Läkemedelsverkets rätt att förbjuda örter som använts för hälsan?

Quoted post

Docent

#497 Uppenbarligen inte utbildade i frågan

2014-07-09 22:26

Jag har utbildat mig till läkare i över 15 år och vågar nog påstå mig vara relativt kunnig i frågan. Det är dock inte ni och detta bör ni sjävla bara ödmjuka inför. Jag kan förstå att det kan verka befängt att förbjuda dessa preparat. Men dessvärre är alla dessa totalt effektlösa. Det är inget annat än kvacksalveri! Tyvärr får jag allt för ofta möta patienter i mitt arbete som precis som ni trott på örtmediciner och inte på beprövade mediciner. Vissa gånger har patienten i fråga gått flera månader på placebo (sockerpiller) vilket lät till att sjukdomen gått för långt att den inte går att bota. Så när det kommer till medicin så bör ni inte försöka vara mer kunniga än ni är. Det finns en anledning att man utbildar sig i 7 år innan man ens får bli allmänläkare

Svar

Valle

#499 Det är möjligt att Du är läkare, men lär Dig stava SvenskaRe: Uppenbarligen inte utbildade i frågan

2014-07-16 13:03:55

USA

#501 Re: Uppenbarligen inte utbildade i frågan

2014-07-18 07:38:31

#497: Docent - Uppenbarligen inte utbildade i frågan

Det var det dummaste jag hört sedan jag lyssnade på en annan docent från Livsmedelsverket. Det är snararde du som borde vara ödmjuk inför det faktum att det är av konsumenternas intresse att få köpa vilka "verkningslösa" produkter som de själva behagar att köpa och ha rätt att få information om all forskning som bedrivs på sådana produkter, såväl av forskare som av PRODUCENTER OCH FÖRSÄLJARE!!!!!!!!! Varken du eller någon myndighetsperson ska få förbjuda "verkningslösa" ämnen så länge de inte bevisligen är farliga för vår hälsa. Så länge vi får köpa frukt och grönsaker som håller oss friska från cancer och hjärt/kärlsjukdomar ska vi banne mig även få köpa såväl nyponpulver, glukosamin, melatonin, djävulsklo och vilka örter som helst, vad de än heter. Ditt resonemang är fullständigt förkastligt. Lär dig av USA!

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2014-08-05 21:08:16

Nummer 1

#503 Re: Uppenbarligen inte utbildade i frågan

2014-08-05 21:22:38

Du har säkerligen inte studerat eller ens läst något om fytomedicin, och med tanke på dina felstavningar, ens studerat till undersköterska!

Om du behöver studera i 15 år har du inte ens gått på lågfart, utan snigelfart, kanske beroende på din anknytning till VOF och dess intelligensbefrielse!

Det som är bekräftat i hela vår omvärld, förbjuds i Sverige! Varför får staten sälja och tjäna pengar på alkohol, tobak och narkotika? Om det nu skulle vara så att dessa beprövade örterna inte hade någon verkan varför förbjuda dem?

Jo för att de innehåller samma substanser som Läkemedelsindustrin ombildar till syntetiska ämnen, för att ta patent på!

Du behöver studera om kost och näring, för mediciner och läkemedel det har vi aldrig! (JAG REPETERAR) ALDRIG HAFT ELLER KOMMER HA BRISTER PÅ!

Det som gav Nobel pris i medicin fram till 1960 talet, var näringsämnen för kroppen, efter det kom alla syntetiska och patenterade ämnen som ger massor av biverkningar och död!

Du har nog inte en aning om att kroppen behöver näring och inte mediciner!

sanningssökande

#532 Re: Uppenbarligen inte utbildade i frågan

2015-02-21 14:49:42

Hur kan du vara kunnig i frågan som läkare? Du är ju den enda som inte får jobba med alternativmedicin i Sverige. Du har dessutom ingen utbildning i alternativmedicin, och några ynka lektionstimmar i näringslära - är det vad du kan skryta med? Känner du till läkemedlens skadliga effekt  på människors hälsa? Så länge du inte tar reda på det, så kan du aldrig yttra dig i frågan. 

Läkemedel är den fjärde vanligaste dödsorsaken (enligt officiella siffror enligt fass egen hemsida). I Sverige visar Göteborgsforskning på att läkemedelsbiverkningar drabbar 50% av patienterna det vill säga varannan människa skadas. 8 människor dör varje dag av misstag i vården enligt vårdförbundet. Läkemedelsrelaterade problem var direkt inläggningsorsak hos nästan var tredje patient som sökte medicinakuten vid Karolinska Universitetssjukhuset Solna, Stockholm, under 1 månad våren 2006. 

- Ska vi fortsätta att ha kemiska läkemedel som rider på hyckleriet "vetenskap och beprövad erfarenhet" och som banar väg för kemiskt dödliga gifter eller är det dags att förlita oss på de örter och mat som naturen försett oss med under årtusenden för att hålla oss friska och sunda? För mig är det ett lätt val! :) PS För min del får du gära hålla dig till dina läkemedel - men du ska inte pådyvla andra dina teorier som inte stämmer med verkligheten. Alternativmedicinen får ju ta emot de patienter som sjukvården misslyckas med... och det är uppenbarligen över 50% enligt ny forskning!