Håll Almåsa:s dricksvatten rent

Vatten3.jpg

Hej Almåsakolonister!

Almåsa Fritidsby har som ni är medvetna om fått ett nytt kommunalt dricksvattensystem. F o m 1 juni 2024, är alla stugor på Almåsa inkopplade och framöver skall kolonisterna nyttja det kommunala vattnet som hushållsvatten. T ex använda till dricks-, disk- och duschvatten. Vattnet skall vara igång i 7 månader (april - oktober) och avstängt i 5 månader (november - mars) varje år. Enlig VA-gruppen som har installerat vattensystemet på Almåsa, får inte vatten stå stilla i vattenledningarna så länge. Max 12 veckor får vattnet stå stilla i ledningssystemet. Står vattnet stilla i mer än 12 veckor finns det risk att det utvecklas bakterier som t ex Legionellabakterier.

Legionellabakterier kan ge upphov till allvarliga sjukdomar. Skulle det utvecklas bakterier i vattnet måste tusentals liter vatten spolas ut för att rensa systemet. Det kommer kosta Almåsakolonisterna mycket pengar i en förhöjd vattenförbrukning. Dessutom kommer det kommunala vattnet inte att vara tillgängligt för kolonisterna under den tid ledningarna rengörs vilket kan innebära många veckor utan hushållsvattnet. Även under säsongen.

Därför ber vi dig, kolonisten, att skriva under namninsamlingen så att vi kan kräva av Malmö Stad att endast stänga av vattnet i 12 veckor och hålla Almåsa:s dricksvatten rent.

Skriv under med ditt namn och stugans adress / lottnummer. Informera gärna andra kolonister om namninsamlingen så att vi får så många underskrifter som möjligt. Tusen tack på förhand!

Läs mer om legionellabakterier på https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/vatten-och-avlopp/legionella-i-vatten/

Hälsningar,

Almåsa Fritidsby styrelsen

Almåsa Fritidsby styrelsen    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva på godkänner jag att Almåsa Fritidsby styrelsen kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: