Skriv under för att behålla statsbidraget till Personligt ombud!

Under sommaren har Utjämningskommittén lämnat ett förslag till regeringen som gäller riktade statsbidrag. Ett av förslagen från kommittén är att ta bort det riktade statsbidraget till Personligt ombud från och med januari 2026.

Utan statsbidraget är det osäkert om Personligt ombud kommer att finnas kvar!

Om du, som vi, vill behålla statsbidraget för Personligt ombud, ber vi dig skriva under denna namninsamling som kommer att presenteras för regeringen den 16 oktober.

Tack_för_ditt_bidrag.jpg

Namninsamling för att behålla det riktade statsbidraget för Personligt ombud

Statsbidrag för personligt ombud har funnits sedan i maj år 2000 och omfattar totalt 130 miljoner kronor, vilket finansierar cirka 50 % av kostnaderna för personligt ombud runt om i landet. Personligt ombud finns i 239 kommuner med totalt 315 ombud och cirka 10 000 klienter.

Förordningen om statsbidrag till kommuner som bedriver verksamhet med personligt ombud anger att personligt ombud syftar till att den enskilde ska:

1. ha bättre möjligheter att påverka sin livssituation och vara delaktig i samhället

2. få möjligheter att leva ett mer självständigt liv och få en förbättrad livssituation och ges möjligheter att få tillgång till samhällets utbud av vård, stöd och service på jämlika villkor samt rättshjälp, rådgivning och annat stöd utifrån sina egna önskemål och behov

3. få myndigheter, kommuner och landsting att samverka utifrån den enskildes önskemål och behov samt till att

4. ge underlag till åtgärder som kan förebygga brister så att den enskilde kan få tillgång till samhällets utbud av vård, stöd och service (SFS 2013:522).

På uppdrag av regeringen gjorde Socialstyrelsen en kartläggning och analys av personligt ombud i juni 2022. Analysen visar att det riktade statsbidraget för PO-verksamhet bidrar till målen för reformen, nämligen att personer i målgruppen får bättre möjligheter att påverka sin livssituation och vara delaktiga i samhället, leva ett mer självständigt liv, få en förbättrad livssituation, få tillgång till samhällets utbud av vård, stöd och service på jämlika villkor och få rättshjälp, rådgivning och annat stöd utifrån sina egna önskemål och behov.  De personer som fått stöd från ett personligt ombud har haft stor nytta av insatsen och bland annat fått hjälp med att rädda sin ekonomiska situation och avvärja vräkningshot. De har också fått hjälp i kontakter med Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, psykiatrin och socialtjänsten. Klienterna har alltså fått hjälp att tillgodogöra sig samhällets stöd. Flera vittnar också om att deras psykiska tillstånd blivit mycket bättre.

Att inrätta en PO-verksamhet är frivilligt för kommunen och det varierar i hur mycket kommunerna valt att satsa på målgruppen. Vissa kommuner har till och med lagt ner sin verksamhet eller valt att inte satsa på någon. Därför har personer, som skulle vara hjälpta av ett personligt ombud, olika förutsättningar beroende på vilken kommun de bor i.

Vi tror att den nya utjämningspolitiken, där man tar bort det öronmärkta statsbidraget för personligt ombud, kommer bidra till att tillgången till personligt ombud blir ännu mer ojämlik i landet och på vissa ställen blir nerlagt. Detta kan få förödande konsekvenser för personer inom målgruppen för personligt ombud. Risken finns att individer, som drabbas hårt, blir hemlösa och hamnar i stora ekonomiska svårigheter.

I kommuner utan PO-verksamhet riskerar målgruppens särskilda behov och bristerna i systemet att inte synliggöras. För individen innebär det en risk för att kommunen inte får kännedom om målgruppens omfattning eller behov, och därmed inte utvecklar verksamheter för att möta behoven.

Om du, som vi, vill behålla det riktade statsbidraget för personligt ombud, ber vi dig skriva under denna namninsamling som kommer att presenteras för regeringen den 16 oktober.

Genom att skriva på godkänner jag att Camilla Bogarve kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: