Västtrafik måste vara transparanta och redovisa turlista och kapacitet nu!

Kommentarer

#1001

Vill bl a veta mer om kapacitet och ev företräde för boende under turistsäsongen.

Per-Anders Bengtson (Asperö, 2023-06-18)

#1003

För att kapaciteten, antalet båtturer till och från fastlandet och Knarrholmen ska öka.

Minna Signori (Mölndal, 2023-06-18)

#1004

En försämrad båttrafik leder till en icke levande skärgård. Redan idag är det under sommaren problem med fullsatta båtar och försämrad möjlighet för oss åretruntboende i skärgården. Redan nu är det svårt att få personal och vikarier till våra skolor och vår vårdcentral. En krångligare och glesare trafik leder enbart till att skärgården körs i botten. Dessutom lobbar staden för turismen ut i skärgården, för att turister ska ha möjlighet att njuta av den krävs det bofasta entreprenörer, fungerande trafik och en planering som stämmer överens med verkligheten.

Camilla Hederstedt (Köpstadsö, 2023-06-18)

#1005

Jag skriver under på grund av att jag åker denna båtar 5-6 gånger i veckan.

Matilda Andersson (Göteborg , 2023-06-18)

#1006

Vill ha en levande skärgård med acceptabel båttrafik för oss bofasta.

Anette Viknander (Donsö, 2023-06-18)

#1007

Skärgården är ett av de största turistmålen för västra götaland, vilket därmed också borde utgöra en av er största inkomstkälla.

Trots detta tilldelas vi ytterst lite av kommunala tjänster. Utedassen som tidigare tömts har blivit färre, om ens de är kvar. Kommunala skräptunnor kan jag inte minnas att jag sett på någon ö.

På Köpstadsö finns inga kommunala badplatser, dvs vi boende på ön städar efter turisterna. Inte ens kärl för skräp finns utan de som finns har köpts in av privatpersoner. Det blir mycket skräp på sommaren, samt papper i var och varannan buske.

Vi boende jobbar gratis åt kommunen. Öarna hade inte varit så rena om inte vi boende löst detta. Trots det dras det ner på allting. Köpstadsö kommer bli omöjligt att lämna på sommaren, då vi kommer bli sista eller näst sista stoppet. Båtarna ska bytas till snabbåtar som har hälften så många platser och dessutom ska alla från tången styras om till dessa båtar.

Vi som är bofasta behöver vår kollektivtrafik för att ta oss till arbete och annat vi behöver uträtta på fastlandet. Pensionärer och brukare är beroende av båtarna för matleveranser och hemtjänst. Båda dessa tjänster kommer påverkas mycket negativt, om de ens kommer gå att bibehålla alls, om turordningen ska vara enligt förslag med Köpstadsö sist.

Om beslutet går igenom i nuvarande skick kommer Köpstadsö avfolkas. Äldre kommer inte kunna få sin hemtjänst/sjuksköterskevård. Yrkesverksamma kommer inte kunna bo kvar. Ytterst få arbetsgivare kommer acceptera att närvaro på jobbet kanske är möjligt beroende på om jag har tur och kommer med båten.

Vänligen se över ert förslag och ta till er att det skulle innebära enormt stor påverkan på befolkningen i skärgården.

Ett alternativ är att ni ser över antalet turister på sommaren och anpassar antalet så att vi bofasta alltid kan ta oss till arbete/skola/hemtjänst/läkarbesök. För oss är inte båtarna turistturer, utan vår kollektivtrafik

Anne Gråberg (Köpstadsö , 2023-06-18)

#1009

Är skärgårdsbo året runt

Liza Norman (Göteborg, 2023-06-18)

#1010

De dåliga förbindelser vi har till ön begränsar möjligheten att vistas i vårt hus. Plane är att flytta ut vid pensionen och då det inte finns någon butik eller annan service är det viktigt att det går båtar varje dag.

Pia Arvidsson (Göteborg , 2023-06-18)

#1011

Jag skriver under på att båttrafiken Måste fungera i Södra skärgården

Ann Marie Enocksson (Göteborg, 2023-06-18)

#1012

Jag håller med om ovan.

Mette Huld (Donsö, 2023-06-18)

#1013

Jag är enig i att skärgårdstrafiken måste utgå från de permanent boende öborna som är de primära brukarna året runt. Det anser jag nuvarande förslag inte gör.

Andreas Huld (Donsö, 2023-06-18)

#1016

Jag bor på Donsö och min enda möjlighet att ta mig till fastlandet är med Styrsöbolagets passagerarfärjor!

Inger Sandqvist (Göteborg, 2023-06-18)

#1017

Bra kommunikationer med fastlandet är en oerhört viktig aspekt för att kunna bo i skärgården!!

Petter Lerenius (Köpstadsö, 2023-06-18)

#1021

Som boende på Köpstadsö är det svårt redan idag att komma med båtarna fina sommardagar. En försämring påverkar ju direkt oss boende, såväl sommarboende som permanentboende.

Jenny Thörnblom (Göteborg , 2023-06-18)

#1025

Jag vill åka som jag gör nu

Hasse Wiberg (Dinsö, 2023-06-18)

#1026

Jag vill kunna åka som nu

Evy Wiberg (Dinsö, 2023-06-18)

#1028

Pendlar med skärgårdsbåtarna.

Daniel Andreasson (Styrsö , 2023-06-18)

#1031

Skärgården är viktig för Göteborg!

Ellinor Karlsson (Göteborg , 2023-06-18)

#1033

Jag skriver under för att Västtrafik måste vara transparenta och redovisa kapacitet och turlista nu!

Niklas Benjaminsson (Göteborg, 2023-06-18)

#1036

Jag vill inte att förutsättningarna och kommunikationerna för boende och sommargäster i södra skärgården i allmänhet och Köpstadsö i synnerhet ska försämras.

Max Thimmig (Köpstadsö , 2023-06-18)

#1039

Saknar tydlig och begriplig information med underlag till förändringar

Hans Arnekvist (Donsö, 2023-06-19)

#1040

Jag bor på Kössö.

Fredrik Rogberg (Göteborg, 2023-06-19)

#1043

Att jag vill att kommunikationerna för alla som bor i Sa skärgården skall upprätthållas och förbättras. Svårt se hur förstudiens plus minus 0 budget för förändringarna ska kunna göra detta.

Anneka Knutsson (Brännö, 2023-06-19)

#1048

Jag vill ha en levande skärgård. Man skall kunna bo och leva i skärgården och då är denna fråga central. Informationen har varit mycket bristfällig !

Magdalena Taube (Göteborg , 2023-06-19)

#1051

Förändringarna kommer allvarligt försämra kommunikationen mellan fastlandet och berörda öar.

Peter Jacobson (Västra Frölunda , 2023-06-19)

#1052

Jag vill ha fler turer till Knarrholmen

Anna-Marja Larsson (Göteborg , 2023-06-19)

#1058

Har hus på Knarrholmen. Ser ett framtida problem med platsbrist på båten både från saltholmen och från styrsö bratten. Varför inte nyttja vår transportbrygga på västsidan av knarrholmen?

Sven-Erik Strömberg (Göteborg, 2023-06-19)

#1064

jag bor på kössö och är orolig

James Hennessy (Köpstadsö, 2023-06-19)

#1065

Förslaget kommer att ge en orimlig situation för boende och oss som arbetar på de berörda öarna.

Nils Claeson (Göteborg, 2023-06-19)

#1066

Ändra INTE antalet turer och kapacitet ut till öarna.

Carl Thore (Asperö , 2023-06-19)

#1067

Tycker att skärgården skall leva.

Henrik Thore (Kalmar, 2023-06-19)

#1069

Jag vill inte att mina föräldrar ska få en försämrad möjlighet att ta sig till läkare, tandläkare och annan service.
Jag vill ha en bra kommunikation den dagen jag vill flytta ut i skärgården.

Annelie Hamberg (Kalmar , 2023-06-19)

#1071

Jag vill att kollektivtrafiken skall förbättras inte försämras!

Bengt Mollberg (Göteborg , 2023-06-19)

#1073

Jag håller med om allt som står och vill kunna hälsa på mina föräldrar på Asperö.

Louise Jenssen (Göteborg , 2023-06-19)

#1078

Bor på Donsö Information dålig och otydlig. Inte genomtänkt. Blir sämre för oss öbor. Katastrof. Fråga de som har kunskap om båtar och hav i alla väder.

Agneta Arnekvist (Donsö, 2023-06-19)

#1079

Det behövs en tydligare och en mer detaljerad information.

Gerry Carling (Styrsö , 2023-06-19)

#1080

Jag vill ha möjligheten att resa till stan i alla väder.

Jarl Andreasson (Köpstadsö, 2023-06-19)

#1082

Båtturer kan inte bli färre i södra skärgården om vi skall ha en levande skärgård. Med det nya förslaget isoleras en del av öarna samt att restiderna kommer att öka.

Reidar Jenssen (Göteborg , 2023-06-19)

#1083

Ogillar nya förslaget eftersom det kommer innebära att båtarna blir överfulla. Anser ej att detta är genomtänkt.

Marikka Anderson (Göteborg, 2023-06-20)

#1084

Jag bor på Styrsö och har tången som närmsta hållplats. Jobbar på Styrsöbolaget och förstår att detta förslag är ohållbart både för sommargäster och fastboende.

Lena Düring (Styrsö, 2023-06-20)

#1085

Jag är skriven på Knarrholmen och behöver kunna pendla.

Jenny Linde (Göteborg, 2023-06-20)

#1091

Smart att dra ner när det byggs för fullt på öarna……
Tänker att vi behöver fler inte färre turer utan fler , enkel matematik

Stefan Petersson (Donsö, 2023-06-20)

#1096

Kollektivtrafiken är det mest hållbara transportsättet till öarna! Om det blir försämringar kommer fler ta egna båtar - med allvarliga konsekvenser för miljön! Det vill vi INTE vara med om!

Susanne Jacobsson (Göteborg , 2023-06-20)

#1098

Situationen för alla som bor i skärgården och arbetspendlar på daglig basis blir ohållbar med en turlista som ser ut på det viset.

Madeleine Strandberg (Vrångö , 2023-06-20)

#1101

Jag skriver under då det är viktigt för mig att kunna få möjlighet att komma till mitt boende på Knarrholmen sommar som vintertid

Monica Lindqvist (Göteborg, 2023-06-20)

#1106

Jag arbetar i skolorna i Södra Skärgården, alla öar och behöver rimliga förbindelser olika tider från Frölunda, där jag med flera bor.
*Behöver rimliga förbindelser mellan öarna.
* Har elever som behöver kunna åka till skolan och mellan skolor på grund av att ämnen som idrott och slöjd ligger på Brännö och Styrsö och är schemalagt utefter funktion för samtliga skolor och klasser.
* Elever på Asperö och Brännö behöver åka till Styrsö. Och tillbaka!
*Elever på fastlandet såsom de som valt skola i stan från mellanstadiet och högstadiet.
*Gymnasieelever som ska hem från stan till alla öarna.
*Människor arbetar i stan oregelbundna tider inom skola vård omsorg och annat, behöver tillgänglighet.
*Det blir kaos vid Bratten med folk som ska åka från samma ställe, cyklar, moppar på kajen.
*Människor kommer behöva ta cykel med på båtar i större utsträckning för att de får längre och annan väg till jobb, skola, hem.
Kaos vid Husvik.

Kim Anette Viktoria Lindberg (Göteborg, 2023-06-20)

#1109

Vill veta planerna för framtidens båttrafik till södra skärgården & Knarrholmen.

Marie Carlsson (Göteborg , 2023-06-20)

#1110

Bor på Donsö och pendlar varje dag till mitt jobb i Göteborg. Om det som föreslås blir verklighet så blir det en total katastrof för oss som bor i skärgården. Pendla till skolor och jobb om man inte vet om man kommer med båten, både in till Saltholmen och hem igen, kommer inte att funka. Det är svårt som det är redan nu under sommaren med alla turister. Hur kommer det att bli om förslaget blir verklighet vågar man inte ens tänka på.

Helén Jansson (Donsö , 2023-06-20)

#1111

Jag tycker det är viktigt att vi som har hus på öarna kan komma ut på ett enkelt sätt med färja.

Malin Sund (Göteborg , 2023-06-20)

#1116

Det är viktigt att vi har en levande skärgård. Där det inte ska finnas någon oro för att inte komma med båten hem till ön ej jeller in till Saltholmen för jobb eller annat.
Då jag har min stuga på Kårholmen vill jag kunna nyttja den när som helst på året.
Precis som nu förstår jag att man måste skilja på högtrafik och icke men då inom rimliga gränser.

Carina Sandin (Göteborg, 2023-06-21)

#1117

Jag är delårsboende på Kössö och bor tidvis året runt. Jag tycker att förslaget är mycket dåligt och försämrar arbetspendling och övrigt resande.

Maria Olovsson (Göteborg , 2023-06-21)

#1118

Det nya förslag som försämrar öka istället med tätare turer.

Kerstin Utbult (Västra Frölunda, 2023-06-21)

#1120

Det är inte acceptabelt.
Allt för stor risk att detta innebär en kraftig försämring för flera. Framförallt för Köpstadsö. Vilket är helt avgörande för mig och en framtid här.

Anders Merenius (Göteborg, 2023-06-21)

#1121

Jag bor på Donsö ock vill inte åka över till bratten varje dag jag ska till jobbet.

Jon Börjesson (Donsö, 2023-06-21)

#1122

Har hus på Köpsradsö, båttrafiken får inte bli sämre!

Robert Sager Forsberg (Göteborg, 2023-06-21)

#1123

Jag bor på Köpstadsö och undervisar på Göteborgs Universitet. Med dessa förändringar kan jag inte vara säker på, att jag är faktiskt kommer fram i tid, för att undervisa! Och jag är bara en av alla som bor här - dessa förandringar motarbetar tanken om en levande skärgård!

Kerstin Bergendal (Göteborg, 2023-06-21)

#1125

befintlig kapacitet behövs året runt
Båt är ej buss eller spårvagn - byte av båt enl förslag är oklokt om än dumt !
det upplevs som de som utrett och lagt fram befintligt förslag ej förstår vad det innebär att transportera sig i sö skärgården !

paul welander (V Frölunda, 2023-06-21)

#1127

Jeg bor i København og har sommerhus på Köpstadsö, og jeg kommer her hele året om. Den planlagte forandring af trafikken ville betyde stor usikkerhed for mig - men i sær for alle de mange der bor her.

Cai Ulrich von Platen (köpenhamn, 2023-06-21)

#1130

Jag bor i skärgården

Lina Carlstedt (Brännö, 2023-06-21)

#1131

Jag har sommerhus i skärgården och älskar vara där!

Sofia Bergendal (Köpenhamn, 2023-06-21)

#1132

Jag vill hs en fungerande skärgård för både bofasta och besökare.

Maria Karlsson (Göteborg, 2023-06-21)

#1133

Mamma sa det

Pelle Gustafsson (Donsö, 2023-06-21)

#1134

Oro för en försämrad skärgårdstrafik och följderna av det.

Anna Andreasson (Göteborg , 2023-06-21)

#1136

Det är viktig att man bevarar trafiken till skärgården vis man skal ha folk som bor där på öyerna.

Per Gunnar Asbjörnsen (Västra Frölunda , 2023-06-21)

#1139

Jag är de försämringar som har föreslagits

Andreas Kruse (Göteborg , 2023-06-21)

#1141

Byte vid Bratten när man kommer från Tången eller ska till Tången.

Dag Hällqvist (Styrsö, 2023-06-21)

#1143

Vill ha en levande skärgård där människor vill bo året om.

Gunvor Åsberg (Donsö , 2023-06-21)

#1144

Levande skärgård.

Magnus Baltzersen (Donsö, 2023-06-22)

#1146

Jag skriver under för att jag vill ha en fungerande trafik i Södra Skärgården för såväl boende som besökande.

Lars Rhodin (Göteborg, 2023-06-22)

#1147

Bra båtförbindelser är en förutsättning för en levande skärgård och en förutsättning för att man inte skall behöva ha två boenden.
Om man skulle hamna i en situation där man inte kommer med båten eftersom den är full och av den anledningen missar dagens enda anslutningsbåt så är ju risken att man inte kommer fram alls. Skall Västtrafik bistå med taxibåt då eller kommer det att bli fler turer anpassade efter om man kom med från Saltholmen eller inte?

Jonas Eek (Stora Förö, 2023-06-22)

#1148

För en levande skärgård. Delårsboende på Köpstadsö

Kristina Hedlund (Göteborg Köpstadsö, 2023-06-22)

#1151

Jag har behov av skärgårdens linjetrafik och vill se den bevarad.

Sebastian Anderson (Göteborg, 2023-06-22)

#1155

Jag har sommarstuga på Kössö och är oerhört beroende av att trafiken till ön fungerar som den gör NU -vintern /sommaren 2023.

Eva Sundblad (Nacka, 2023-06-22)

#1157

Jag instämmer i ovan skrivelse/namninsamling

Andrrs Enocksson (Göteborg , 2023-06-22)

#1160

Jag är handikappad och behöver bra transporter.

Peter Schulz (Hovås, 2023-06-22)

#1162

Jag bor på Köpstadsö och pendlar till Göteborg

Hans Boman (Göteborg, 2023-06-22)

#1164

Bor på Styrsö och detta är viktigt för att vi skall kunna vara en levande skärgård

Anders Carlsson (Styrsö, 2023-06-22)

#1168

Jag vill veta vad som kommer hända mellan 2025-2040

Martin Granqvist (Göteborg, 2023-06-22)

#1169

Stöder namninsamlingen

Berit Balström (Brännö, 2023-06-23)

#1173

Jag bor ute på södra skärgården och jobbar i stan och behöver bra transport

Santana Parra Nora (Göteborg, 2023-06-23)

#1174

Att kunna resa fr asperö östra till Saltholmen ger fler möjligheter att komma in till Saltholmen än att bara kunna resa från asperö norra.
Resor till Styrsö bratten, närhälsan & rehab är också mycket snabbare från asperö östra än om man måste resa in till Saltholmen för att där byta båt. Detta gäller också för våra skolbarn som går på högstadiet på Styrsö.
Cyklar året runt fr Saltholmen till Östra sjukhuset och är rädd att inte få plats med cykeln om båtarna är mindre.

Christina Sundbäck (Asperö, 2023-06-23)

#1176

Jag vill se en rättvis och försvarbar färjetrafik till Södra Skärgården. Lång historia kort, för ett frodande liv och företagsklimat i Södra Skärgården.

Pontus Hafström (Göteborg , 2023-06-23)

#1178

Det är redan för få turer, om man missar båten är man körd om man inte har egen båt.

Tor Sandström (Styrsö, 2023-06-23)

#1180

Pga handikap och sårighet att gå blir det ännu svårare att ta sig hem till Tången

Evy Kruse (Göteborg, 2023-06-24)

#1181

Glenn Johansson

Glenn Johansson (Styrsö, 2023-06-24)

#1182

Daglig pendling till arbetet.
Vill ha tätare turer åtminstone var 30min

Johnny Lennartsson (Donsö , 2023-06-24)

#1183

På grund av färre tur till Styrsö skäret

Nils Björkman (Styrsö, 2023-06-24)

#1184

Jag tycker det behövs förklaringar till många av förslagen. Exp. Hur skall en del bryggor exp Brännö Husvik trafikeras med mindre snabba båtar vid hård vind?

Gun Grankvist (Göteborg Asperö, 2023-06-24)

#1185

Kommer inte funka!

Mathilda Jensen (Göteborg , 2023-06-24)

#1191

Jag skriver under för vikten av transparens i planering och beslutsfattande i en så stor fråga samt för bevarandet av en levande skärgård.

Mia Mark (Göteborg , 2023-06-25)

#1196

Jag vill att min familj som bor på Kössö fortsatt ska ha livskvaliteten i den frihet dagens turer och tidtabell ger.
Viktigt för att kunna BO på öarna och JOBBA i stan.

Mia Ekander (Helsingborg , 2023-06-25)

#1197

Jag skriver under på grund av att detta förslag kommer skapa kaos när det blir mindre kapacitet på färjorna.

Edvin Johansson (Göteborg, 2023-06-25)

#1198

Förändringar får inte bli till det sämre

Jan Inge Viberg (Donsö, 2023-06-25)

#1199

Vill inte ha försämringar. Vill ha en förbättring, båtar som går oftare. Gratiskort för alla som bor på öarna.

Marita Lindblad (Göteborg , 2023-06-25)