Stoppa ombyggnaden av gamla E4 i Sundsvall

Quoted post


Gäst

#209

2015-11-27 14:20

Några frågor:

1. Som jag har förstått det skulle en minskning av körfält kompletteras med bättre parkeringsmöjligheter, både norr och söder om stadskärnan. Skulle ni kunna tänka er att parkera där och gå resterande del dit ni ska? Eller är det ett krav att kunna köra genom staden för att kunna parkera där man sedan har krypavstånds längd till sitt mål?

2. Alla som kör bil genom staden vet om att det påverkar miljön negativt, vare sig det är 1 eller 15 körfält. Lever era barn i staden? Hur ser ni på deras framtid?

3. Kan ni nämna några andra städer som har en E4-klassad väg som går rakt genom stadskärnan, och som dessutom planerar att behålla den?

4. Till sist, hur kan det här förslaget komma som en chock? Vad trodde ni när planerna för nya E4:an presenterades? Att de skulle bygga en ny E4-väg samtidigt som de behöll den gamla?

Svar


Gäst

#210 Re:

2015-11-27 14:49:09

#209: -  

 Några svar:

1. Har aldrig hört talas om kopplingen minskade körfält kompletterad med mera p-platser. Huruvida nyktra människor ska krypa till sitt mål förstår jag inte. Ironi?

2. Ökade köer ger sämre miljö. Att förbjuda bilismen i Sundsvall är det ditt alternativ?

3. Finns flera exempel. Uppsala och gamla E4 är ett. Fördelarna med bredare gator är minskad köbildning.

4. Huruvida det är en chock är svårt att utala sig om. Medborgarna här är luttrad. Nyktra och klarsynta ser hur det fortfarande är stark trafik i det som är trafikens motsvarighet till större blodomlopp. När det sker en förträngning i detta omlopp finns det risk för en infarkt. 

Förstod du?


Gäst

#221 Re:

2015-11-27 15:49:55

#209: -  

 3. Är inte så säker på att gamla E4 genom stan var fullt ut "E4-klassad" med tanke på alla trafikljus och begränsad hastighet på 50 km/h... Är Skolhusallen, Norrmalmsgatan med sina 4-filer också "E4-klassad".

Nya E4 inkl bro är däremot "E4-klassad".


Gäst

#226 Re:

2015-11-27 16:14:38

#209: -  

 3. Misstänker att det är många städer som har behållit fyra filer när E-vägar har dragits om. Gävle, Huddiksvall, Norrköping, Linköping... för att nämna några.