Centraliseringen av barnen i Borgå till allt större enheter måste upphöra och stadens livskraft bevaras!

Planerna för att stänga byskolorna i Borgå byar måste stoppas!

Vi kräver att utredningen av servicenätet genomförs noggrant och i enlighet med sitt syfte, och att alla samhällsviktiga områden beaktas: tjänster, planläggning, trafik, daghem och skolväsendet. Denna utredning måste utföras öppet och transparent, med korrekta siffror och hjälp av sakkunniga yrkespersoner. Vi måste modigt följa Borgås strategi för att säkra vår stads framtid. Borgås unika karaktär – mångfald, individualitet och gemenskap – är
ett värdefullt arv som vi måste vårda. Vi kan inte låta det gå förlorat!

Våren 2024 inleddes en utredning av servicenätet i Borgå, vars olika scenarier huvudsakligen syftar till att minska servicenätet (skolor, daghem mm.) och därmed centralisera barnen till större enheter. Samtidigt siktar Borgå enligt sin strategi på att öka invånarantalet till över 70 000 fram till år 2050. Om detta mål uppnås samtidigt som enheterna avvecklas, kommer storleken på serviceenheterna att öka ytterligare. En minskning av det nuvarande skolnätet gör skolvägarna orimligt långa, försämrar barnens inlärningsresultat och urholkar gemenskapen i bostadsområden och byar. Enligt nuvarande undersökningar
uppnås inte heller besparingar genom centralisering.

En studie från Cambridge-universitetet visar att en skolväg på lite mer än en halvtimme sänkte elevernas kunskapsnivå med 14 procent. I Borgå, där avstånden är långa, förstärks problemet med långa skolvägar, som uppstår till följd av skolnedläggningar, jämfört med många andra kommuner. En rapport publicerad 2022 av Koulutuksen arviointikeskus (Karvi) påvisar att skolnedläggningar inte har lett till besparingar. Tvärtom ökade utbildningskostnaderna minst i de kommuner där förändringarna i skolnätet var måttliga. I kommuner som gjort stora eller mycket stora förändringar ökade däremot
kostnaderna betydligt mer.

Att utveckla byarnas tjänster stärker gemenskapernas funktion och skapar fler fritidsmöjligheter, vilket gör många av Borgås byar och bostadsområden ännu mer attraktiva för både nuvarande invånare och nya inflyttare, särskilt barnfamiljer. Närskolor är ofta en viktig del av områdets livskraft och fungerar som
centrum för fritids- och gemensamma aktiviteter. Genom att bevara och utveckla skolorna och andra lokala tjänster kan livskraft och attraktivitet tryggas långt in i framtiden. Borgå måste sträva efter att vara en stad där alla invånare har lika möjligheter, oavsett var de bor. Vid utvecklingen av servicenätet måste man ta hänsyn till de utmaningar som avstånden medför och säkerställa livskraften i Borgås byar och randområden. Byarnas potential är betydande, och den måste identifieras och tas tillvara.

Porvoon Kylät - Borgå Byar (Jan Strandberg)    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva på godkänner jag att Porvoon Kylät - Borgå Byar (Jan Strandberg) kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: