Vi tycker avstängning av trio, dömda för misshandel av med elev vore det enda rätta.

Quoted post

Per Sonne Hansen
Ansvarig för denna petition

#71 Svar till "gäst"

2016-02-03 13:44

Misshandeln skedde i direkt anslutning till skolan på ett ödsligt område precis bakom skolan dit trion lurade Linnea. Sen är det ju faktisk så att skolan har ansvar för eleven när denna åka till och ifrån skolan också, enda gången detta inte gäller är om eleven avviker från planerad väg till och från skolan. Ex är om eleven på väg hem åker för att träna eller liknade. Lugn och ro är där väl i stort sett har jag inte sagt heller annat, men när resterande 2 tjejer som går kvar varje gång dom möter Linnea någon stans på skolan då är det fnis och blickar, och om det ger Linnea lugn och ro, tror inte det. Vill understryka jag har absolut inget emot skolan som så, men jag får tycka att det enda rätta vore vara att stänga av eleverna efter det dom har gjort. Skall man få fortsätta att plugga vård och omsorg när man är dömt för misshandel på en annan elev på skolan, jag får inte det att gå ihop.

Svar

Gäst

#77 Re: Svar till "gäst"

2016-02-04 12:27:46

#71: Per Sonne Hansen - Svar till "gäst" 

det stämmer inte att det är skolans ansvar att se till att elever tar sig säkert till och från skolan, barnen är försäkrade till och från skolan ja men det är ju en helt annan sak. Om man är orolig för sitt barn så är det i huvudsak föräldrarnas ansvar att se till att barnet kommer till och från skolan på ett säkert sätt. Det är mer vanligt med yngre barn, tonåringar är kanske mindre roade av att ha sina föräldrar med till skolan antar jag.

Anser ni att det är mobbing när någon fnissar, skrattar och tittar så ta upp det med skolan men vad ska de göra åt det egentligen? Det är inget olagligt? Er dotter behöver säkert också nån form av hjälp för att komma över vad som har hänt så slipper hon kanske att känna att fniss, skratt och att de/nån tittar mot henne, är riktat mot henne.

Finns brottslingar i fängelse som läser juridik eller liknande och om det är okej så varför skulle det inte vara okej om ungdomar trots att de blivit dömda läser vård och omsorg? Man bör nog se det hela i ett större perspektiv. Förhoppningsvis så lär de sig nåt genom sin utbildning inom vård och omsorg och blir ansvarstagande vuxna som kan skilja på rätt och fel i framtiden.