Ge barnen i Toltorpsdalen säkra skolvägar!

Ge barnen i Toltorpsdalen säkra skolvägar! / Uppdateringar / Återkoppling från Mölndals stad / Kommentarer

Gäst

2024-05-30 04:32

Eftersom barnen på Toltorpsskolan byter skola redan till årskurs sex då alla ännu inte uppnått 12 års ålder så anser jag att argumentet att barn inte bör röra sig i komplexa trafik-miljöer själva innan denna ålder (som trafikingenjören tar upp) stärker behovet av åtgärd för förbättrad säkerhet vid korsningen Toltorpsgatan/Dalgångsgatan.

Anonymous

2024-05-30 04:40

”Jättebra med det som gjorts, men väldigt mycket återstår” skulle jag vilja säga som kommentar. Övergång av Toltorpsgatan vid huvudkorsningen är lika farlig idag som där var när jag var barn. Här krävs åtgärder, det behöver man inte vänta på en polisutredning för att inse, det är bara att gå dit och testa att gå över tillsammans med små barn, så kommer man känna pulsen öka rejält varje gång! Det är ett under att olyckor inte hänt för länge sen, med tanke på hur ofta som svängande fordon kommer i full fart och bara med nöd och näppe får stannat eller helt struntar i att stanna.
Det samma gäller upplevelsen att gå med barn längs Dalgångsgatan från Snöflingegatan mot skolan. Här kan man antingen välja att inte gå över gatan och istället trängas på en mycket trång trottoar där man hela tiden känner bilarnas vinddrag när de kör förbi, säkert enligt godkänd hastighet för det mesta, men ändå alldeles för fort för att köra så nära promenerande barn som när som helst kan vingla till rätt ut i trafiken. Eller att gå över helt oskyddat till den breda fina cykelbanan där barnen hyfsat tryggt och säkert kan ta sig ner till korsningen i dalen. Ett bättre övergångsställe vid Bruns Backe är såklart bra att ni gjort, det hjälper för barn som ska till Sörgårdsskolan, absolut. Men för övriga barn som bor på Snöhöjdsliden och snöflingegatan så är det övergångsstället åt helt fel håll! En övergång behövs i korsningen med Snöflingegatan och Dalgångsliden! Eller så behöver trottoaren breddas eller säkras med staket på Snöflingegatan-sidan.

Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...