Skriv under för bättre Psykiatrisk vård i Sverige

Gäst

/ #256

2015-09-14 19:15

Det är mycket angeläget tema som berör.många ,framför allt patienter.Anhöriga har stor börda av att sjukvården ej fungerar som den ska.Det används för lite sunt förnuft,man gömmer sig bakom bortförklaringar.Har arbetat inom sjukvården ,och har anhörig erfarenhet .Synd att dom mest sjuka slussas fram och tillbaka ,många gånger vill dom ej söka hjälp ,för att dom inte har fått det när dom sökt. Nu fungerar det bättre med min anh,tack vare mina ansträngningar ,mm,mm.Hur är det för patienter som inte har anhöriga,ell dom är för gamla,det har jag frågat mig oräkneliga gånger.Ändå pratar man om insatser ,t ex obligatorisk hälsoundersökning . Många följer inte beslut som underlättar livsföring på dom redan drabbade.Känner patienter som åratal varit under psykiatrisk vård /boende med tung medicinering,inte haft besök på lab ell vårdcentral .(Vid ett dödsfall på yngre patient sökte man kopior om tidigare besök,hälsoundersökningar,boende svarade att dom visste inte om berörd varit på sådan.Närmare sökningar visade att på 8år inte gjort en sådan.Privat kännedom om detta.Hämmst för t ex föräldrar när dom får obduktionsvar och klart och tydligt det är saker som har kunnat behandlas,och kanske ,tyvärr avled personen på några minuter . Frågat personer med OBS info om ,man kunnat göra något .Ja om dom upptäkt på en t ex hälsokontroll . 2015 borde människor veta att att vi ska tas på alvar ,och inte glömma att alla har någon i sin närhet som är i behov av, psykiatri vård ,stöd,precis som med alla andra sjukdomar.