Sluta avliva katter med mina skattepengar!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Sluta avliva katter med mina skattepengar!.

Gäst

2013-10-20 09:37

håller me fullt ut låt katterna komma till ett katt hem så dom får ett riktigt liv å få kärlek av en annan familj

Gäst

2013-10-20 14:42

Här i Trollhättan Har "kommunen" också skjutit katter istället för att fånga in dom med sterilisering och kärlek. Vad ni gör skall stödjas till 100%.

Gäst

2013-10-20 14:47

Använd dessa pengar att ge katten bättre status,d.v.s registrering, märkning med både chip och tatuering (många tror att otatuerade katter är hemlösa) kastrering/sterilisering minskar ovälkomna kattungar som inte går att hitta nya hem till, och katterna som föds inte finns i överflöd och i och med det skänks bort. Att då registrerade katter har ägare ansvar för, och för enligt lag inte överge :)

Gäst

2013-10-20 17:02

Djur kan ju faktiskt smita ut och springa bort
Ni har inte rätt att avliva djuren utan att titta om dom har en ägare MORD!!

Gäst

2013-10-21 15:36

Onödigt och grymt att göra så.

Gäst

2013-10-22 07:50

Friska katter ska inte avlivas. Flera åtgärder från kommunerna borde göras för att katterna ska tas om hand.

Gäst

2013-10-22 18:59

Det är fruktansvärt att våra skattepengar går till att avliva levande, oskyldiga och friska varelser. Omplacera dem istället så att de får komma till kärleksfulla familjehem!

Gäst

2013-10-23 08:36

Alla katter har rätt till ett liv!

Gäst

#659 Re:

2013-10-23 11:05

#658: - Katter och inga andra djur har några rättigheter. Det är endast vi människor som har rättigheter, äger jag en katt så får jag inte plåga den eller vanvårda den, men jag får avliva den på ett smärtfritt sätt när helst ja vill.

Gäst

2013-10-23 18:06

bra

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2013-10-24 18:36

Gäst

2013-10-25 20:10

Bra att denna information sprids!
Hittekatter iFokus

#663 Re: Re:

2013-10-27 08:55

#659: - Re:

Undrar vad du egentligen menar med din kommentar: "Katter och inga andra djur har några rättigheter. Det är endast vi människor som har rättigheter, äger jag en katt så får jag inte plåga den eller vanvårda den, men jag får avliva den på ett smärtfritt sätt när helst ja vill".

Menar du att du pga av att det inte är förbjudet att avliva katter tycker det är fritt fram att våra mynigheter gör det på löpande band för dina skattepengar? Att du inte bryr dig om att detta sker? Eller varför skriver du som du gör i samband med denna namninsamling? Förtydliga dig gärna om du har några andra avsiktet än att bara provocera oss!

Det finns länder där det i lag är förbjudet att avliva friska sällskapsdjur. Även om vi inte har det i Sverige ännu är det ju inte kriminellt att visa katter och andra djur respekt och att ta avstånd från den hemska slit och släng mentalitet som råder och att skattepengar används på det här sättet. De enda som borde applådera detta är dem som tjänar pengar på det. (De som har avtal med polisen).

Gäst

#664 Re: Re: Re:

2013-10-27 10:45

#663: Hittekatter iFokus - Re: Re:

Jag kommentera bara en skribent som  skrev att alla katter har rätt till ett liv. vilket dom inte har,  jag som kattägare kan döda min katt  när jag vill bara jag gör det på ett humant sätt. hur det är i vissa andra länder det bajsar jag i.

Vad myndigheterna gör med katterna om dom ska skjuta dom eller vad dom nu ska göra, det kan jag för dålig om för å kunna ge ett utlåtande, och jag bryr mej inte så mycket för mig är det bara katter och jag tycker man ska ta katten för vad den är. Inte ge den egenskaper som den inte har.

Men enligt er då så går det ju inte skjuta av nå katter dom blir ju bara fler.Och sen  går det ju åt så mycket skattepengar verkar det som. Ja nå då kanske det är bäst att ni får bygga kattresrevat åt alla 150000 katterna i sverige det fixar ni väl snabbt.

//Hittekatter iFokus

#665 Re: Re: Re: Re:

2013-10-27 12:00

#664: - Re: Re: Re:

Du skriver följande:

"Jag kommentera bara en skribent som  skrev att alla katter har rätt till ett liv. vilket dom inte har,  jag som kattägare kan döda min katt  när jag vill bara jag gör det på ett humant sätt. hur det är i vissa andra länder det bajsar jag i. Vad myndigheterna gör med katterna om dom ska skjuta dom eller vad dom nu ska göra, det kan jag för dålig om för å kunna ge ett utlåtande, och jag bryr mej inte så mycket för mig är det bara katter och jag tycker man ska ta katten för vad den är. Inte ge den egenskaper som den inte har. Men enligt er då så går det ju inte skjuta av nå katter dom blir ju bara fler.Och sen  går det ju åt så mycket skattepengar verkar det som. Ja nå då kanske det är bäst att ni får bygga kattresrevat åt alla 150000 katterna i sverige det fixar ni väl snabbt".

Mitt svar till dig:

På det du skriver förstår jag att du är dåligt påläst som du också nämner att du är. Jag kan tycka att du ska läsa på i sakfrågan först innan du yttrar dig på det vis du gjort på ett sådant här forum som är knutet till en specifik namninsamling för en speciell sak. Om du som du säger "bajsar i hur det är i andra länder" - länder som faktiskt kommit mycket längre än vad vi gjort i Sverige blir det föga fruktsamt att diskutera med dig. Det blir bara dumt och enfaldigt. Du visar med ditt inlägg att du varken bryr dig eller är intresserad av att förkovra dig eller bli mer insatt i frågan. Att du då skriver här kan jag bara tyda som att ditt syfte är att provocera och reta upp oss. :(

För övrigt hänvisat jag till tidigare svar och till den artikel som finns i Tillkännagivanden här i namninsamlingen.

Gäst

#666 Re: Re: Re: Re: Re:

2013-10-27 14:46

#665: //Hittekatter iFokus - Re: Re: Re: Re:

Jo jag har läst sakfrågan och läst dina källor och ingen expert är jag. Men jag är ändå lite tvivlande, jag tror ju inte en kommun eller nån stad ha tid om dom nu skulle ha fångat in tusen hemlösa katter att veterinärbesiktiga varenda en och vänta på lämpliga fosterhem det tar för lång tid. Det är inte prio 1 de finns viktigare saker på agendan, det är ju för böveln inga hemlösa människobarn det är ju trots allt bara katter.

Att det blir mer katter ju mer man skjuter,  dom tamaste stryker  med först och dom vilda skygga förökar sig etter värre tror jag inte heller på. Nä det hänger nog på att det är alldeles för många katter som det fylls på av hela tiden och alldeles för få kattjägare.

Men det är nog inga problem ni har väl snart byggt kattreservat runt om i hela sverige bara ni inte bygger på min tomt.

Det jag skrev att jag bajsar hur det är i andra länder betyder ju bara att jag bor i sverige jag lever efter dom lagarna som finns här.

Gäst

2013-10-27 18:08

skäms på er döda katter på det här viset jag mår dåligt har ni inget hjärta ge mig en katt så räddar jag en från er djurmördare
//Hittekatter iFokus

#668 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-10-27 19:01

#666: - Re: Re: Re: Re: Re:

Du skriver följande:

"o jag har läst sakfrågan och läst dina källor och ingen expert är jag. Men jag är ändå lite tvivlande, jag tror ju inte en kommun eller nån stad ha tid om dom nu skulle ha fångat in tusen hemlösa katter att veterinärbesiktiga varenda en och vänta på lämpliga fosterhem det tar för lång tid. Det är inte prio 1 de finns viktigare saker på agendan, det är ju för böveln inga hemlösa människobarn det är ju trots allt bara katter. Att det blir mer katter ju mer man skjuter,  dom tamaste stryker  med först och dom vilda skygga förökar sig etter värre tror jag inte heller på. Nä det hänger nog på att det är alldeles för många katter som det fylls på av hela tiden och alldeles för få kattjägare. Men det är nog inga problem ni har väl snart byggt kattreservat runt om i hela sverige bara ni inte bygger på min tomt. Det jag skrev att jag bajsar hur det är i andra länder betyder ju bara att jag bor i sverige jag lever efter dom lagarna som finns här".

Mitt svar på det du skriver: Om du  hade läst det vi skriver skulle du veta att 99,9 % av arbetet med hemlösa katter bedrivs av ideella krafter i form av katthemsföreningar och enskilda eldsjälar. Det är även där kunskapen och erfarenheten finns om hemlösa katter. Ideellt arbete är oavlönat och föreningar driver sin verksamhet via gåvor från privatpersoner. (Kostar dig inte ett öre som skattebetalare) Det myndigheterna gör är att omhänderta katter som kommit på deras bord (blivit anmälda av någon för att de är hemlösa eller vanvårdade). Dessa katter möter oftast döden då myndigheterna istället för att samarbeta med ideella krafter låter de djurpensionat och liknande som de har avtal med fånga in, stalla upp och avliva katterna. Något som de får bra betalt för via våra skattesedlar. Dessa drivs av vinstintresse och saknar i regel det engagemang som katthem och andra ideella krafter har. I avtalet ingår att ställa upp på avlivning vilket inte ideella föreningar vill göra. Så det där att det skulle kosta mera pengar än vad det redan gör stämmer inte. För samma pengar eller till och med mindre kunde katters liv räddas och situationen med de hemlösa katterna förbättras. Tänk vad ideella krafter kunde gör för dessa pengar istället?

Och som svar på ditt "bajsande" (också ett sätt att uttrycka sig) Bara för att vi lever i Sverige behöver vi ju inte isolera oss från vad mer civiliserade länder har kommit fram till och spola ned det i wc-stolen.

Misstänker att vi mötts i ett annat sammanhang. Känner igen ditt sätt att skriva och resonera. Att du inte har mycket till övers för katter eller dem som engagerar sig för katter har jag förstått. Ditt envisa hyllande av avskjutning av katter börjar bli tröttsamt. Därför sätter vi punkt nu. Det hela börjar likna en vinylskiva som hakat upp sig.

Gäst

2013-10-27 20:53

Katter är individer med känslor!

Gäst

2013-10-29 09:58

Vilket bra initiativ! Hela vår familj har skrivit på.

Gäst

2013-10-29 21:47

Jag har och är stödhem åt katter som aldrig har varit i ett hem eller varit i närheten av oss människor. Det har aldrig varit något problem dom går på lådan från första dagen. Så med tålamod och kärlek så blir dom hur keliga och goa som helst. Så avliva inte dessa underbara djur, dom har lika stor rätt att leva som du och jag.

Gäst

2013-10-29 21:50

länsstyrelserna suger

Gäst

2013-10-29 22:42

Sluta döda katter med mina skattepengar. Ge pengarna till katthemmen som KAN detta med RÄDDA katter!!

Gäst

2013-10-29 22:43

Alla katter har rätt att få leva ett bra o ordnat liv i ett kärleksfullt hem <3.

Gäst

2013-10-29 23:24

Fruktansvärt! :-(

Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...