Stoppa Socialstyrelsens galenskap!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Stoppa Socialstyrelsens galenskap!.

Gäst

2015-08-08 09:35

Tycker det är fel

Gäst

2015-08-08 10:42

Psykvården i Sverige är redan under all kritik. Sker detta behöver inte vårdgivaren ta det ansvar som denne bör ta om tjänstefel ha begåtts.

Gäst

2015-08-08 10:55

För det är en viktig sak för vår värlfärd

Gäst

2015-08-08 15:46

Väldigt relevant för mig.

Gäst

2015-08-08 16:39

Politiker försöker alltid att dölja. Saker som de misslyckas. Detta är sådant som kommer att försämra för de mest utsatta i samhälle!!

Gäst

2015-08-08 21:45

Jag finner den helt felaktig. Förstår inte dess syfte då statistiken blir felaktig. Vill de mörka?

Gäst

2015-08-09 07:48

Psykisk ohälsa syns sällan på utsidan, kanske är det därför denna fråga är så dåligt prioriterad. Här behövs mer granskning och resurser, inte mindre!

Gäst

2015-08-09 08:37

Helt självklart att skriva under denna petition. Psykvården borde hällre bli kontrollerad mer och på flera sätt.

Gäst

2015-08-09 10:04

Det får inte mörkas då psykiatrin inte fungerat. Förstör inte mer nu!

Gäst

2015-08-09 12:36

Det är självklart att det inom alla enheter oavsett vårdenhet ska anmälas och utredas om fel begåtts inom sjukvården.
77

#86 Re: Ja absolut!

2015-08-09 13:08

#10: -  

Jag instämmer!! då det alla gånger inte är ett självmord. Finns många som "tagit livet av sig" men i själva verket blivit mördade pga fel omgivning som "vet hur man manipulerar en människa osv.. Till slut tar människan sitt liv eller får i sig något den ej vet om osv. Alltså detta är skandal att ta bort anmälnings plikten!!

z

#87 Re:

2015-08-09 13:10

#24: -  

Det är de första de stoppar i patienter med svår akut ångest när de söker hjälp... 

Gäst

2015-08-09 20:23

Det är viktigt att det syns offentligt för att göra något åt denna situation
Agenten
Gäst

#89 Sopa självmorden under mattan..!!!

2015-08-09 22:20

Nu vill äcklen på Socialstyrelsen sopa självmorden inom psykiatrin under mattan, och använder argumentet att detta görs för att värna om patientsäkerheten - men är det psykiatrins verksamhet man värnar?!

Det existerar i princip ingen rättssäkerhet eller patientsäkerhet inom den psykiatriska vården. Detta är ett svar på alla negativa rapporter angående psykiatrin som utkommit på senare tid. Istället för att göra någonting för att ändra på psykvården så försöker man ta bort anmälningskrav och liknande för att försvåra för den verkliga statistiken av självmord och dylikt att komma fram!

Blir Socialstyrelsens förslag verklighet i januari år 2016 så kan vi räkna med att ingenting blir bättre inom psykvården.. Men det är då upp till vårdgivaren/Överläkaren att besluta om ifall vården gjort något fel och ifall självmorden skall anmälas in..

Naturligtvis kommer de aldrig att anse att vården agerat fel! De kommer aldrig att anmäla självmord.. Det kommer att bli ett enormt mörkertal och de som begår självmord inom vården kommer att behandlas som om de aldrig funnits på ett ungefär.

Detta är helt oacceptabelt och har absolut ingenting med patientsäkerheten att göra - det har enbart med psykiatrins verksamhet att göra! De skall inte behöva bättra sig. Sanningen om vården skall sopas under mattan.. Och patienterna inom psykvården är värdelösa och saknar ett människovärde, så dessa bör man inte ens föra statistik över vid eventuella självmord!!

Helt sjukt att Socialstyrelsen försöker att underlätta för psykvården att dölja antalet självmord. Skriv på detta upprop mot det här sjuka förslaget! Som tidigare slutenvårdad så anser inte jag att beslutet är till patientens fördel utan det är till för psykiatrin och landstingets skull.

De ska kunna blunda för problemen och fortsätta som om problemen inte finns. Precis som med mycket annat.. Usch vad äckliga de är.. Men i vilket fall, ifall någon begår självmord så kommer förmodligen media att ta up det i alla fall. De kan inte sopa självmorden under mattan! Jag är iaf den sista att tolerera det. Och kommer göra mitt bästa för att ta fram all psykiatrins skit under mattan.

All skit som jag anser är skadlig för patientsäkerheten, den säkerhet Socialstyrelsen använder som argument utan att det egentligen handlar om det..

Agenten

#90 Re:

2015-08-09 22:24

#2: -  

Psykiatrin mobbar och behandlar ofta patienter som skit.

De vill inte hjälpa, och njuter av att skriva allsköns lögner om folk i journalanteckningar!

De driver medvetet folk till självmord (eftersom de sjuka bara är en belastning för samhället som inte bidrar med någonting ändå) och stämplar ofta friska som psyksjuka!!

Att ens begära hjälp av dem är ett tecken på dum naivitet.

Arg Agent

#91 Re:

2015-08-09 22:48

#22: -  

"För att min son begick självmord trots att han hade kontakt med psykiatrin, både öppenvård ock slutenvård. De kände till hans självmordstankar, men tog inte kontakt med oss anhöriga. "

Men snälla nån.. Man blir inte precis bättre av att "vårdas/förvaras" av psykiatrin.. Klart hans depression blev ännu värre av det! Psykvårdens personal var förmodligen djävliga mot honom! De är som de värsta mobbarna de där Överläkarna ofta! Och hur de förvränger folks liv i journalanteckningar. Ifall han var självmordsbenägen innan så blev det bara värre av kontakten med psykiatrin..

Psykiatrin vill inte lyssna på patienten eller ta in de riktiga skälen till att patienten är till exempel självmordsbenägen eller utåtagerande. De hittar på egna skäl och delar ut mediciner som svar - de egna skälen är då påhittade diagnoser.

Föräldrar som tar barnen till psykiatrin i tron att de ska få "vård" och bli bättre är bara sjukt naiva.. Särskilt om det gäller kuratorer och att man som förälder tror att dessa eller psykologer skall lyssna in hur barnet mår eller inte mår! De är inte intresserade. Allt man berättar vrider de till någonting negativt så att de kan stämpla patienten med diagnoser. Detta gör det sedan möjligt att utnyttja patienten inom vården under lång tid framöver. Kanske även att man ger patienten särskilda insatser eller lättare kan skylla saker på denne. Stryka över samhällsproblem och skylla på individen handlar det om!

Psykiatrin gynnar sig självt och det är som om de anser att vården inte finns till för patienten - utan patienten finns till för vården!!!

Då finns det inga gränser för hur de kan behandla en patient. Det är sådant som leder till självmord inom psykvården! Och det är detta Socialstyrelsen vill dölja.

För att inte nämna alla hinder man kan få när det gäller körkort, arbete, vårdnaden av barn eller husdjur osv. Allt kan enkelt tas ifrån en psykpatient med den psykiska störningen (diagnosen) som grund.

Föräldrar som tror att vården skall avhjälpa självmord bör tänka om. Den ökar risken! Överläkarna på andra avdelningar kanske är humana med patienters intressen för ögonen. Men psykiatrins Överläkare har ett sadistiskt sätt. De gillar att utöva makt och tjäna pengar - vill verkligen inte patientens bästa.

Punkt slut. Föräldrar bör aldrig ta sina barn till psykvården.

Gäst

2015-08-10 04:43

För att vi behöver mer kunskap om när skyddsnätet brister, inte mindre.
Walentine Andersson
Ansvarig för denna petition

2015-08-10 08:15

Jag ber er hålla god ton i kommentarerna.
Ord som "äckel" och liknande passar sig inte

Gäst

2015-08-10 08:36

Det är fruktansvärt att Socialstyrelsen kan gå ut med ett sådant här förslag. Den psykiska vården fungerar väldigt dåligt och att de dessutom ska slippa uppge självmord som begås är en stor skam/anhörig

Gäst

2015-08-10 10:15

Det bör inte finnas någon chans för vårdare att rapportera en felaktig död. Detta är en risk för att vissa vårdare skulle kunna missbruka detta till deras egen förtjänst.

Gäst

2015-08-11 18:46

Har varit där själv. Ett självmord får aldrig negligeras, framför allt inte om det misslyckas. Det ät ett rop på hjälp!

Gäst

2015-08-11 21:53

För att det är dags att allt blir synligt och att vi människor börjar behandla varandra och oss själva med respekt. Och ödmjukhet.

Gäst

2015-08-12 16:09

Jag har ca 20 års erfarenhet av att vara förvaltare, god man och övervakare. I de uppdragen får man god insyn i hur psykiatrin arbetar med patienterna. Det tycks mig, utifrån den insyn jag haft, att vården av suicidbenägna patienter snarare behöver förstärka sina insatser och sin dokumentation, än att försämra den.

Gäst

2015-08-12 16:34

För att jag håller med klagomålen mot Soc.styrelsen!

Gäst

2015-08-12 22:34

Våra liv, de livtvekandes liv, är viktigare än vårdföretagens överlevnad.