Rör inte mitt ISK-konto

Rör inte mitt ISK-konto / Uppdateringar / Ministern tog emot era 22 334 första protester / Kommentarer

Gäst

2017-09-14 16:47

ISK har hjälpt mig att på ett förutsägbart sätt ha koll på mina besparingar och då det är så enkelt att hantera så blir det inga problem med deklaration mm. Vad som är så fantastiskt med ISK att det möjliggör det enklare än någonsin för gemeneman att ha ett flexibelt sparande. Jag tror att ISK har bidragit till att vi sparar mer nu än tidigare, vilket är fantastiskt. Signalvärdet av att höjas skatten på ISK som böna om att vi svenskar ska belåna oss mer, då avdragen för räntekostnader kan kvittas mot ISK-skatten.

Gäst

2017-09-14 16:55

Jag ska gå i pension om några år. Min son tipsade mig om sparformen som kan hjälpa mig att få lite guldkant i tillvaron när man bara ska leva på pensionen. Tycker att man betalat skatt så det räcker och sparade pengar på ISK borde man inte behöva betala höjd avgift på igen.

Gäst

2017-09-14 17:11

Inflation är skatt nog på kapital. Allternativt så behövs något system där man enabrt skattar på den inflationsjusterade vinsten

Gäst

2017-09-14 17:16

Sossar och Miljöpartiet är total livsfarliga precis detta hände 1990 också skatt skatt vad hände ?

Gäst

2017-09-14 17:36

Ska det inte löna sig att spara, jobbar och betalar skatt på lön. Jag tycker att jag betalar mycket i skatt på lönen som är ca 21000 innan skatten är dragen.

Gäst

2017-09-14 17:50

Fint att Du och Avanza skapar opinion om INVESTERINGSSPARKONTOT.Med vänlig hälsning/H.Tobias Asarnoj

Gäst

2017-09-14 18:11

Bra initiativ. Det är viktigt att politikerna förstår och lär sig att sparande betyder mycket för att vi alla
skall kunna bygga upp en stabil ekonomisk trygghet

Gäst

2017-09-14 18:17

Har hjälpt människor med deras trasiga själar i hela mitt yrkesverksamma liv och bränt ut mej. Nu vill jag hjälpa mej själv och skapa trygghet med mitt sparande och få balans i min egen tillvaro.

Gäst

2017-09-14 18:23

Har hjälpt människor med deras trasiga själar i hela mitt yrkesverksamma liv och bränt ut mej. Nu vill jag hjälpa mej själv och skapa trygghet med mitt sparande och få balans i min egen tillvaro. Min pension kommer att bli alltför låg för att skapa en stabil trygghet och jag behöver tillföra ett sparande för att kunna tillförsäkra mej en god levnadsstandard och detta är viktigt! att slippa leva på någon annans godtyckliga omdöme.
Kringlan123

#10 Skäms

2017-09-14 18:58

Råkar ju vara man och klarar att försörja mig själv så min röst i samanhanget väger säkert inte så tungt för V och S. 

Men, fy skäms på er politiker.

Detta sänder helt fel signaler till alla oavsett kön och inkomst. Skärpning. 

Röda Spararen

#11 ISK

2017-09-14 19:40

Sparande upp till en Indexnivå skall vara Skattebefriad.Över denna nivå en låg Skatt som Första alternativet som kom på Investerarsparkontot.Medborgarna som Sparar, och Sköter sin Ekonomi, skall Premieras, EJ Straffas. Man skall kunna lita på att detta Konto skall Premiera Sparare och EJ Smyghöja och Urholka Förtroendet för en Sparform. Överbelånade Medborgare är EJ FRIA, då man Hava EN SKULD till BANK eller Långivare. Det man Sparat, är som tidigare anförts REDAN SKATTAT via Löneskatt en GÅNG,nu får man en Ny Skatt för att man är Sparsam.Vill Samhället EJ Hava Medborgare som är Skötsamma, som Sköta sin EKONOMI,utan ÖVERBELÅNADE MEDBORGARE, MED SKULD,d.v.s.med SKULD och OFRIHET ??

Hembergs initiativ är mycket berömmvärt, då han står på SMÅSPARARNAS sida mot ÖVERSKATTANDET av Småspararnas redan SKATTADE PENGAR.Han ger även Varningstecken över alla dessa ÖVERBELÅNADE MEDBORGARE, samt alla dessa AKTIESPEKULANTER på BÖRSEN när KONJUNKTUREN vänder och RÄNTORNA STIGER:

Samhället hava fullständigt fel glasögon när man bestraffar Medborgare som SPARAR, för att KLARA sin SITUATION utan dyra Lån.MEDBORGARE utan LÅN är SKULDFRIA ,de med LÅN är EJ FRIA, utan i SKULD till BANK eller LÅNEINSTITUT.

Dagens BANKER och LÅNEINSTITUT slår det ena Vinstrekordet efter det andra, Varför tro??

Statslåneräntan ligger på MINUS,där BANKEN lånar ,på ett par PLUS där MEDBORGAREN lånar i BANKEN.

Vansinnet att Hava 30% skatt på Sparande i Bank skapar INGA SPARARE.

Hur Många på Avanza och Nordnet hava ISK ?

Hava ni EJ skrivit på Redan, så Vakna och gör det direkt.

Kan Hemberg kolla ,och Elda på dessa tro ?

Simon

#12 ISK skapar förutsättningar för att alla ska kunna lära sig fördelarna med ett aktivt sparande

2017-09-14 21:02

Hushållen skuldsätter sig mer och mer med den låga ränta. Att därför väcka ett intresse för sparande hos gemene man är något att sträva emot eftersom det förebygger och påsikt minskar hushållens skuldkvot. ISK gjorde att jag själv kom igång med mitt sparande på riktigt och jag tänker mycket mer långsiktigt än vad andra i samma ålder gör(jag är 24 år gammal). ISK ger mig moroten att spara och om jag sparar borde jag belönas eftersom jag tar hand om min privat ekonomi och tänker mer långsiktigt och hållbart.

Gäst

2017-09-15 06:15

Hej Jag har jobbat under en hel livstid 50 år och varit skötsam inte slarvat med min ekonomi och då sparat ihop en ansenlig summa pengar på isk att ha nu när jag går i pension för en guldkantad tillvaro för bara pensionen kan man ju knappast leva gott på , nu tänker regeringen stjäla en del av dessa pengar och dela ut till andra , detta protesterar jag emot och kommer att minnas när det blir val nästa år . Med vänlig hälsning Olof hansson uddevalla
Mikael

#14 Skydda sina besparingar

2017-09-15 06:39

ISK och KF har hjälpt mig oerhört. Förut vågade jag aldrig sälja en aktiefond eller aktie pga av reavinst-skatten på 30%, vilket gjorde att man låg kvar i aktier eller fonder man egentligen ville byta ut. Dessutom låg man kvar i alla stora nedgångar t. ex. 2008. Nu kan man sälja av en del av innehavet när det känns skakigt för att gå in igen senare.

Jag vill också påpeka att det är ganska typiskt att de här förslagen kommer nu efter en lång period av börsuppgång och rekordlåga räntor, just den typ av miljö som är fördelaktig för ISK och KF. Men om börsen skulle gå ner eller sidledes under lång tid, samtidigt som räntorna normaliseras, blir ISK och KF till veritabla katastrofer för sparandet, då man får en straffskatt på ett kapital som inte ökar i värde. Tanken med ISK- och KF-reglerna var att de skulle vara förutsägbara och neutrala utslaget över en längre period av sparande, inte politiseras i slutet av en 8 år lång tjurmarknad av klåfingriga politker.

Jag har låg inkomst, inga lån (bor i hyresrätt) och kan inte göra avdrag för lånen vare sig mot min inkomst eller mot skatten för ISK-kontot. Men de som belånar sig över sina öron får negativ realränta och avdrag med 30% dessutom! Samtidigt vet i att framtidens pensioner inte kommer att räcka till, så att vi måste spara själva. De rika klarar sin pension, för de har höga inkomster och ofta feta tjänstepensioner (samt kan göra avdrag mot huslånet), men den här reformen slår bara mot de som har det sämst och vill ta ansvar för sin ekonomi själva.

Gäst

2017-09-15 10:49

Tack för att du tog det här initativet Claes!
Hälsningar
Love Salovuo

Gäst

2017-09-15 11:03

Sparandet måste premieras framför att låna Jag sparar med mina skattade pengar, varför straffas jag? När jag blir pensionär så lär jag räknas till fattigpensionärerna.
Olof

2017-09-15 11:22

Dom som har litet bättre ställt kan spara i boende och andra tillgångar och belönas med räntravdrag. Människor med små tillgångar som vill spara skall vadå? Speciellt med tanke på att räntor antagligen börjar stiga. Vem tror på att staten då sänker den av räntan styrda skatten på isk?

Hur var det med statsminister Perssons återbetalning av pensionärernas pengar en gång i tiden?

Är det politiskt klokt att väcka frågan om vi kan lita på staten?

Röda Spararen

#18 Re: Skydda sina besparingar

2017-09-15 17:06

#14: Mikael - Skydda sina besparingar 

Helt riktigt,som Mikael skriver och Analyserar.

Småsparare -Låginkomsttagare.Fattigpensionärer hava INGA eller mycket små AVDRAG.

Dagens Minusränta,ger minimal Bankränta ,om man lyckas att Spara något på ett Vanligt Bankkonto

Idag,och så får man 30% Skatt på den minimala Ränta man får.

Vad skall man då göra,om man EJ heller kan eller vill taga Lån på för Låg inkomst. 

De som hava Största Lånen är de Rika/ Rikaste,med de största AVDRAGEN och som BETALAR LÄGST SKATT.??

Samhällets MISSLYCKANDE, med att BEIVRA, Fuskare och Kriminella som PLUNDRAR de Uppbyggda SOCIALA

SYSTEMEN från arbetande MEDBORGARES SKATTER-Skattesmitare e.t.c.e.t.c.

Detta kostar Samhället ofantliga Summor varje År, som skulle hava gått till vart de är ämnade till.

Till alla de Människor som verkligen är i behov av dess HJÄLP och Samhällets lagliga SKYLDIGHET att utföra

men som man nu drar in på,för det fattas Skattepengar.??

Där hava Staten verkligen ett PROBLEM att TAGA TAG i och RÄTTA TILL.

Sparade Pengar är redan Skattade 1 gång via Löneskatt.

Nu bli man DUBBELBESKATTAD för att man SPARAR.

MAN SKALL EJ STRAFFA DEM SOM SPARAR OCH GÖR RÄTT FÖR SIG.

MAN SKALL STRAFFA DEM SOM EJ SKÖTER SIN EKONOMI OCH EJ GÖR RÄTT FÖR SIG.

Staten tittar i FEL SPEGELBILD IDAG.

Johan

#19 ISK höjning slår mot pensions -och barnspar

2017-09-24 16:48

Mycket bra initiativ.

Det sänder en oerhört märklig signal när regeringen genom oförändrat ränteavdrag subventionerar sms-och konsumtionskrediter och samtidigt punktbeskattar sparande så som att det rörde sig om alkohol eller tobak.

Att regeringen på detta sätt ger sig på vanliga småsparare som försöker bygga upp ett drägligt pensions, buffert -och/eller barnsparande är väldigt tråkigt att se. /Johan

Gäst

2017-09-28 08:45

Tack, Cles Hemberg för ditt initiativ till Rör inte mitt ISK konto! Spridas med glädje,,,,
Vänligen
Maria
Röda Spararen

#21 Väljarnas val mot Makten Segrade /NU väljer vi ett annat Val i ISK Kontot

2017-10-14 22:15

Regeringen fick krypa till korset ,då Bodströmaffären i Allra ,blev helt ohållbar.

Nu finns en annan affär som är lika ohållbar.Smyghöjningar av sparande i ISK konton

Samt denna 30% skatt på de minimala räntor som man lyckas Spara på övriga Sparkonton.

Att Staten skall bestraffa Människor som  Sparar,för att de EJ vill Taga stora eller Lån,och därmed bliva ofria Medborgare med Skuld.

Att argumentet,;dessa ISK konton handhas endast av rika och höginkomstagare är rent trams.

Att ISK används av många småsparare med LÅGA inkomster,då övrigt Sparande i Sverige bestraffas med 30% skatt på en minimal Ränta är Huvudlöst.

Så ISK är det enda alternativet,om man skall få något PLUS på sitt Sparande

Den risk man tager på dessa konton är ju att Placeringarna kan minska i värde,men du får betala Skatt ändå.

Samhället skall skicka rätt Signaler till växande och övrig Befolkning att Sparande= God Ekonomi.

Att Slösande och Överbelånade Medborgare är ofria ,och ger därmed en Dålig Ekonomi.

Man borde även införa ett ISK konto som är helt Skattefritt,upp till en indexnivå eller fast summa.

Detta för att man skall stimuleras att börja Spara,och att det gör resultat.

ALLA NI ISK KONTOINNEHAVARE VAKNA OCH SKRIV PÅ DENNA LISTA FÖR ATT FÅ DENNA HUVUDLÖSA TANKE ATT SPARANDE SKALL BESTRAFFAS ATT HAMNA I PAPPERSKORGEN DÄR DEN HÖR HEMMA.

Michael

#22 UPPMÄRKSAMHET PÅKALLAS

2021-06-11 00:28

Hej Claes!

Jag är en av alla Avanzianer, som också är tacksam för att opinion MOT detta otroliga förslag som mer liknar avtalsbrott samt övergrepp (konfiskering) från statens sida.

Det jag här vill uppmärksamma Claes Hemberg på:

En felaktig länk har smugit sig in i åtminstone uppdateringen jag kommenterar här.

Länken ska leda till (obefintliga?) artikeln

"ministern tog emot era ord"

Det saknas ett snedstreck (efter "blogg.avanza.se" har jag för mig), samt att den inte leder till någon artikel (ens efter manuell korrigering).

Jag har erfarenhet av SkrivUnder och vet att det ska vara relativt enkelt att rätta från ditt/erat håll.

Tackar återigen för initiativet, å ALLAS vägnar! 🙂👍