All schemalagd arbetstid ska räknas med i sysselsättningsgraden och avlönas.

Kommentarer

#4804

Det är så självklart att den ens inte skulle behövas. Arbetsgivarna måste sluta att utnyttja löntagarna, så enkelt är det. Om ag handlar och när de kommer till kassan och betalat så tar handlarn 1/3 av varorna tillbaka - typ. Det finns inget reapris på arbetskraft

(Växjö, 2019-10-26)

#4806

Jag jobbar på ett boende där vi nu ska gå in på ett schema som kräver att vi jobbar dygnspass och det är minst en boende som är uppe 1-fkera ggr per natt och då ska man också orka jobba både innan och efter natten som man knappt fått sova någonting

(Växjö, 2019-10-26)

#4807

Jag skriver under för att det handlar om ojämställdhet!! Att det enbart gynnar arbetsgivare, och i många fall ägare av verksamheten. Det handlar om ett kapitalistiskt övertag, en människosyn som är bortom all kritik.

(Mantorp, 2019-10-26)

#4821

Självklart ska man ha betalt för den tid då man står till arbetsgivarens förfogande.

(Växjö, 2019-10-26)

#4826

Jag anser att arbetstiderna inom vård o omsorg bara blir sämre o sämre, vilket påverkar både personal o omsorgstagare negativ! Började själv jobba på 70- talet med ungefär lika scheman som börjar införas nu, sen blev det bara bättre o bättre. Orolig hur vi ska kunna få proffsig personal i framtiden med den här utvecklingen!

(Växjö, 2019-10-26)

#4827

Klart ska man ha betalt för all tid man spenderar på arbetsplatsen

(Löddeköpinge, 2019-10-26)

#4829

Jag själv har jobbat i flera år med jour, det är inte kul alls, du är på jobbet men får inge betalt, och man sover verkligen inte utan du ligger i dvala och är på helspänn för minsta ljud.

(Kil, 2019-10-26)

#4831

Dåliga förhandlare...

(Örebro, 2019-10-26)

#4833

På grund av att vi måste vara på arbetet med bära jour betalning ( nästan ingenting) vara på arbetet mer än 100% med får bara vanlig timlön 100%

(Henån, 2019-10-26)

#4836

Jobbar på LSS boende med jour.

(Göteborg, 2019-10-26)

#4838

Jag håller fullständigt med allt som skrivs i texten

(Halmstad, 2019-10-26)

#4839

Hur kan det 2019 finnas avtal där inte arbetstid är pensionsgrundande eller semestergrundande. Se till att det ändras omedelbart

(Uppsala, 2019-10-26)

#4842

Rättvisa!!! är man på jobbet och i schema ska man ha betalt!

(Arvika, 2019-10-26)

#4844

Helt horribelt. Diskriminering av yrkesgrupper. Diktatur fasoner.

(Gustavsberg, 2019-10-26)

#4853

Jag har själv arbetat under dessa arbetsvillkor, många kollegor som blev sjukskrivna på grund av utmattning. Jag valde att sluta på arbetet för att jag ville inte riskera att bli sjukskriven. Tycker synd om brukarna som behöver kontinuerligt.

(Linköping, 2019-10-26)

#4855

Jag jobbar inom vården som personlig assistent och har jour när jag jobbar natt.

(Kil, 2019-10-26)

#4861

Instämmer i det som är skrivet! Måste bli en ändring inom arbetsschema samt jämnställdheten!

(Åtvidaberg, 2019-10-26)

#4865

Det är för jävligt m tanke på det ansvar man faktiskt har på sin arbetsplats.
Plus att det gör ganska mkt pengar i ex,vis pension etc

(Växjö, 2019-10-26)

#4869

Jag har jobbat i 34 år inom LSS och tycker det är orimligt att vara på sin arbetsplats utan att få betalt , vi har lämnat in motioner men har inte blivit hörda , vi får inga vikarier längre pga våra jourer och det är svårt med nyanställningar ,så jag skriver gärna under att all schemalagd tid ska avlönas

(Rimforsa, 2019-10-26)

#4880

Det är helt galet att få ca 50kr i timmen. Och samtidigt vara beredd att rycka in.
Det är en ganska dålig kvalitet på den sömmen som sker under jourtimmarna.

(Höllviken, 2019-10-26)

#4887

Arbetsrätten utarmas, paragraf för paragraf. Vi hör allt oftare hur arbetstagare behandlas illa. Arbetsgivare kräver mer och mer, ofta långt mer än vad arbetstagare ska behöva utstå. Respekt, medmänsklighet och sunt förnuft är borta. Vi är på väg flera hundra år bakåt i tiden...

(Uppsala, 2019-10-26)

#4896

Detta är något som jag och tusentals andra har tagit upp med fack och arbetsgivare sen avtalet skrevs på. Vi har fått höra av Kommunal att det är omöjligt att förhandla om av mycket oklara anledningar. Så det är verkligen ingen ny kunskap för någon makthavare om de skulle påstå det.

(Lund, 2019-10-26)

#4900

Det måste hända något

(Borås, 2019-10-27)

#4904

Självklart skall alla timmar räknas som man är på sin arbetsplatsen

(Frillesås, 2019-10-27)

#4906

Jourens ersättning måste höjas väsentligt för att det ska kännas värt att vara hemifrån om nätterna.,

(Ljungsbro, 2019-10-27)

#4912

Jag håller fullständigt med motionsskrivaren & kan heller inte se att detta är annat än diskriminering & kränkande särbehandling.

(Göteborg, 2019-10-27)

#4916

Tycker det är för jävligt!
Jobbar inom detta yrke och har själv jobbat på detta sätt

(Linköping, 2019-10-27)

#4918

Många och många utav mina vänner sitter i den situationen och har haft det så där jättelänge och jag tycker och har hela tiden tyckt att det är fel!

(Sandviken, 2019-10-27)

#4921

Min fru jobbar på detta sätt och hon jobbar orimligt mycket för så lite lön

(Linköping, 2019-10-27)

#4925

Det får vara slut på utnyttjandet av redan hårt ansträngda och underbetalda människor!

(Ängelholm, 2019-10-27)

#4935

Personal ska inte arbeta gratis!

(Arvika, 2019-10-27)

#4937

Att sova jour innebär att man dagen därpå alltid är trött och måste sova när man väl kommer hem. Sen inte ens få betalt för hela tiden fast man måste befinna sig på plats är enligt mig inte rättvist.

(Linköping, 2019-10-27)

#4939

Det är ett kvinnoyrke och jämställdhet måste finnas år 2019

(Växjö, 2019-10-27)

#4943

Jobbar själv inom vården!

(Linköping, 2019-10-27)

#4947

Självklart ska all tid vara arbetstid!

(Linköping, 2019-10-27)

#4951

Gratis arbetskraft ska vada frivillig!

(Motala, 2019-10-27)

#4956

Om man inte får sova i egen säng, utan är på jobbet då ska man ha betalt

(Göteborg, 2019-10-28)

#4959

Den tiden du måste vara på jobbet SKA man ha betalt för annars är det rast. På din rast SKA du inte ha t.ex. larmtelefon eller ha jour och du SKA kunna lämna arbetsplatsen. För att göra jobben mer attraktivt för våra ungdomar måste det göras något åt lönen och inte jobba gratis. Vilken annan yrkesgrupp jobbar gratis???

(Arvika, 2019-10-28)

#4962

Jag skriver under därför ingen ska jobba gratis , jobbar själv kombinätter.

(Arvika, 2019-10-28)

#4963

Att jag jobbar med jour!

(Göteborg, 2019-10-28)

#4965

Jag jobbar journätter

(Göteborg, 2019-10-28)

#4966

Jag själv och mina kollegor jobbar under värdelösa jourvilkor. Först ”bra”, sen kass, sen ”bra” igen för att åter igen bli kass. Allt beroende på utförare.

(Linköping, 2019-10-28)

#4968

Rätt ska fan vara rätt! 👊

(Mellerud, 2019-10-28)

#4969

Självklart ska dom ha betalt när dom jobbar eller är på jobbet..

(Mjölby, 2019-10-28)

#4970

Det hade aldrig accepterat i någon annan yrkesverksamhet.

(Surahammar, 2019-10-28)

#4971

Det är orimligt med jouren vi har.
21.00-08.00
Vi har ALLTID schemalagda arbeten från 06,45
Så den som sovit jour har mellan 06,45-08.00 29,90kr tim medans dom två som börjar 06,45 har ca 150kr/tim.

(Nybro, 2019-10-28)

#4975

Är man på jobbet ska man ha betalt för den tiden man är där!

(Arvika, 2019-10-28)

#4978

Ingen vill jobba gratis. Är man på jobbet, ska man ha betalt.

(Arvika, 2019-10-28)

#4982

Rätt är Rätt

(Tranås, 2019-10-28)

#4986

Jag hoppas på en förändring och ställer mig väldigt frågande till hur detta kan vara lagligt

(Arvika, 2019-10-28)

#4987

Man ska ha betalt när man är på jobbet.

(Klässbol, 2019-10-28)

#4990

All tid på arbetet skal vara fullt betald tid!

(Rönnäng, 2019-10-28)

#4991

Diskriminering

(Linköping, 2019-10-28)