Rädda Björsaredsskolan

Rädda Björsaredsskolan!

Ännu en gång ämnar kommunen lägga ner vår skola och samtidigt göra klasserna ohållbart stora för de små barnen i kvarvarande skolor. Vi föräldrar och vårdnadshavare förespråkar att Björsaredsskolan i Olofstorp ska få fortsätta finnas och betonar fördelarna med en mindre, samhällsbaserad utbildningsmiljö.

Fördelar med mindre skolmiljö är bl.a. att det ger en säkrare och tryggare miljö för barnen, vilket i sin tur gör att de kan resa säkert till och från skolan och det främjar dessutom bekantskap med personal och kamrater.

Förbättrad social och pedagogisk utveckling genom mindre storlekar på klaserna ses som fördelaktiga för personlig utbildning, social utveckling och tillhandahållande av särskilt stöd vid behov. Samhälle och hållbarhet tack vare skolans närhet stöder miljömål genom minskade behov av bilresor, vilket överensstämmer med målen i Agenda 2030.

Bekymmer med större skolor i området är bl.a. hög sjukfrånvaro bland personal och stress för barn och vårdnadshavare.

Belägg för tankarna finns i följande länkar:

Och politiker i andra mindre områden i Sverige bekräftar teorin:

Avslutningsvis vill vi hänvisa till artikeln från GP om en av skolorna ovan:

Therese Robért, Anna Axell och Anna Téenhäll    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva på godkänner jag att Therese Robért, Anna Axell och Anna Téenhäll kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: