Låt 7-årige Zaki stanna i Sverige där han är född.

Gäst

2013-11-09 15:58

Migrationsverket är under all kritik.är det människor som jobbar där. Varför noterar de ner felaktiga uppgifter. Flera dåliga bemötandet. Fruktansvärt !!!!!

Gäst

2013-11-09 16:05

Tycker det är fruktansvärt hur familjen behandlats/behandlas. Naturligtvis ska de få stanna.

Gäst

2013-11-09 16:08

Självklart ska familjen få stanna.

Gäst

2013-11-09 17:43

J

Gäst

2013-11-09 18:25

Så tragiskt. Jag hoppas verkligen att Zaki får stanna i Sverige.

Gäst

#56 Re:

2013-11-09 18:29

#51: -

Jag skriver gärna på. Visst ska Zaki få stanna efter 7 år i Sverige. Tvivlar dock på att han är 'statslös', baserat på den information som finns. Tror inte att det hade varit korrekt av Migrationsverket att registrera honom som det heller.

Det är viktigt att hålla sig till de argument som faktiskt håller (t ex att ett barn tillbringat hela livet, 7 år, i Sverige). Att inte kunna få ett pass, pga Algeriska statens byråkrati, är självklart jobbigt och kan i vissa fall till och med vara ett bidragande skäl att stanna i sig. Det är dock inte samma sak som att inte vara Algerisk medborgare. Jag ställer mig skeptisk till det svepande uttalandet att han är statslös. Jag skriver detta för att jag tänker på de människor som faktiskt uppfyller kraven i konventionen angående statslösa personer.

http://www.refworld.org/cgi-bin/texis/vtx/rwmain?page=country&category=LEGAL&publisher=&type=LEGISLATION&coi=DZA&rid=&docid=3ae6b4d714&skip=0

Article 6

The following are of Algerian nationality by descent:

(1)        the child born to an Algerian father;

(2)        the child born to an Algerian mother and of unknown father;

(3)        the child born to an Algerian mother and a stateless father.

Malin Hedblom
Ansvarig för denna petition

#57 Re: Re:

2013-11-09 20:05

#56: - Re:

Det må vara så att Algeritets lag säger att man är av Algerisk nationalitet baserat på de tre ovanstående kriterierna. Men att vara av en nationalitet och att ha medborgarskap är inte samma sak. Eftersom Zaki inte har Algeriskt medborgarskap, även om han teoretiskt skulle kunna få det så är han statslös tills dess att han har dokument som säger att han är medborgare i ett land, det gäller både för Algeriet och för Sverige.

Gäst

2013-11-09 20:14

Dessvärre är inte denna historia unik, vad jag förstår. Det är fruktansvärt att människors självkänsla ska malas till grus i byråkratikvarnen.

Jag är stolt över att människor i nöd vill komma till mitt land, att Sverige trots allt framstår som en tryggare hamn för den som inte längre har möjlighet att leva i sitt hemland. Låt människor stanna och arbeta, få chans att bygga upp sina liv på nytt, utan att misstänkliggöras och behandlas som brottslingar!

Gäst

2013-11-09 21:26

jag blir så less på detta fruktansvärt illa behandlande av människor
Tua

#60 Re: Svar

2013-11-09 23:06

#3: Malin Hedblom - Svar

Barnkonventionen skrevs under av Sverige redan 1990 som en av de första länderna. Genom att ratificera den har landet förbundit sig att följa den.

Tyvärr har konventionen inte status som svensk lag. Många barnrättsorganisationer arbetar för att så ska bli fallet.

Gäst

#61 Re:

2013-11-09 23:06

Men att vara av en nationalitet och att ha medborgarskap är inte samma sak

Jo, det är faktiskt exakt samma sak, i detta sammanhang.

Jag utgår från att båda Zakis föräldrar är algeriska. Det finns faktiskt en möjlighet att Zaki kan vara statslös om fadern är av en annan nationalitet (inte algerisk), som fadern inte kan föra vidare enligt sitt (det tredje) landets lagar, t ex pga att Zaki föddes utomlands. Komplicerat och det krävs bevis om detta är fallet. Det krävs också kunskap om både Algeriets och det tredje landets lagar.

Du tänker antagligen på att Zaki inte kan få ett pass. Ett pass är endast ett dokument som man kan använda som bevis att man har ett medborgarskap, men man kan vara t ex svensk medborgare enligt lag, utan att någonsin ha ansökt om ett pass. Du förlorar inte ditt medborgarskap för att du inte ansöker om ett pass - även om du aldrig haft något.

Jag har haft klienter från Iran och Algeriet som har haft oerhörda problem med att få ett pass från sitt hemlands myndigheter. Mycket svår situation. Men jag skulle inte försöka att plötsligt få dem registrerade som statslösa endast pga detta. Möjligen kan man försöka sig på argumentet (jag har försökt, och misslyckats) att deras nationalitet/medborgarskap inte är effektivt i praktiken ('de facto' statsöshet), detta är dock ett komplicerat argument som inte är erkänt av några myndigheter så vitt jag vet, definitivt inte av en myndighet som migrationsverket eller ens FN - eller ens av de som kämpar för statslösas rättigheter.

Jag skulle bli extremt förvånad om migrationsverket registrerat Zaki som statslös baserat på den information som givits. Detta är inte ett exempel på dåligt bemötande; det skulle troligen vara fel (enligt lag) av dem att göra detta. Att bli erkänd som statslös, i de länder där det ens finns en process, är en process och det krävs bevis.

Det finns massor av andra argument att använda i Zakis fall (som jag stöder helt och fullt), men utan mer information som visar att han befinner sig i den typ av situation som jag beskrev ovan (paragraf 3) finner jag det ytterst osannolikt att han skulle vara statslös.

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2013-11-10 00:45

Gäst

2013-11-10 01:22

Dessvärre är det här ingen engångsföreteelse...som inte bara riktar sig mot asylsökande. Våra handikappade och sjuka och arbetslösa blir behandlade på precis samma sätt! Oerhört frustrerande och orättvist...framförallt omänskligt!

Gäst

2013-11-10 05:49

Så här får det bara inte gå till. Tio år av väntan. Hur är det att våra myndigheter tillåtas arbeta så långsamt? Oansvarigt och hänsynslöst.

Gäst

2013-11-10 06:41

Låt Zaki stanna och visa att Sverige är ett humant land som håller barnkonventionen levande! Gör Sverige varmt och medmänskligt! TACK

Gäst

2013-11-10 08:48

Gäst

2013-11-10 11:52

Vad håller vi på med i detta land? Jag skäms över våra trångsynta beslutsfattare (som jag INTE röstat på)!

Gäst

2013-11-10 14:56

klart jag skriver på!!!

Gäst

2013-11-10 16:30

Vad är det som händer på Migrationsverket?

Gäst

2013-11-10 17:04

Vi måste kunna ta beslut med hjärtat och inte bara följa stelbenta lagar.

Gäst

2013-11-10 17:32

Det är alltför många människor som far illa för att Migrationsverket inte har fungerande arbetsmetoder. De verkar även sakna kunskaper. Mycket oroväckande! Stackars familj!

Gäst

2013-11-10 17:47

En självklarhet att skriva under.

Gäst

2013-11-10 17:51

Ett barn född i Sverige är Svensk anser jag. Resten av familjen måste också få stanna. Det finns ingen framtid för dem annars!

Gäst

2013-11-10 18:05

Vad hände med den fina tanken om allas lika värde i praktiken?!

Gäst

2013-11-10 18:13

Mänskliga rättigheter måste tas tillvara!