Fyrverkeriuppror

Mammarina

/ #2391 Om alla höll sig till det som ar bestamt vore det inget problem!

2012-01-10 09:42

Jag älskar fyrverkerierna........ men väljer att skriva under denna eftersom det är problem i samband med användning av smällare och fyrverkerier.
Jag skulle önska att alla bara kunde respektera den tid som är avsatt för fyrverkeriskjutande.
Jag har två hundar som är livrädda, det som förstörde allt var tyvärr en enda rejäl åskknall för ett par år sedan. Sedan dess har vi ett helvete när det smäller. Mycket annat smäller här i samhället men inte riktigt .på samma sätt. Men en smäll är en smäll!
Just det här nyåret började smällandet dagen efter julafton, och sedan har det smällt lite varje kväll. Om det vore så att folk respekterade tiden vid tolvslaget vore det inga problem, det tror jag de allra flesta är överens om. Då kan vi medicinera de värsta hundarna, ta bilen och åka till lugnare platser just vid tolvslaget. Det blir inte så lång tid av ångest för hundarna eller de människor som lider lika mycket.
Här hemma började det riktiga avskjutandet av fyrverkerierna vid 20 tiden på kvällen, sen höll det i sig för att i stort sett sluta tvärt kl 00.45. Det tar ca 1 timma för hundarna att sluta skaka, dregla, springa runt och må riktigt dåligt. Tyvärr vaknar ju då de till liv som sov över nyåret och börjar skjuta av sina smällare vid 2, 3 senaste tror jag var vid 4.30. Varje gång börjar proceduren om för hundarna. Det betyder nu att mina hundar varit i totalt stresstillstånd sedan kl 20, det är ca 9 timmar. Detta är anledningen till att jag vill ha ett förbud för allmän användning. Jag önskar att kommunen anordnar fyrverkeri de gånger på året då det är befogat. Då skulle vi veta och kunna agera efter det! Som det är nu funderar jag på avlivning av två i övrigt fantastiska hundar bara för att de ska slippa obehaget för så dåligt mår de runt nyår!