Kyrkomusiker kritiska till ny kyrkohandbok
Kommentarer
#204
Handboksförslaget innehåller stora brister, musikaliskt, hantverksmässigt, är inte ens i närheten av att vara grundligt genomarbetat, och förefaller vara ett hastverk utan fördjupad överblick och medvetenhet om det stora kyrkomusikaliska arv vi förvaltar. För få kompetenta musiker har varit inblandade, och processen andas en slutenhet, bristande transparens och mottaglighet för synpunkter från SvK musikerkår. Detta går givetvis att åtgärda om en ny kompletterande arbetsprocess tar sin början och en bred representation av landets oerhört kompetenta kyrkomusikerkår blir möjlig.(Stockholm, 2016-12-18)
#209
Jag är organistutbildad. Låt inte brådska och okunskap råda i en liturgiskt avgörande fråga.(SOLNA, 2016-12-19)
#211
Jag anser inte att all den nyaskrivna musiken hör hemma i en kyrkohandbok som ska vara länge. Några av melodierna är redan utslitna efter bara 4 års prövotid, och det håller inte ihop.(Stockholm, 2016-12-19)
#213
En stor del av den nytillkomna musiken håller för låg nivå för en kyrkohandbok. Mycket snart kommer man tröttna på den musik som ej är slitstark och efterfråga ny. Men vi kan inte framgent byta kyrkohandbok med några få års mellanrum för att hela tiden få ny musik - som sedan lika snabbt ska slitas ut. Behåll serie A med en del förbättringar och släpp i övrigt musiken fri så länge man håller sig till mässans texter (vilket inte alla serier i kyrkohandboksförslaget gör!). Då ger man församlingarna frihet att forma mässmusiken efter sin egen situation utan att upphöja musikaliska satser av tveksam kvalitet till norm. Eller behåll vår nuvarande kyrkohandbok.(Örebro, 2016-12-19)
#214
Jag vill att KHB 2016 antas som ett TILLÄGG - sånt att säga som del 2 - till den befintliga KHB 86, men inte som en ersättare. Dessutom bör hela materialet ställas till församlingarnas förfogande kostnadsfritt, gärna genom att lägga ut allt på nätet i nedladdningsbar form till fritt förfogande utan någrasomhelst begränsningar av tillgänglighet. Inga krav på inloggningar, prenumerationer osv.(Lund, 2016-12-19)
#222
De högtidliga ritualerna anpassas till förenklingar o vardagsspråk som jag tror kyrkan kommer att förlora på(Stockholm, 2016-12-19)
#227
Jag tycker arbetet skötts hafsigt och med bristande tillit till kyrkomusikers kritik.(kristianstad, 2016-12-19)
#228
Lyssna på oss kyrkomusiker! Vi har kunskapen och glädjen att musicera i Svenska kyrkan!(Norrköping, 2016-12-19)
#229
Handboksförslaget är dåligt. Lyssna på fackkunskapen för en gångs skull!(Djurås, 2016-12-19)
#231
Kyrkomusiker i tjänst sedan 1960, f. lektor vid Musikhögskolan. Jag skriver under eftersom jag vet vad jag talar om(Falun, 2016-12-19)
#235
Mycken tid och kraft och stor omsorg har ägnats åt texten i detta material. Musiken har fått en liten bråkdel av omsorgen. Vi vill att de bästa vi har av musiker ska engageras och ställa sig bakom detta material. Nu känns den musikaliska delen av materialet grund och nästan oanvändbar(Linköping, 2016-12-19)
#237
man helt i handboken kapar rötterna till vår moderkyrka. Visst ska vi ha förnyelse men inte med detta utkastande av traditionen och rötterna till moderkyrkan - Katolska kyrkan. Vi har texter som fungerat i snart 2000 år och som kommer att fungera lika länge till med bra undervisning. Musikaliskt så krävs kvalitet med blicken bakåt till vår kyrkas ursprung. Alltså inget eurovision liknande bjäfs.(Gävle, 2016-12-19)
#238
Hemlighetsmakeri, ej utlämnade handlingar(Sollefteå, 2016-12-19)
#239
Lyssna på kyrkomusikerna och bygg vidare på deras stora och omfattande kompetens och kunskap!(Göteborh, 2016-12-19)
#241
Jag skriver under pga att jag finner handboksförslaget vara bristfälligt ur många synvinklar. Genremässigt och kvalitetsmässigt bl a.(Tollarp, 2016-12-19)
#243
1. Gör en grundlig genomgång av det gregorianska materialet i nuvarande handbok.2. Låt alternativa melodier finnas med som ett tillägg. Ett tillägg som lättare kan bytas ut om behov finns.
(Stockholm, 2016-12-19)
#249
Jag vill värna en högkvalitativ kyrkomusik. Ledande tonsättare måste än en gång uppmanas att forma framtidens musik inom kyrkan.(Montréal, 2016-12-19)
#251
Eftersom jag arbetar i en församling som var remissförsamling 2014, fick jag en grundlig genomgång av handboksförslaget och lång prövotid i församlingen. Det initiala intrycket att handboksförslagets musik inte höll måttet, kvarstod och kvarstår. Besvikelsen var sedan stor när remissvaren tolkades på ett sådant sätt att kritiska svar vändes till positiva svar så länge man inte sågade förslagen helt. Dåligt remissförfarande! Besvikelsen blev ännu större när det reviderade förslaget inte visade sig innehålla några avgörande förändringar till det bättre. Besvikelsen är dock störst inför det faktum att svenska kyrkans ansvariga hanterar hela ärendet på ett så oprofessionellt och mot oss kyrkomusiker så nedvärderande sätt.(Stockholm, 2016-12-19)
#255
Instämmer i alla kloka och tänkvärda ord från kolleger som skrivit på före mig. Erinrar mig ett talesätt från våra kristna syskon i ortodoxa kyrkan: "En kyrka som vill följa med sin tid blir snart änka." Är det för mycket begärt att ledningen för vår kyrka visar besinning?(Upplands Bro, 2016-12-19)
#256
Jag tycker hela processen har skötts bedrövligt och jag är djupt kritisk emot den musik man presenterar i förslaget.(Söderhamn, 2016-12-19)
#262
man inte tagit hänsyn till de många påpekanden som gjorts under remissen.(Ljungsbro, 2016-12-19)
#263
Jag instämmer i kritiken. Den bör istället vara ett valfritt tillägg.(Göteborg, 2016-12-19)
#276
Den gamla invanda liturgiken får för litet utrymme(Uppsala, 2016-12-19)
#278
Behåll den gamla handboken och ha den nya som tillägg.(Lund, 2016-12-19)
#286
Handboksarbetet skett under stort hemlighetsmakeri varest den musikaliska expertisen har lämnat arbetet (Lars Åberg och Karin Nelson) och båda hänvisat till dåligt arbete och underkänt både process och resultat.(Varberg, 2016-12-20)
#290
Processen är forcerad och den musikaliska kvalitén är undermålig.(Falun, 2016-12-20)
#297
I sin nuvarande skepnad håller det nya förslaget inte som en självständig och fullgod ersättare av den gamla handboken. Oavsett hur processen gått till.(Stockhom, 2016-12-20)
#298
Den är svår att ta till sig för gemene man, synkoper och tonartsfrämmande inslag är inte lätt när man inte läser noter.(Slite, 2016-12-20)
#303
Jag tycker att serierna c-e utgör ett för snävt urval som alternativ till serie A. Dessa blir svåra att använda i ett kyrkoårsperspektiv eftersom man då måste välja en ny musikalisk still i samband med kyrkårsväxling. Bättre om varje enskild serie haft flera alternativ i samma musikaliska stil.Släpp musiken fri och behåll seria A.
(Björklinge, 2016-12-20)
#305
Arbetet har gått för fort!Det borde ha funnits med många fler kompetenta kyrkomusiker i denna process.Inte bra att inte Karen Nelson fick ta del av Folke Bohlins skrivelse.(Uppsala, 2016-12-20)
#307
Processen med det nya förslaget till kyrkohandbok har, i avsaknad av transparens, tippat över i personlig prestige och oförmåga till äkta ödmjukhet inför den starka kritik som i princip samfällt framförts av en högutbildad kyrkomusikerkår. Ett undermåligt förslag som detta, med ett högst exkluderande språk som stöter bort så många med klassisk kristen tro, får inte ursäktas med luddigt prat, såphala obegripliga svar och sedan drivas igenom till varje pris. Gör om, gör rätt, och låt nya krafter ta vid, med dokumenterad kunskap och erfarenhet, inte en tjänstemannakader.(Göteborg, 2016-12-20)
#308
Förslaget är ett uppenbart hastverk, och hastverk blir inte bättre för att de dras i långbänk.(Dalby, SWEDEN, 2016-12-20)
#309
Låt musiken i handboksförslaget vara ett tillägg!(Helsingborg, 2016-12-20)
#313
Vill man göra ett bra arbete så skulle jag råda att väl bekanta sig med liknande material och arbetssätten man haft i Finland, Norge, Danmark, Tyskland. Även den katolska Ceciliaboken är ett exempel på ypperligt resultat i frågan.(Sölvesborg, 2016-12-20)
#317
Förslaget känns även efter justeringar dagssländebetonat i serie B-E, och vad gäller texter underskattande visavi våra gudstjänstfirare.(Stockholm, 2016-12-20)
#319
En hel del av materialet är för lättviktigt och blir tråkigt att använda i längden(Oxelösund, 2016-12-20)
#323
Handboksförslaget brister i kvalitet såväl i textligt som musikaliskt hänseende. Även teologins innehåll har påverkats negativt av de textliga förändringarna och tenderar att bli otydlig!(Härnösand, 2016-12-20)
#324
Gör 1986 huvudhandbok med det nya förslagen som tillägg. Kvaliteten är undermålig. Tiden avgör om denna överlever. Under den övergångstiden kan man utarbeta ett nytt förslag.(Västerlövsta, 2016-12-20)
#325
Den föreslagna musiken är sällan bra nog att inspirera unga musiker.(Malmö, 2016-12-20)
#326
Handbokens omarbetningar har haltat hela tiden, så antingen så arbeta på med öppenhet och utbildade kyrkomusiker i arbetslaget. Eller börja om från början.(Uddevalla, 2016-12-20)
#329
Genom att skriva på denna insamling vill jag stödja den kritik som tidigare framförts vad gäller antagandet av en ny kyrkohandbok för Svenska kyrkan. Att det från vissa håll antas att endast ett fåtal musiker varit kritiska mot handboksförslaget ter sig märkligt. En stor del av vår yrkeskår har i flera medier under lång tid uttalat sig tveksamma till processen, men också lyft direkta kvalitetsbrister i det aktuella materialet. Kyrkan blir till i det lokala sammanhanget och där bör man kunna arbeta utifrån modeller som fungerar på plats, men det som antas centralt måste ha ett brett stöd. Det måste vara musik som är förankrad, något vi kan sluta upp kring, och som är av en kvalité som visat sig fungera under lång tid och kan antas hålla under en lång tid framöver. Därför föreslår jag att man enbart arbetar vidare med serie A och att nyare musikserier hellre antas som tillägg och görs tillgängliga via en nätbaserad databas som ständigt kan utvecklas.(Lund, 2016-12-20)
#331
Jag tycker att hela frågan är taffligt skött. Faktum är att de flesta kyrkomusiker kan väl så mycket om liturgi som präster kan om musik, troligen rätt mycket mer. Ändå är det en pinsam underrepresentation av kyrkomusiker. Flera har erbjudit sig som frivilliga, men möta av attityden "detta klarar vi utan er". Skäms!(Ryssby, 2016-12-20)
#333
Processen kring handboken har hittills inte ingett något större förtroende så oddsen att slutprodukten skulle vinna förtroende är ganska låga.(KNIVSTA, 2016-12-20)
#338
Förslaget är utan verklighetsanknytning, en skrivbordsprodukt framtvingad av byråkrater.(Stockholm, 2016-12-20)
#340
Det nya materialet är i stora delar undermåligt, såväl textligt som musikaliskt.(Falkenberg, 2016-12-20)
#341
Kvalitén är undemålig. Hb86 är bättre(Burträsk, 2016-12-20)
#345
Att sätta toner till liturgiska texter är inte särskilt komplicerat. Att skapa något som håller över tid är däremot fruktansvärt svårt. Låt vara att även om det i serie B-E finns enstaka alster som har överlevnadspotential, är serierna ägnade att skapa förvirring bland trogna gudstjänstdeltagare, samtidigt som en yngre generation knappast låter sig entusiasmeras. Svenska kyrkan förefaller centralt vara illa ute på flera plan och det finns ingen anledning att därutöver riskera ett i församlingarna ännu fungerande gudstjänstliv.(Bromma, 2016-12-20)
#346
Jag vill ha fler genomkomponerade musikserier med mycket hög musikalisk och textlig kvalitet, där text och musik samverkar. Anordna en öppen tävling vetja! En bred och djup musikalisk kompetens måste finnas med i det fortsatta arbetet samt att arbetet genomförs på ett öppet sätt.(Lund, 2016-12-20)
#350
Jag röstar för kyrkohandboken 86.(Stockholm, 2016-12-21)
#351
Hela frågan har gått i baklås av alla turer och diskussioner. Jag vet av erfarenhet hur knepigt det är med fr a nyproducerade liturgiska sångmelodier- nån hittar alltid nåt att slå ner på. Liturgi kan provocera. Sen är det olika beställt med förmågan att göra sångbara och tekniskt välgjorda spelsatser och i detta finns det ställvis brister i KHF 2016. Min mening- efter grundligt funderande - är att processen ska tas om och breddas. Avsätt ordentligt med tid och pengar för en ny process. Allt från 2012 och 2016 behöver förvisso inte skrotas, men en ny prövning bör ske. Den tekniska utformningen av spelsatserna bör ägnas största möda, de ska ha den inre rymd som skapar såväl slitstyrka som sångbarhet. Kyrkokansliets ovilja att tillställa Nelson Bohlins yttrande avgjorde att jag nu skriver under detta upprop. Det är något som inte stämmer.(Vallentuna, 2016-12-21)
#354
Hon är rökt om ni röstar på mig in i kyrkomötet!!!(Överum, 2016-12-21)
#357
Sedan jag pensionerades har jag tjänstgjort i flera kyrkor i norra Småland och därför träffat på det mesta av materialet i 2012 och det som nu föreligger. Min spontana reaktion beträffande musiken var: Kommer detta att hålla? Eller tänker man sig att efter 10-20 år så börjar vi om med ny musik? Det har funnits tillfällen då jag känt att musiken och texterna passade , men i längden...? Jag tycker förslaget att behålla en noggrant genomarbetad A-serie i handboken är bra och sen låta resten finnas bredvid som ett tillägg. Den kyrkliga geografin i landet är så mångskiftande! Som numera kyrkligt förtroendevald hade jag möjlighet att ta del av senaste remissförfarandet och fann att det ju var riggat på så sätt att det nästan bara kunde bli på ett sätt! Det kunde vändas till bara positivt!! Själv tog jag också chansen att skriva en egen spontanremiss. Detta inte minst med tanke på alla de mycket tveksamma nya liturgiska texterna. En ny kyrka håller ju på att ta form! ´Så som man tror så ber man´!Slutligen är det ju horribelt hur processen har skötts, särskilt nu på sista tiden!! Nonchalant av vår kyrkas ledning att inte i tillräcklig grad ta hänsyn till den kyrkomusikaliska kompetens som finns i vårt land! Därför skriver jag under!
(Månsarp, 2016-12-21)
#359
Det finns för många brister i förslaget och att när detta påtalats inte tagits på allvar.(Tibro, 2016-12-21)
#361
One size doesn´t fitall. Ok att använda nya förslaget som tillägg om och när så önskas.
(Laholm, 2016-12-21)
#376
Handboksförslaget håller inte, för mycket av musiken och texterna är undermåliga. Hela processen är präglad av hast och av förakt gentemot den musikaliska/liturgiska expertisens sakkunskap. Remissförfarandet verkar vinklat för att även kritiska röster ska kunna räknas som positiva till förslaget.(Lysvik/Torsby, 2016-12-21)
#379
Jag skriver under p.g.a. det tycks mig att arbetet organiserats på ett märkligt sätt, att kompetens på det kyrkomusikaliska området verkar ha tillvaratagits på ett dåligt sätt, att man verkar forcera arbetet med en ny kyrkohandbok, istället för att göra ett gediget arbete.(Stockholm, 2016-12-21)
#380
När det första förslaget kom kändes det rent ut sagt som en käftsmäll. Det var direkt pinsamt att sitta av tid med kollegor och välja och vraka ur ett mediokert material. Inte blev det bättre efter ”omstarten”. En kyrkohandbok ska vara ett föredöme och ett kvalitativt riktmärke och inspirationskälla när man i en församling väljer alternativ musik till t ex en högmässa och/eller musikgudstjänst. Handboken ska inte innehålla musik som genomsnittsorganisten lika bra eller bättre åstadkommer. När nu så är fallet tappar jag förtroendet för handbokskommittén och kyrkohandbokens auktoritet faller därigenom platt. Handbokskommittén skulle bl a "dammsugit" kyrkomusikerna i våra församlingar på musikaliska guldkorn vad gäller alternativ musik. Sådana finns. Underskatta och förminska inte kyrkomusikerkåren!!! Gör om ordentligt. Hitta kvalitativ alternativ musik som håller den tid handboken är tänkt att vara aktuell. Det är Svenska kyrkan värd. Ett alternativ, om dock sämre, är att kalla handboken för ett tillägg. Det är kanske en naturlig utveckling, då kyrkan högre upp inte lyckas åstadkomma något bättre än många välutbildade engagerade kyrkomusiker i församlingarna gör, att ansvaret för musiken helt tillfaller de enskilda församlingarna. Jag tror emellertid inte det är helt lyckat.(Åkersberga, 2016-12-21)
#387
Jag är oroad och ledsen när jag ser hur Sv kyrkans ledning behandlar vår skatt av musik(Ålem, 2016-12-22)
#394
Svenska kyrkan håller på att förlora sin själ.Musiken är ett internationellt språk.
(Stockholm, 2016-12-22)
#399
Jag skriver under på grund av att jag anser den musikaliska delen av arbetet är i behov av en genomgående revision.(Karlstad, 2016-12-23)