Låt U12 fortsätta spela helplanshockey!

Kommentarer

#10

Jag skriver under pga att jag inte tycker det är rätt att u12 (09) skall ta ett steg tillbaka, när de redan har gått över och börjat spela helplan. Låt de som inte ännu spelat på helplan köra Hemmaplansmodellen. Men att säga till 09 orna att de inte skall få spela på helplan nästa år, det är omoraliskt. Speciellt så här tätt inpå säsongen. Förbundet skall väll sätta barnen främst, i detta fallet så kommer ni i så fall ha misslyckats! Jag tycker även att det är väldigt dåligt implementerat, på gränsen till fiasko när det är så nära säsongsstart. Allt detta för mig låter som ren diktatur ifrån förbundet, ta ert ansvar och prata med ledarna för lagen, gör om gör rätt!! // Från en frustrerad cupgeneral

Jerry Belin (Göteborg, 2020-05-28)

#11

Alla människor vill väl växa och utvecklas?! Att tvingas ta kliv bakåt istället för framåt väcker nog en enorm frustration och GLÄDJEN, som är den viktigaste ingrediensen i all idrott, riskerar ni att döda.

Gör om gör rätt. Testa modellen i åldersgrupper som inte spelat på helplan ännu.

Lotti Bladh (Lindome, 2020-05-28)

#18

Låt barnen få en egen röst hörd till hur de vill utvecklas genom den sport de älskar.

Linda Angervall (Göteborg, 2020-05-28)

#19

3-3 är en kul spelform men låt dem fortsätta spela helplan. Alla gillar detta oavsett nivå.

Daniel Röshammar (Onsala, 2020-05-28)

#24

Jag tycker att detta beslut inte har förankrats eller förmedlats på ett korrekt sätt. Beslutet har klubbats igenom utan minsta kontroll hur föreningarna ställer sig till detta.
Att dessutom införa denna spelform (hemmaplansmodellen) retroaktivt är helt galet och frågan om detta verkligen gått rätt till och om RF fått denna info och om de ställer sig bakom beslutet.

Fredric Bjureberg (Göteborg (Landvetter), 2020-05-28)

#30

Jag skriver under detta pga att killarna har gjort succé på full is! Varför ta bort det från dom? Extremt få anledningar som känns legitima!

Therese Forsberg (Alingsås, 2020-05-28)

#31

Besvikna barn

Sebastian Eriksson (Sundsvall , 2020-05-28)

#36

Sara Torman

Sara Torman (Borås, 2020-05-28)

#40

De viktigaste personerna har inte tillfrågats vad de själva vill. Gör om, gör rätt. Vuxna måste lyssna på barns talan enligt barnkonventionen. Det är lag på det!

Janne Karlsson hockeypappa

Jan Karlsson (Stockholm, 2020-05-28)

#45

Min son som är U12:a älskar att spela helplan och ser det som en otrolig tillbakagång och mindre glädje i att spela 3 mot 3.

Helena Lindström (Lindome, 2020-05-28)

#46

Har både haft barn som spelat ishockey och har i nutid barnbarn som gör det. Alla har önskat spela på helplan från tidig ålder. De har tyckt att det är så det är "på riktigt".

Monika Lindström (Kållered, 2020-05-28)

#49

Då jag på nära håll sett glädjen killarna har när de får spela helplan ser jag det som ett svek att inte låta dem fortsätta med helplan.
I vår klubb tränar vi med stationer och smålagsspel.
Hemmaplansmodellen är bra i allt utan hur förbundet vill att vi ska spela.

Sen ser jag stora ekonomiska problem med att inköp av extra sarg, tror ej någon förening har det i budget för 2020.

Christian Gustavsson (Västra Frölunda, 2020-05-28)

#59

Tycker hemmaplansmodellen är ett skämt för de som redan spelat en säsong på helplan.
Låt det börja från och med nästa säsong och gälla från de som blir U9 2020/21.
Skandal!!

Joachim Andersson (Jönköping , 2020-05-28)

#60

Jag tycker man ska fortsätta spel på helplan då vi nu har börjat med detta (förberedelser redan i U9 och U10)!
Rejäla kliv bakåt i utvecklingen om man inte ger dispans för de U11:or som nu blir U12:or detta år!

Andreas Pålsson (Huskvarna, 2020-05-28)

#67

Dessa barn har redan påbörjat helplan och jag ser ingen anledning till att de ska gå tillbaka i sin hockeyutbildning
Emma Hedén Ledare U12

Emma Hedén (Jönköping, 2020-05-28)

#72

Besviken hockeypojk!!

Jessica Blomberg (Bankeryd, 2020-05-28)

#76

Svenska ishockeyförbundet.
Har ni verkligen lyssnat på vad alla dessa killar och tjejer verkligen vill?
Om inte så borde ni göra det, sen titta in på barnkonventionen artikel 12 som säger:
Alla barn har rätt att uttrycka sin mening och få den respekterad.

Kenneth Söderberg (Vimmerby, 2020-05-28)

#81

Jag tycker förslaget är mer än lovligt korkat.

Jonas Eriksson (Filipstad , 2020-05-28)

#85

Totalt hämmande för utvecklingen att behöva backa! Kan bli ett stort ”tapp” av barn som väljer att sluta spela pga av detta.

Marina Gustafsson (Vimmerby , 2020-05-28)

#88

Är tränare för Olofströms IKs U11 lag.
Skulle vi ”gå tillbaka ” och spela 3-3 på 1/4-dels zon så är risken överhängande stor att vi tappar mer än hälften av våra spelare till innebandyn.
Och då har vi tyvärr inget lag längre.

Christian Eriksson (Olofström, 2020-05-28)

#89

Hockey ska spelas på helplan. Hur ska dem annars lära sig spelet.

Anton Liljengren (Nässjö, 2020-05-28)

#90

Håller med texten till 100%
Detta kan förbundet inte tänkt igenom.

Claes Svensson (Filipstad , 2020-05-28)

#91

Håller med i set som skrivits i inlägget.

Anders Svensson (Kalmar, 2020-05-28)

#92

Den vardagliga träningen är den viktigaste parametern för utveckling - INTE matcher. På träning skall man spela mycket smålagsspel. Man spelar inte så många matcher i de yngre åldersklasserna, jag tycker att det kan få vara som det är så barnen någon gång kan få prova på att spela "riktig" hockey. Förbundet har gjort en rejäl tankevolt!

Jonas Nicklasson (Strömstad, 2020-05-28)

#96

Jag skriver under då jag förväntar mig att beslutsfattare tar hänsyn till barnens röst utifrån Barnkonvention Artikel 12 ”handlar om att barnet har rätt att säga hur det vill ha det.
Vuxna ska lyssna på barn.
Myndigheter och domstolar ska
fråga barnet vad det tycker och lyssna på barnet när de bestämmer saker som gäller barnet”

Carina Olsson (Vimmerby, 2020-05-28)

#97

Hål i huvudet skulle jag säga

Stefan Liljeblad (Lindome , 2020-05-28)

#107

Jag tror ni gör ett stort fel om ni låter en årskull bli drabbad av beslutet att U12 i år ska spela 3-3. De som är födda 2009 har nu spelat helplan under ett år och lärt sig alla regler och spelsystem enligt helplansspel. Att börja spela hallons för denna årskull är som att flytta dem två år tillbaka och spela som i hockeyskolan igen! Jag förstår om detta är ett framgångsrecept på lång sikt men att låta just de som är födda 2009 få en negativ upplevelse runt detta tror jag inte gagnar någon, varken spelet, spelare eller tränare. Det blir ett förlorat år med mycket negativt fokus runt detta, inget barn vill känna sig som en knatte igen!

Staffan Johansson (Jönköping , 2020-05-28)

#110

Börja med detta projekt från hockeyskolan, låt inte barn som spelat en hel säsong gå ”tillbaka” och spela småplansspel,detta kommer göra att fler slutar snarare än som syftet är att behålla fler längre.

Christian Åvall (Hisings Kärra, 2020-05-29)

#111

Jag håller med, låt de lag som inte spelat helplan börja med 3-3. Alternativt att spela som den gångna säsongen med blandade matcher!

Björn Lundberg (Göteborg, 2020-05-29)

#112

Js

Monica Lind (Kalmar, 2020-05-29)

#119

Helt orimligt göra detta när barnen redan kört ett helt år med helplan. Bättre köra detta "test" på barnen som INTE börjat med helplan.

Tomas Rosenkvist (Västra Frölunda , 2020-05-29)

#122

Jag tycker att denna förändring ej kan göras för u12, som redan har spelat 5 mot 5 i seriespel säsongen 19/20.

Mikael Karlsson (Oskarshamn , 2020-05-29)

#124

Min son har spelat på helplan och detta skulle helt klart innebär att gå tillbaka i utvecklingen. Inte bara för min son utan för hela laget.

Sofie Karlsson (Oskarshamn, 2020-05-29)

#128

Det är positivt med utveckling av ungdomsidrott, bra att man vrider och vänder på alla ”självklarheter”. Men det här är ett införande i fel ordning. Man backar inte en årskull så här, det är fel. Min son är besviken på de vuxna. Orimligt. Och dessutom väldigt sent beslut inför kommande säsong.

Peter Johansson (Oskarshamn, 2020-05-29)

#130

Det är helt tokigt tänkt..

Stefan Karlsson (Timrå, 2020-05-29)

#138

För att detta förstör utvecklingen till barn i svenska hockey

Storm Storjord (Växjö, 2020-05-29)

#148

Ordförande Karlskrona HK Ungdom, Lagledare Karlskrona HK U12/U10

Detta passar ypperligt att införa på dom som blir U10 alt U11 denna säsong som aldrig har spelat helplan tidigare. Konceptet med hemmaplansmodellen är bra och det finns mycket bra tankar och ideer. Dock är införandet inte genomtänkt hela vägen.

Mats Blomgren (Karlskrona, 2020-05-29)

#152

Huvudtränare hv 71 u 12

Fredrik Norden (Jönköping, 2020-05-29)

#160

Gör om gör rätt och för en dialog med berörda personer. Lyssna och tänk till.

Aja Belin (Kungsbacka, 2020-05-29)

#162

Huvudtränare Karlskrona HK U12

Hans Ottinger (Karlskrona , 2020-05-29)

#163

Huvudtränare Karlskrona HK U12

Henrik Andersson (Karlskrona , 2020-05-29)

#168

Jag är ledare för ett u12 lag och kan hålla med det hockeymorsan skrivit.
Reaktionerna hos killarna i laget var enbart negativa och flera sa spontant att de skulle sluta spela!
Tänk om tänk rätt, jag är för hemmaplansmodellen men börjar med de som inte spelat helplan under ett par år det vill säga u-10 och neråt. Eller att det kanske finns ett val för u12? Man kan både anmäla sig till en 5mot5 serie eller en 3mot3 serie.

Johan Hansson (Kallinge, 2020-05-30)

#173

Jag tycker att barnen ska fortsätta som dom ställt in sig på och har längtat efter. Att få spela på helplan, flygande byten, offside. Dom har ju längtat efter detta länge och en stort steg i utvecklingen.

Sofie Borg (Helsingborg , 2020-05-30)

#176

Barn behöver meningsfulla fritidsaktiviteter och rörelse för att må bra!

Eva Dahlin (Östersund , 2020-05-30)

#179

Pga att jag ser samma risker som författaren till ovanstående text lyfter fram.

Petter Henning (Karlskrona , 2020-05-30)

#181

För att de ska få behålla glädjen i hockeyn som det är nu. Tråkigt att backa tillbaka i utvecklingen!

Linda Wahllöf (Karlskrona , 2020-05-30)

#190

Vår son vill inte längre spela på halvplan och har spelat många matcher på helplan hela säsongen. Det finns risk för att han tröttnar om de ska tillbaka på halv.

Cecilia Thoor Aldero (Sävedalen, 2020-05-31)

#195

Låt grabbarna spela hockey!

William Adolfsson (Borås, 2020-05-31)

#196

Kanske fungerar i lag med få spelare. Med dålig tillgång till istider och en stor trupp gör att vi kommer behöva ställa över 1/3 av truppen varje match. Helt ogenomtänkt!!!!

Patrik Thorin (Göteborg, 2020-05-31)



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...