Sluta avliva katter med mina skattepengar!

//Hittekatter iFokus

/ #668 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-10-27 19:01

#666: - Re: Re: Re: Re: Re:

Du skriver följande:

"o jag har läst sakfrågan och läst dina källor och ingen expert är jag. Men jag är ändå lite tvivlande, jag tror ju inte en kommun eller nån stad ha tid om dom nu skulle ha fångat in tusen hemlösa katter att veterinärbesiktiga varenda en och vänta på lämpliga fosterhem det tar för lång tid. Det är inte prio 1 de finns viktigare saker på agendan, det är ju för böveln inga hemlösa människobarn det är ju trots allt bara katter. Att det blir mer katter ju mer man skjuter,  dom tamaste stryker  med först och dom vilda skygga förökar sig etter värre tror jag inte heller på. Nä det hänger nog på att det är alldeles för många katter som det fylls på av hela tiden och alldeles för få kattjägare. Men det är nog inga problem ni har väl snart byggt kattreservat runt om i hela sverige bara ni inte bygger på min tomt. Det jag skrev att jag bajsar hur det är i andra länder betyder ju bara att jag bor i sverige jag lever efter dom lagarna som finns här".

Mitt svar på det du skriver: Om du  hade läst det vi skriver skulle du veta att 99,9 % av arbetet med hemlösa katter bedrivs av ideella krafter i form av katthemsföreningar och enskilda eldsjälar. Det är även där kunskapen och erfarenheten finns om hemlösa katter. Ideellt arbete är oavlönat och föreningar driver sin verksamhet via gåvor från privatpersoner. (Kostar dig inte ett öre som skattebetalare) Det myndigheterna gör är att omhänderta katter som kommit på deras bord (blivit anmälda av någon för att de är hemlösa eller vanvårdade). Dessa katter möter oftast döden då myndigheterna istället för att samarbeta med ideella krafter låter de djurpensionat och liknande som de har avtal med fånga in, stalla upp och avliva katterna. Något som de får bra betalt för via våra skattesedlar. Dessa drivs av vinstintresse och saknar i regel det engagemang som katthem och andra ideella krafter har. I avtalet ingår att ställa upp på avlivning vilket inte ideella föreningar vill göra. Så det där att det skulle kosta mera pengar än vad det redan gör stämmer inte. För samma pengar eller till och med mindre kunde katters liv räddas och situationen med de hemlösa katterna förbättras. Tänk vad ideella krafter kunde gör för dessa pengar istället?

Och som svar på ditt "bajsande" (också ett sätt att uttrycka sig) Bara för att vi lever i Sverige behöver vi ju inte isolera oss från vad mer civiliserade länder har kommit fram till och spola ned det i wc-stolen.

Misstänker att vi mötts i ett annat sammanhang. Känner igen ditt sätt att skriva och resonera. Att du inte har mycket till övers för katter eller dem som engagerar sig för katter har jag förstått. Ditt envisa hyllande av avskjutning av katter börjar bli tröttsamt. Därför sätter vi punkt nu. Det hela börjar likna en vinylskiva som hakat upp sig.

Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...