Vädjan till FFC

Inom Finlands Fackförbunds Centralorganisation (FFC) står man inför strukturella och verksamhetsmässiga förändringar, som kan betyda att upp till 20 årsverken försvinner.

Vi anser att all verksamhet inom FFC är lika viktig och oroar oss för hur de planerade förändringarna kommer att påverka verksamheten och utbudet.

Som svenskspråkig fackförbunds medlem är det ingen självklarhet att inom det egna förbundet få tillräcklig betjäning och information på sitt modersmål. Här fyller FFC en viktig funktion med ett skapligt utbud av svensk information genom t ex digitala nyhetsbrevet Löntagaren (som förut var en helt skild papperstidning) där man kan läsa om aktuella förändringar och intressanta artiklar.

De svenska webbsidorna kan inte skötas av AI eller en utomstående part, eftersom det är viktigt med snabb och riktig information även på svenska.

FFC:s seminarier och tvärfackliga kurser är forum där medlemmar från olika branscher kan ta del av intressanta föreläsningar, bilda nätverk och utbyta erfarenheter.

Vi vill härmed påtala vikten av att FFC även i fortsättningen behåller svensk service. Vi ber därför att FFC:s ledning beaktar språkliga minoriteter i sina förhandlingar och inte inskränker utbudet för dem.

Sari Yliaho, Industrifackets fullmäktigemedlem och Mats-Johan Kaars, ordförande Industrifackets Svenska sektion    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva på godkänner jag att Sari Yliaho, Industrifackets fullmäktigemedlem och Mats-Johan Kaars, ordförande Industrifackets Svenska sektion kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften:
Jag ger Sari Yliaho, Industrifackets fullmäktigemedlem och Mats-Johan Kaars, ordförande Industrifackets Svenska sektion tillåtelse att överlämna den information som jag lämnar på detta formulär till följande parter: