Stoppa planerna med att fälla skog för att anlägga solcellspark på 140 hektar i Tyringe/Mjölkalånga/Skogsby

Vi motsätter oss starkt planerna på att fälla skogen för att anlägga en solcellspark vid Mjölkalånga – Skogsby, söder om Tyringe. Företaget Greengo Energy Sweden AB planerar att utveckla anläggningen med en beräknad livslängd på 40 år. Vi anser att de negativa konsekvenserna av detta projekt inte kan ignoreras.

Våra invändningar är följande:

1. Miljöförstörelse: Projektet skulle förstöra ett värdefullt ekosystem som är hem för många arter och en viktig del av den biologiska mångfalden i området. Dessutom ökar risken för föroreningspåverkan.
  2. Negativ klimatpåverkan: Att kalhugga ett så stort område påverkar klimatet negativt, även om solenergi är en förnybar energikälla. Vetenskaplig forskning visar att skogen är avgörande för klimatet genom att binda koldioxid och lagra biomassa. Denna process minskar mängden CO2 i atmosfären och hjälper till att bromsa klimatförändringarna.
  3. Påverkan på friluftsliv och djurliv: Friluftslivet och allemansrätten begränsas kraftigt eftersom området kommer att inhägnas med ett 2-3 meter högt staket. Detta påverkar också det vilda djurlivet negativt.
  4. Negativa effekter på grundvattnet: Kalhygget kan få betydande negativa effekter på grundvattnets nivå, kvalitet och tillgång, vilket kan påverka både miljön och vattenförsörjningen i området.
  5. Långsiktig påverkan: Eftersom anläggningen beräknas vara i drift i 40 år, kommer området att vara inhägnat och otillgängligt för allmänheten under lång tid, vilket minskar tillgången till naturen. Dessutom tar det flera decennier innan ny skog kan etablera sig efter att projektet är avslutat.
  6. Otydlig återställningsplan: Det finns idag ingen tydlig plan för hur området ska återställas efter de planerade 40 åren, vilket skapar osäkerhet om den framtida miljön.

Vi kräver:

Att planerna på att anlägga solcellsparken på denna plats stoppas omedelbart.

Denna namninsamling ska överlämnas senast den 1 oktober till Greengo Energy Sweden AB och till ansvariga kommunala och regionala instanser, tillsammans med ett yttrande och konsekvensbeskrivning.

Bekymrade boende i Tyringe, Skogsby och Mjölkalånga     Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva på godkänner jag att Bekymrade boende i Tyringe, Skogsby och Mjölkalånga  kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: