VEDSPISUPPRORET

Kommentarer

#803

Människor har eldat i alla tider och det är också en säker värmekälla om det skulle bli ororstider. Och det är nog långt mer miljövänligt än kärnkraftverken som kan orsaka extrema miljöförstöringar. Börja med att ta bort allt utsläpp från flygplanen så blir det nog dramatisk skillnad..

(Falkenberg, 2018-01-30)

#804

Miljöargumentet håller inte. Vedspisar är inte ett utbrett "problem". Finns inte i alla hem och man klämmer åt en liten procent av befolkningen istället för att fokusera på större problem som köttindustrin, bilar, flyg etc. Det är pinsamt av regeringen att ge sig på en sån liten del av befolkningen som dessutom skulle klara sig själva längre utan statens hjälp vid ett krigsutbrott då de har möjlighet att värma upp huset och laga sin egen mat om det nu skulle gå så långt.

(Visby, 2018-01-30)

#805

Jag anser att vedspisar är en del av kulturarvet och fortsatt ska kunna brukas.

(Limhamn, 2018-01-30)

#806

Vedspisen är en del av vårt kulturarv!

(Hemse, 2018-01-30)

#807

Vedspisen är grundstenen för värme & mat både i ett kulturellt sammanhang men även i en ev kris. Utan ström klarar jag mig fullt ut att hålla mig varm torr & mätt tack vare vedspisen .

(Påskallavik, 2018-01-30)

#809

För det är en extra säkerhet om det blir kris,tex krig strömavbrott eller fjärrvärmen lägger av!

(Urshult, 2018-01-30)

#814

De föreslagna bestämmelserna är helt i strid med MSB’s sentida rekommendationer och ett vettlöst slag i luften för miljöpolitik.

(Bergshamra, 2018-01-30)

#817

För detta kulturarv måste få finnas kvar!

(Sala, 2018-01-30)

#821

Jag får lägga ner mitt företag om lagen blir av. Dessutom ser jag inte hur begagnade vedspisar kan regleras bort före ”nöjesbrasan” i öppnaspisen.

(Lammhult, 2018-01-30)

#822

Vi ska bygga nytt hus på landsbygden nu under året och har förmånen att få ta över en äldre vedspis som vi önskar gjuta in i nya huset och vi påverkas därför direkt av de nya reglerna. På landsbygden påverkar eldandet ej några grannar och det är en trygghet att kunna få värme och laga mat vid ev strömlöshet.

(Åseda, 2018-01-30)

#825

Folk måste få kunna värma sina bostäder å laga mat även i kristider, eller vid större elavbrott.

(Larv, 2018-01-30)

#827

Det mer handlar om hur man eldar än i vad när det gäller hur mycket utsläpp man orsakar. Jag kan elda mer miljöovänligt med en fel justerad godkänd kamin än en rätt justerad antik.

(Norrköping, 2018-01-30)

#830

Det här är byråkratitrams i sin dummaste skepnad. Sila mygg...

(Mjäla, 2018-01-30)

#832

Få stopp på galenskapen.

(Djurhamn, 2018-01-30)

#833

Förslaget löser inte några problem och saknar fullständigt brist på livscykelanalys av helheten,

(Lidbäcken, Hällsjö, Bollstabruk, 2018-01-30)

#840

Detta är idioti!

(Björbo, 2018-01-30)

#845

Det är ett vansinnesbeslut som ger sotarna godtycklighet i besluten och ett försvagat civilförsvar vid krig och/eller naturkatastrofer. Mycket skrik för lite ull....

(Långsele, 2018-01-30)

#848

Det är så dyrt att köpa nytt samt instämmer med Vedspisupproret.

(Eskilstuna, 2018-01-30)

#851

Jag vill ha möjligheten att ge mina barn mat och hålla sig varma vid ett strömavbrott! Sedan tycker jag att gamla hållbara spisar är bättre för naturen än nya spisar med kort hållbarhet. Det kostar på miljön att framställa också.

(Muskö, 2018-01-30)

#852

Det är inte försvarbart att skrota vårt kulturarv, som dessutom fungerar helt perfekt!

(Delsbo, 2018-01-30)

#857

Vedspisen är en del av svensk kulturhistoria och sluta förstör detta pga av ovetenskapligt grundad signalpolitik.

(Göteborg, 2018-01-30)

#861

Ändra detta miljö och kulturellt tokiga beslut.

(Riga, 2018-01-30)

#868

För lite grund för förbud

(Växjö, 2018-01-30)

#872

Gamla vedspisar är bäst. Under strömavbrott, för att få värme och mat.

(Enköping, 2018-01-30)

#873

Detta är något som var och en skall få avgöra själv inte några lagar om att man inte får ha vedspis, överförmynderi är vad det är.

(Färgelanda, 2018-01-30)

#874

Vedspisarna är en del av det svenska kulturarvet, förövrigt så är det viktigaste hur och vad man eldar.

(Sundsvall, 2018-01-30)

#877

Vansinne att ta bort detta vårt kulturarv.! Vedspisen behövs definitivt som en säkerhet i händelse av krig.

(Vara, 2018-01-30)

#888

1. Förslaget utrotar successivt gamla vedspisar som är en del av Sveriges industrihistora och kulturhistoria.
2. Om man vill höja befolkningens krisberedskap kan man inte samtidigt göra installation av vedeldad matlagningsmöjlighet 15000 kr dyrare! Det finns en avsevärd väljarkår som inte har en riksdagslön att leva på..
3. Ytterligare ett förslag där syftet med förslaget fokuserar på städerna, och folk på landsbygden enbart får känna på nackdelarna.

(Örnsköldsvik, 2018-01-30)

#891

Ett alternativ bra att ha om vi blir utan el.

(Gävle, 2018-01-30)

#901

Det är en Svensk Nationell säkerhetsfråga att möjlighet till alternativ uppvärmning och matlagning finns i Svenska hem. Rör Inte Våra Vedspisar och Rumsvärmare!

(Väjern, 2018-01-30)

#902

Vansinigt förslag att reglera detta.

(Bräkne-hoby, 2018-01-30)

#907

Det är ju löjligt hur de håller på!!

(Falun, 2018-01-30)

#909

Vi uppmanas att se till att ha ljus konserver dunkar att fylla vatten i filtar mm för att klara oss utan ström i 70 timmar
Att uppmuntra människor till att installera ved spis / kamin för att laga mat och värma bostad är en nödvändighet .
Att förbjuda installation av vedspis är att gå tvärt emot sina egna rekommendationer för överlevnad vi kaos krig eller fara.

(Vallda, 2018-01-30)

#912

Vårt kulturarv ska bevaras, inte förstöras!

(Forserum, 2018-01-30)

#916

Jag skriver under för att detta är ett bevis på att människan själv,är sin värsta fiende i den värld vi försöker leva i .....
Det har väll aldrig tillverkats så mycket "SKIT" som det tillverkas i dag......
Med den teknik och det vi kan i dag skulle vi "ALLA" kunna leva ett bra liv även vår lilla planet....

(Örebro, 2018-01-30)

#917

Eldstäder behövs för ett väl fungerande totalförsvar.

(Söderhamn, 2018-01-30)

#926

Vi värmer vårt hus med ved.

(Östersund, 2018-01-30)

#927

Jag har direktverkande el.vid strömavbrott som nu 6 tim senast vid juL frös vattnet till brunnen .men jag hade 2 kaminer som värmekälla utan dom hade jag fått fly till stan. Ps det var ca -30 grader kallt ute.

(Kiruna, 2018-01-30)

#928

det är viktigt att vi vårdar vårt gamla kulturarv med väsentligheter, spisen är hjärtat i vår kultur. trygghet värme och mat, en välskött spis utgör inte någon fara samhällsmässigt mot vad den skyddar i samhällsfunktioner och pengar

(uppsala, 2018-01-30)

#932

Avskyr förbud.

(Kalmar, 2018-01-30)

#934

Vi har både en gammal ljutjärnsspis och en gammal kakelugn uppsatt i vårt nya hus. När stormen Gudrun gjorde alla utan ström i veckovis var vi de enda i byn som hade värme å kunde koka mat dagen efter. Dessa föremål är också så vackra jämfört med mycket av det nydesignade.

(Lidhult, 2018-01-30)

#938

Jag skriver under på att vi måste få behålla våra eldstäder!

(Torsby, 2018-01-30)

#946

Vill behålla min vedspis och rätten att elda i den

(Jönköping, 2018-01-30)

#947

Jag kan inte se någon som helst nytta med denna lag. Utsläpp från nyinstallerade gamla vedspisar måste vara försumbart.

(MOHOLM, 2018-01-30)

#948

Jag hatar miljöpartiet och deras infantila idéer om miljön.

(Åkers Styckebruk, 2018-01-30)

#949

1. Förslaget utrotar successivt gamla vedspisar som är en del av Sveriges industrihistora och kulturhistoria. 2. Om man vill höja befolkningens krisberedskap kan man inte samtidigt göra installation av vedeldad matlagningsmöjlighet 15000 kr dyrare! Det finns en avsevärd väljarkår som inte har en riksdagslön att leva på.. 3. Ytterligare ett förslag där syftet med förslaget fokuserar på städerna, och folk på landsbygden enbart får känna på nackdelarna.

(Arnäsvall, 2018-01-30)

#951

Vedspisupproret

(Älvkarleby, 2018-01-30)

#952

Att använda begagnade värmekällor är ekonomiskt, bra för miljön. Alla har i te råd att köpa nytt. Vad kostar det att förstöra gamla vedspisar och hur bra är det för miljön? Man ska ta vara på det som finns och inte öka konsumtionen.

(Skeberg, 2018-01-30)

#959

Helt galet i en orolig värld. Inte nog med att förvaret nedmonterats. Nu vill regeringen nedmontera även enskilda individers säkerhet vid en ev. Kris. Skäms!

(Enköping, 2018-01-30)

#961

Jag håller med

(Teckomatorp, 2018-01-30)

#965

Tycker att man ska få installera äldre vedspisar även i flyttade och renoverade hus. Varför så höga krav på allt smått, vi kör ju bilar hit och dit jämt!

(Umeå, 2018-01-30)

#966

Jag vill gärna ha värme o kunna laga mat vid ev strömavbrott! Behövs det så skulle jag ta hit hela släkten vid en katastrof . Varför gör man inte som i Finland! Vägrar folk att bygga hus om de inte har en alternativ värmekälla istället!

(Uppsala, 2018-01-30)

#971

Vedspisen är livsviktig vid katastrofer och elavbrott utan den klarar man inte matlagning och uppvärmning en lag borde gälla att alla hus borde förses med vedspis .

(Everöd, 2018-01-30)

#973

Vedspisen (gamla och nya) behövs för ett tryggare Sverige med en så hög grad av självförsörjning/självhjälp som möjligt vid de kriser/strömavbrott m.m. som även myndigheterna nu påtalar måste kunna hanteras!

(Sjulsmark, 2018-01-30)

#975

Jag skriver under för att jag vill värna om nyttjanderätten till gamla vedspisar. Tycker Boverkets förslag är helt befängt.

(Arboga, 2018-01-30)

#981

Jag anser att vedspisar ska vara kvar

(offerdal, 2018-01-30)

#984

Jag tycker att gamla vedspisar är fina och att lagen och argumenten för den är löjliga. Förbjud ciggaretter, köttproduktion eller någon annan verklig miljöbov ist för vedspisar.

(Sandviken, 2018-01-30)

#988

För min säkerhet.

(Bergshamra, 2018-01-30)

#993

Ved är ett bra komplement och bor man på landet och det blir strömavbrott klarar man både matlagning och värme med en vedspis

(Segmon, 2018-01-30)

#994

Återvinna gamla saker är mer miljövänligt än att hela tiden köpa nytt!

(Uppsala, 2018-01-30)

#997

Bevara våra spisar

(Vara, 2018-01-30)

#999

Jag renovera spisar

(Älmhult, 2018-01-30)

#1000

Jag vill,kunna installera en ksmin eller/och spis omhag bygger nytt eller renoverar gammalt!

(Borlänge, 2018-01-30)