Vi kräver att buss 56 åter börjar trafikera Stora Essingen

De tidigare förslagen (våren 2022 och 2023) drogs tillbaka efter omfattande protester, och trafikregionrådet Anton Fendert skrev till oss i oktober 2023: ”…förändringen är olämplig att genomföra då gångavstånden på Stora Essingen skulle medföra att trafikförvaltningens riktlinjer ej skulle följas. Förändringen kommer därför ej att genomföras.”

Trots dessa löften har förändringen genomförts och sedan 19 augusti trafikerar buss 56 inte längre Stora Essingen med stora konsekvenser för Essingeborna.

Alla våra tidigare argument finns kvar:

• Åldersdiskriminering. Äldre och rörelsehindrade kan inte ta sig till kollektivtrafik och blir fast i sina hem vilket leder till isolering.
  • Minskad trygghet. Buss 56 har fungerat som avlastning för buss 1 som varit opålitlig i flera år och nu dessutom har fått minskad turtäthet vilket riskerar att tidvis göra Stora Essingen utan fungerande bussförbindelse.
  • Bryter mot trafikförvaltningens riktlinjer om högst 400 meter till kollektivtrafik.
  • Svårt att nå vården. Många Stora Essingebor får nu väldigt svårt att ta sig till sin vårdcentral och St. Görans sjukhus som ligger längs 56:ans sträckning.

Vi kräver därför i första hand att buss 56 åter börjar trafikera Stora Essingen. Besparingen det innebär att dra in så få hållplatser torde vara minimal. Som alternativ kräver vi att buss 1 i form av t.ex. 1X trafikerar 56:ans hållplatser var 30:e minut för att ge de boende på södra sidan av ön en möjlighet att komma hemifrån på ett enkelt sätt.

Claes-Göran Borg

Essingeöarnas Hembygdsförening