Rädda föräldralösa och sjuka Genti: Låt honom stanna och få vård i Sverige!

IMG_79382.jpeg

(Obs! Ni måste ha en giltig e-postadress)

Vi står inför en humanitär kris där ett ungt liv hänger på en skör tråd. Genti, en 21-årig föräldralös ung man med autism, riskerar att skickas tillbaka till Albanien, ett land där han inte har någon som helst möjlighet att få den vård och det stöd han desperat behöver för att överleva.

Genti är icke-verbal och djupt beroende av andra för att klara vardagen. I Sverige har han funnit en trygghet och ett stöd som ger honom en chans till ett värdigt liv, men nu hotar Migrationsverkets beslut att slita bort denna trygghet från honom. Om han skickas tillbaka till Albanien, väntar ett liv i ensamhet, utan familj eller samhällsstöd, där hans enda framtid kan vara isolering och lidande.

Vi kan inte låta detta ske. Att utvisa Genti till dessa omänskliga förhållanden vore ett svek mot de grundläggande värderingar som vårt samhälle bygger på – värderingar om medmänsklighet, omsorg och skydd för de allra mest utsatta.

När vi sökte hjälp för Gentis diagnos och behandling i Albanien fick vi rådet att bygga en bur och hålla honom inlåst hemma. Och detta var från de ansvariga för den psykiatriska vården i Albanien… Ni kan föreställa er vår skräck!

Vi vädjar till Migrationsverket och de svenska myndigheterna att ompröva sitt beslut och låta Genti stanna i Sverige, där han kan få den vård och det stöd han behöver. Låt oss visa att vi står upp för de mest sårbara och att vi inte överger de som är i störst behov av vår hjälp.

Skriv under denna namninsamling och hjälp oss att ge Genti en chans till ett liv i trygghet och värdighet. Tillsammans kan vi göra skillnad!

Genom att skriva på godkänner jag att Migena Kaloshi kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: