Stoppa ombyggnaden av gamla E4 i Sundsvall

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Stoppa ombyggnaden av gamla E4 i Sundsvall.


Gäst

#201

2015-11-27 13:06

För att jag tycker att det är helt fel att minska ner till ett körfält i vardera riktning. Vansinnigt och korttänkt!
Janne W.
Gäst

#202

2015-11-27 13:14

Gott omdömet, och det sunda förnuftet måsta få råda även hos politikerna i Sundsvall. Det är nog galet att dra en bro över fjärden som att E4  hade kunnat gå till timmervägen samt ansluta E14 där. Hamnen är för alltid förstörd med bostadshus, istället för att göra en levande hamn för bla kryssningsfartyg ,småbåtar, gästhamn och en Marina mm. Varför riva gammla E4 som fungerar??? Förstöra skattemedel som så väl behövs till bättre hål i välfärden. Skola, sjukvård etc. Skall gammla E4 genam stan krympas till ett körfält i vardera riktning så tycker jag att de som är för förslaget och har majotitet för borttagandet, kan de ochså betala kalaset. KOM TILLBAKA TILL VERKLIGHETEN POLITIKER!!!


Gäst

#203

2015-11-27 13:16

Det finns bara en lösning till förbättring av sundsvalls miljöproblem. Nämligen, gör framförallt bron avgiftsfri och se till att det är maximalt flöde för dem som ändå måste genom stan, alltså behåll tvåfiligt.

Gäst

#204 Re: Re:

2015-11-27 13:22

#195: - Re:  

 Mer logiskt att sätta en trängselavgift i stan.


Gäst

#205

2015-11-27 13:27

jag skrev på för jag tror det blir långa köer, vilket det betyder mera luftförorening.
b

#206

2015-11-27 13:38

Vi har ett stort problem i Sundsvall när orealistiska planer som att korka igen en av de viktigaste vägarna för trafiken ens kommer på tanken. Vem vill inte ha en grön och mysig stad där "stad möter vatten" etc.  Men inte till priset av en trafikinfarkt. Att det redan nu är köer vid vissa tider är bara att acceptera men att göra det medvetet värre tyder på avsaknad av insikt. Att kommunen tagit visionära planer och vill se sig som en modern "grön" stad ligger väl i tiden men en trafik som korkat igen och bilar som fastnat i långa köer är inte speciellt bra för miljön. Det är synd att vi har så politiskt ointresserade politiker. Vore det en riktig demokrati skulle det vara rejäla diskussioner och politiker som tordes vara kritisk mot de styrande ledande tjänstemännen.


Gäst

#207

2015-11-27 14:11

Därför att kommunens planer ang, trafiksituationen i Sundsvall är helt vansinniga. Dom borde i stället se till synkningen på trafikljusen, så att det blir grön våg genom stan. Då kanske dom får nåt resultat på avgasproblemet. Att dra bort halva nuvarande vägbiten t.ex untanför Casinot blir det ju bara mer proppar av. Man kan ju tro att de i kommunstyrelsen aldrig kör bil i stan.

Gäst

#208

2015-11-27 14:12

Nu får det ta me f-n vara slut på denna cirkus.
Avsätt kommunledningen - kräv nyval alternativt lokal folkomröstning och avsätt "trafikplaneraren" Björn Abelsson.

Gäst

#209

2015-11-27 14:20

Några frågor:

1. Som jag har förstått det skulle en minskning av körfält kompletteras med bättre parkeringsmöjligheter, både norr och söder om stadskärnan. Skulle ni kunna tänka er att parkera där och gå resterande del dit ni ska? Eller är det ett krav att kunna köra genom staden för att kunna parkera där man sedan har krypavstånds längd till sitt mål?

2. Alla som kör bil genom staden vet om att det påverkar miljön negativt, vare sig det är 1 eller 15 körfält. Lever era barn i staden? Hur ser ni på deras framtid?

3. Kan ni nämna några andra städer som har en E4-klassad väg som går rakt genom stadskärnan, och som dessutom planerar att behålla den?

4. Till sist, hur kan det här förslaget komma som en chock? Vad trodde ni när planerna för nya E4:an presenterades? Att de skulle bygga en ny E4-väg samtidigt som de behöll den gamla?


Gäst

#210 Re:

2015-11-27 14:49

#209: -  

 Några svar:

1. Har aldrig hört talas om kopplingen minskade körfält kompletterad med mera p-platser. Huruvida nyktra människor ska krypa till sitt mål förstår jag inte. Ironi?

2. Ökade köer ger sämre miljö. Att förbjuda bilismen i Sundsvall är det ditt alternativ?

3. Finns flera exempel. Uppsala och gamla E4 är ett. Fördelarna med bredare gator är minskad köbildning.

4. Huruvida det är en chock är svårt att utala sig om. Medborgarna här är luttrad. Nyktra och klarsynta ser hur det fortfarande är stark trafik i det som är trafikens motsvarighet till större blodomlopp. När det sker en förträngning i detta omlopp finns det risk för en infarkt. 

Förstod du?


Gäst

#211 Re:

2015-11-27 14:50

Ska ni få bort broavgiften måste ni häva ett riksdagsbeslut ifrån 2010 som godkände dessa avgifter. Att ca 200 st hoppar sig blodiga kommer inte få någon större effekt. Vi kommer få se mer av vägtullar och broavgifter är jag rädd för, och för mig som fd Sundsvallsbo inte vill släppa av och lulla i 50 knyck på långresa är bron en dröm och betalar gärna 9 kr för slippa åka in i vilken stad det än handlar om.

Men det är ett vansinne att smalna av till ett körfält i vardera riktning genom stan. Vi har dubbla körfält i min nuvarande stad, och det är trångt ändå.


Gäst

#212

2015-11-27 14:53

Det är en väldigt onödig fråga, svaret är klockrent!

Gäst

#213 Re: Re:

2015-11-27 14:54

#211: - Re:  

 Så tycker fatalisterna. Vi övriga Har civilkurage och protesterar.


Gäst

#214

2015-11-27 14:57

Som varande taxichaufför i denna stad (sedan 15 år tillbaka) fasar jag för vad tänkta ombyggnation innebär.

Gäst

#215 Re: Re:

2015-11-27 15:13

#210: - Re:  

1. Okej, men nu vet du. Den kopplningen känns självklar, precis som att man minskar körfält på gamla E4 när man byggt en ny.

2. Förbjuda biltrafik är inget alternativ. Däremot göra vägen bättre för trafikanterna.

3. Okej, Uppsala. Det hade jag missat! Fördelarna med färre körfält ger minskad trafik. Mindre trafik ger bättre miljö. Sundsvall är en stad med dålig miljö. Ser du kopplingen?

4. Trafiken har minskat kraftigt sedan bron infördes. Med färre körfält kommer den minska ännu mer. Det kan inte heller komma som en chock.


Gäst

#216

2015-11-27 15:19

Hur dum får man bli!! Att stänga en fil kommer att skapa KAOS!!!
Har man fler filer blir det mindre köer som bidrar till bättre MILJÖ!!
Är det inte det som är Poängen!!

Gäst

#217

2015-11-27 15:22

Jag tycker att det är vansinnigt det som politikerna planerar!! Tänk om bron stängs av och då bara 1 körfält? Det är ju köer redan nu genom stan med 2 filer !!

Gäst

#218

2015-11-27 15:25

Sundsvall har alltid haft dålig miljö, en anledningen är fabrikerna, en annan trafiken. Sundsvall är en av Sveriges mest bilburna städer. Målet är att minska trafiken och förbättra miljön. Att bygga nya E4 var en åtgärd, att göra gamla E4 bättre för trafikanterna är en annan. Bra Sundsvall kommun som jobbar för en hållbar framtid!


Gäst

#219

2015-11-27 15:40

Ju fler som skriver på dessto bättre,,, Vansinne,, vill dom ha längre köer genom stan igen!!!

Gäst

#220

2015-11-27 15:45

För att dårskapen och den totala verklighetsavskärmningen i Sundsvalls styre måste lyftas fram för alla att se. Total galenskap.

Gäst

#221 Re:

2015-11-27 15:49

#209: -  

 3. Är inte så säker på att gamla E4 genom stan var fullt ut "E4-klassad" med tanke på alla trafikljus och begränsad hastighet på 50 km/h... Är Skolhusallen, Norrmalmsgatan med sina 4-filer också "E4-klassad".

Nya E4 inkl bro är däremot "E4-klassad".


Gäst

#222

2015-11-27 15:54

Stå upp mot hjärndöa politiker utan verklighetsförankring!

Gäst

#223 Re:

2015-11-27 15:57

#201: -  

 Instämmer.

Dessutom finns planer sen långt tillbaka att stänga vissa järnvägsövergångar i centrum. Något som säkert kommer att öka trafiken på Parkgatan och i förlängningen även på gamla E4.


Gäst

#224 Re:

2015-11-27 16:02

#222: -  

 Onödig kommentar...

Vi är många som inte gillar förslaget om avsmalning men välj bättre ord. Kom med vettiga förslag istället:-)


Gäst

#225

2015-11-27 16:03

Varför göra om något som fungerar bra?