Fyrverkeriuppror

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Fyrverkeriuppror.

bella

#2376 Re: Re:

2012-01-09 11:56

#2354: Kung Karl - Re:  

Att du inte skäms ögonen ur dig

ockust

#2377 Re:

2012-01-09 12:05

#70: -  

skicka upp den bilden till regeringen på schäfern med den bortskjutna nosen, det räcker för att ta ett definitivt beslut....

WinnieThePooh

#2378 Suck

2012-01-09 16:20

Fyrverkerier används och säljs TVÅ gånger per år. Människor, djur å annat levande ting har 363 dagar där dom slipper bli "vettskrämda". Först smällare och nu fyrverkeri, skärp er för fan. Låt oss som vill ha vacker fyrverkeri två gånger om år få ha det istället för att klaga.

Sägs ju redan att det ska förbjudas för alla fyllskallar inte kan låta bli fyrverkeri trots att de druckit ALLDELES för mycket, som resultat får dom brännskador, spränger bort fingrar etc.
Ska det verkligen straffa oss alla, vi som KAN och följer reglerna för pyroteknik. Nä fan säger jag bara om fyrverkeri förbjuds.

Gäst

2012-01-09 19:06

Den bästa petitionen på mycket länge!

Gäst

#2380 Re: Re:

2012-01-09 20:01

#2377: ockust - Re:  

Nu var det inga smällare som hade gjort den skadan på hunden och den bilden är inte heller ifrån Sverige för det är en gammal bild ifrån Polen som inte hade med smällare att göra så detta upprop är faktiskt falskt i den synvilken att man har användt fel bild till detta upprop.

Gäst

#2381 svar till 2378 Suck

2012-01-09 20:25

Du bör läsa vad man har diskuteras innan du yttrar nått så dumt som du skrev.
Du framstår dig själv bara som en idiot.
Du vet lika bra som oss andra att det INTE BARA smäller två dagar om året.!!!
Och hur många är det inte som skjuter inne på gårdar till lägenheter , som är olagligt?
Hur har du tänkt att lösa detta problem med att det skjuts i flera dagar på oregelbundna tider av minderåriga och av alkoholpåverkade personer utan att ändra på den lag som redan finns UTAN att den följs?
Har du ingen bra lösning så kan du lika gärna låta bli att skriva, det blir ju tydligen bara fel för dig!

Gäst

2012-01-09 20:25

Hur är man funtad när man kommer på en så sjuk ide att stoppa en smällare i hundens mun och tända på,dom borde få känna på samma behandling,hade man sett dom så hade man nog suttit på häktet. Vilka jävla kräk!!!!!

Gäst

2012-01-09 20:29

Fyrverkerier borde förbjudas att säljas till allmänheten och endast tillåtas att användas av utbildad pyrotekniker.

Välj ett smeknamn

#2384 svar till 2380

2012-01-09 20:51

Vem har sagt att bilden är från Sverige?
Vad jag hört så är bilden några år från balkan men,
Hunden hette Vuco och det var en smällare, och hunden var tvungen att avlivas.
Måste detta hända i Sverige först tycker du eller?
Det är ett budskap om vad som fyrverkerier kan ställa till med.
Med bilden kan man förstå faran, jag tror inte du vill ha samma behandling som Vuco fick?

Gäst

#2385 Re: Re: Re:

2012-01-09 21:31

#2380: - Re: Re:  

Men hur många är det egentligen som inte fattar att det INTE är på grund av EN skadad hund som vi är trötta på fyrverkerier och raketer i händerna på lekmän? Orka läs mer än tre inlägg så kanske du fattar vidden av problemet.

Gäst

#2386 Re: Suck

2012-01-09 21:35

#2378: WinnieThePooh - Suck 

Man behöver inte läsa många inlägg för att fatta att det INTE skjuts två gånger per år. Det verkar som om alla fyrverkerifantaster bor i någon särskild stad, där det verkligen inte skjuts mer än på nyårsafton och valborg.

Vi är i så fall många som skulle vilja flytta dit, så tipsa gärna om var denna fantastiska ort ligger, så kanske vi också kan få lugn och ro 363 dagar om året.

Gäst

#2387 Re: svar till 2380

2012-01-09 22:37

#2384: Välj ett smeknamn - svar till 2380 

Som jag vet så var bilden ifrån Polen och HADE inte med någon smällare att göra så jag vet inte vad du har fått ifrån att hunden hette Vucon och som jag förstår så är det väldigt många DJURRÄTTSAKTIVISTER som är här inne och skriver i detta forum men nu är det så att Sverige kan TYVÄRR inte bestämma detta själv för det är också en EU-fråga för får alla i EU skjuta upp raketer så får vi i Sverige göra det också.

Gäst

#2388 Re: Re: Re: Re:

2012-01-09 22:39

#2385: - Re: Re: Re:  

Jag har skrivit många inlägg som gäst och som jag förstår så är det väldigt många DJURRÄTTSAKTIVISTER som skriver i detta forum men nu är det så att Sverige kan TYVÄRR inte bestämma detta själv för det är också en EU-fråga för får alla i EU skjuta raketer så får vi i Sverige göra det också.

Gäst

2012-01-09 22:58

Självklart

Gäst

2012-01-10 09:06

Vill bara få slut på allt onödigt lidande!
Mammarina

#2391 Om alla höll sig till det som ar bestamt vore det inget problem!

2012-01-10 09:42

Jag älskar fyrverkerierna........ men väljer att skriva under denna eftersom det är problem i samband med användning av smällare och fyrverkerier.
Jag skulle önska att alla bara kunde respektera den tid som är avsatt för fyrverkeriskjutande.
Jag har två hundar som är livrädda, det som förstörde allt var tyvärr en enda rejäl åskknall för ett par år sedan. Sedan dess har vi ett helvete när det smäller. Mycket annat smäller här i samhället men inte riktigt .på samma sätt. Men en smäll är en smäll!
Just det här nyåret började smällandet dagen efter julafton, och sedan har det smällt lite varje kväll. Om det vore så att folk respekterade tiden vid tolvslaget vore det inga problem, det tror jag de allra flesta är överens om. Då kan vi medicinera de värsta hundarna, ta bilen och åka till lugnare platser just vid tolvslaget. Det blir inte så lång tid av ångest för hundarna eller de människor som lider lika mycket.
Här hemma började det riktiga avskjutandet av fyrverkerierna vid 20 tiden på kvällen, sen höll det i sig för att i stort sett sluta tvärt kl 00.45. Det tar ca 1 timma för hundarna att sluta skaka, dregla, springa runt och må riktigt dåligt. Tyvärr vaknar ju då de till liv som sov över nyåret och börjar skjuta av sina smällare vid 2, 3 senaste tror jag var vid 4.30. Varje gång börjar proceduren om för hundarna. Det betyder nu att mina hundar varit i totalt stresstillstånd sedan kl 20, det är ca 9 timmar. Detta är anledningen till att jag vill ha ett förbud för allmän användning. Jag önskar att kommunen anordnar fyrverkeri de gånger på året då det är befogat. Då skulle vi veta och kunna agera efter det! Som det är nu funderar jag på avlivning av två i övrigt fantastiska hundar bara för att de ska slippa obehaget för så dåligt mår de runt nyår!

Gäst

2012-01-10 11:12

För jävligt
Lilla memlan

#2393 Folknöje?

2012-01-10 12:48

En vanlig invändning mot att förbjuda fyrverkerier är att de är ett traditionellt folknöje. Javisst, så var det även med offentliga avrättningar förr i tiden - tack och lov att DE numera är förbjudna i hela EU!

Gäst

2012-01-10 13:17

.

Gäst

2012-01-10 13:25

jag gillar inte att folk o hundar samt andra djur blir rädda

Gäst

#2396 Re: Re: Re: Re: Re:

2012-01-10 13:48

#2388: - Re: Re: Re: Re:  

EU-länderna får inte bestämma något själva när det gäller handel. I princip allt du kan köpa och sälja, faller under handel, som t.ex. cigaretter. EU-länderna kan däremot självständigt bestämma över hälsa och miljö. Om Sverige och Danmark kunnat förbjuda rökning i offentliga lokaler, trots att det är tillåtet i nästan alla EU-länder, så kan vi naturligtvis reglera även användandet av andra varor som orsakar skador på miljö och hälsa, vad du än hävdar.

Jag tror att alla ni som skriver att vi inte kan förbjuda något som är tillåtet i EU, egentligen är förbannat rädda för att vi faktiskt kan det, och nu försöker få folk att tro att det är meningslöst att ens försöka.

Acceptera att alla har sitt eget, personliga motiv att skriva under en petition som denna, och att du naturligtvis inte kan skriva något som får oss att ändra åsikt. Däremot gissar jag att du är kille/man, och då kan du säkert påverka dem som missbrukar raketerna. Lägg ditt krut där i stället. Den här petitionen är inte den första i ämnet, och om den inte leder till önskat resultat denna gång så kommer det att tas upp igen, och igen...så länge oskyldiga skadas kommer folk att vara emot att lekmän får använda fyrverkerier och raketer.

Gäst

2012-01-10 14:10

Verkligen på tiden att detta tas upp!

Gäst

2012-01-10 15:18

vad taskiga!

Gäst

2012-01-10 21:11

Jag tycker att det helt skulle upphöra för privatpersoner och endast finnas som arrangerad tillställning i varje kommun precis som en majbrasa, sen får det va bra. PLUS att media ska förtydliga lagarna om användning när det närmar sig nyår etc så att alla ser , hör att det är olagligt för barn att tända på.

Gäst

2012-01-10 21:21

Är hundägare sen 1,5 år tillbaka, och har vart med om två nyårsaftnar nu och ärligt talat så räcker det gott och väl. Den stackarn har inte vart sig själv på två veckor nu, först en vecka innan och sen en vecka efter. Minsta lilla raket och han flyger flera meter upp i luften. Hjärtattack nästa!? Nej tack.