Ge oss hoppet tillbaka - låt oss få ta del av svensk forskares bromsmedicin mot Alzheimer

56C0FA0F-407E-43F8-81A8-867F0A0C56D0.jpegVi heter Fredrik Sjöstrand och Jessica Söderfjord och våra vägar hade troligen aldrig korsats i normala fall. Men tyvärr har vi diagnostiserats med samma sjukdom, Alzheimer, båda endast 54 år gamla. Tillsammans med våra respektive partners gör vi nu allt vi kan för att belysa denna helvetes sjukdom och stötta varandra.

EMA, Europeiska läkemedelsmyndigheten, har nyligen sagt nej till Europa-lanseringen av bromsmedicinen Lecanemab/Leqembi för behandling av Alzheimers sjukdom i tidigt stadium. Riskerna för biverkningar anses för stora i jämförelse med nyttan medicinen gör, lyder deras förklaring.

Beslutet slår undan benen för oss drabbade då hoppet om att kunna få medicinsk hjälp inom en snar framtid släcks. Tiden går, och vi har inte tid att vänta. Och mer tid är just det medicinen skulle ge oss, mer tid med våra nära och kära.

Utöver oss som drabbats av sjukdomen upprörs även våra anhöriga, svenska forskare, läkemedelsbolaget Bioarctic och alla andra som aktivt arbetar med sjukdomen av det negativa beslutet.

Varför? Jo ironiskt nog är bromsmedicinen framtagen av svensk forskare och sedan tidigare godkänd i USA, Kina, Japan, Sydkorea och Israel, där bromsmedicinen verkar fungera riktigt bra. Beslutet innebär alltså att europeiska alzheimerpatienter med tidig diagnos inte får ta del av en svenskuppfunnen fungerande bromsmedicin.

Läkemedelsbolaget Bioarctics partner Eisai kommer att söka omprövning av beslutet enligt pressmeddelande den 26 juli 2024.

Hjälp oss, våra olyckssystrar och -bröder att få beslutsfattarna att tänka om! Vi vill åtminstone ges möjligheten att prova bromsmedicinen. Vi känner till riskerna, låt oss själva avgöra vår framtid.

Skriv under och ge oss ditt stöd, stort tack!

Caroline Sjöstrand    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva på godkänner jag att Caroline Sjöstrand kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: