Musikhus i Falköping

Apan

/ #7 Många minnen

2012-05-22 22:16

Jag var på besök hemma i Falköping nyligen och blev ärligt chockad av det här. Efter att jag ganska snabbt sett mig om i staden kunde jag konstatera att det bara på senaste åren har blivit mycket sämre för stadens ungdomar. Det verkar ju inte finnas någonting att göra. Själv var vi bortskämda med Åttan (Musikhuset), Betong, 1000 volt (både klubb och festival)samt maratonrock. Falköpings musikliv blomstrade verkligen runt 2004-2006. Vad har hänt? Vi krökade för vi var unga och rockers men nu verkar det ju vara enda rimliga alternativet i brist på annat att göra. Detta är fruktansvärt!

Jag tror det är väldigt viktigt i den här debatten att vi lyfter fram vad åttan har betytt och betyder för oss som har varit där och för de som fortfarande är där. Själv spenderade jag en väldigt stor del av mina tonår där, jag tillsammans med kompisar växte upp där. Vi lärde oss att skapa musik ifrån alla förutsättningar t.ex. studiefrämjandets lånlokal som inte kosta en spänn och hade allt, så hade du inte råd att köpa grejer så fick man låna, alla kom med! Vi lärde oss jobba i grupp även om man den dagen ville strypa någon bandmedlem, kort sagt så växte vi som människor mycket tack vare åttan.

Jag vill verkligen inte se detta kulturarv gå i graven utan planer på ersättning i form av annat ställe att vara på. Vi måste få kommunen att förstå att unga musiker och andra studiecirklar i Falköping behöver åttan!

//Rickard Trombati