kinnekullebanan

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition kinnekullebanan.


Gäst

#251

2016-03-18 11:02

Därför tio miljarder är till förfogande men de bolag som driver trafik och övriga tycks inte vilja berätta för vem som egentligen skall stå för underhållet av rälsen ,reparationerna vi är över 400.000 som reser på sträckan årligen.Vem är konsult,vem får de tio miljarderna och var är räkenskaperna på de 4 miljarder som fattas?

Gäst

#252

2016-03-18 11:33

Vill kunna åka bekvämt till Lidköping från Laxå.

Gäst

#253

2016-03-18 16:18

Född och uppvuxen i Hällekis. Vill värna om Kinnekulle och tåget behövs! Det är viktigare än någonsin ur alla aspekter. För pendlarna, för turisterna och för Kinnekulles människor som vill kunna ta sig någonstans. Dessutom är det bra för miljön om alla har möjlighet att ta tåget.
Låt inte kommunen göra ännu ett snedsteg och ta död på bygden!

Gäst

#254

2016-03-18 16:43

Kinnekulletågen behövs för att lätt o miljövänligt ta sig ner till Göteborg!

Gäst

#255

2016-03-18 21:09

Vill att tåget ska finnas kvar

Gäst

#256

2016-03-18 22:07

Kinnekullebanan är livsviktig för Vänerkommunerna. Den behöver rustas upp i stället för att läggas ner.

Gäst

#257

2016-03-19 18:10

Kinnekullebanan är själva livsnerven för kollektivtrafiken mellan Lidköping och Mariestad. Den är en förutsättning för en levande landsbygd.

Gäst

#258

2016-03-20 08:15

Jag skrev under för att bidra till Lidköpings och bygdens överlevnad. Jag och min familj skulle eventuellt inte kunna bo kvar utan generellt bra pendlingsmöjligheter.

Gäst

#259

2016-03-20 10:23

Kinnekulletåget behövs för att orterna utefter banan ska överleva.
Kinnekulletåget behövs för att människor som bor utmed banan ska kunna pendla till jobb utanför sin bostadsort.
Kinnekulletåget behövs för att kunna ta sig mellan olika orter då inte alla har bil och/eller körkort.
Kinnekulletåget behövs för en levande landsbygd.

Gäst

#260

2016-03-20 13:17

Naturligtvis ska vi ha kvar Kinnekullebanan .

Gäst

#261

2016-03-20 18:26

För en levande landsbygd och en bra miljö

Gäst

#262

2016-03-21 11:21

Åker ofta mellan Göteborg och Källby och tycker att det är helt suveränt att kunna ta sig mellan dessa platser med tåget, utan byten. Prisvärt, miljövänligt, snabbt och trevligt!

Gäst

#263

2016-03-22 07:20

Vi skall ha kvar den natursköna tågförbindelser till Göteborg

Gäst

#264

2016-03-22 13:46

Har funderingar på att flytta från Stockholm till fina Lidköping. Men om de lägger ner Kinnekullebanan stryker jag det från listan. Det är viktigt att hålla de lokala och regionala banorna i skick. På så sätt håller man landsbygden levande och underlättar arbetspendling. Om man inte lagt ner Karlsborgsbanan tror jag orterna längs den sträckningen hade utvecklats på ett bättre sätt. Dessutom råder trafikkaos i Skövde(!) morgon och eftermiddag. Så satsa på Kinnekullebanan istället för att lägga ner. Tåget är framtiden, bilen är inte det. Tänk om man skulle lägga ner Pågatågen. Vad tror ni händer med Skånes landsbygd då? Nej, kom igen nu! Satsa på regionaltågen i första hand, före höghastigetstågen. Bra förbindelser mellan Stockholm-Göteborg finns redan. Alla kan inte bo i storstäderna. Och det är många som vill ha högre livskvalité än dessa kan erbjuda. Tro mig, jag vet, jag bor i Stockholm och vill UT!
Ellen

#265

2016-03-23 23:13

För oss är tåget en livsnerv, att kunna pendla till skola, vänner, föreningsliv etc som finns i Mariestad och inte här i Hällekis. Särskilt för tonårsdottern, som saknar fler avgångar, gärna vid tretiden på vardagar från skolan och hem, och gärna någon senare hemfärd också, nu går sista tåget hem redan tio i fem och då blir det problem med många verksamheter och vi behöver ändå häva oss i väg med bilar eller ordna övernattning hos vänner och så vidare.

Det hade inte heller gjort något om en tur hade varit synkad med skolorna som börjar 8-8.15, som det är nu är tåget inne strax innan sju och det blir en timmes väntetid på skolan innan skolstart och vissa eftermiddagar är det en och en halv timmes väntan på hemfärd.

För framtiden vore det även bra med möjlighet att dagspendla till högre studier i Göteborg eller Örebro så att Skaraborg kan behålla kompetenta ungdomar på småorterna. Den som flyttar för att studera riskerar att inte återvända hem.

Tåget är nödvändigt och ska något ändras ska det självklart utökas, förbättras och förstärkas!


Gäst

#266

2016-03-25 11:16

Ur miljö synpunkt är det jätteviktigt att Kinnekulle
banan blir kvar! !!!

Gäst

#267

2016-03-26 11:24

Banan behövs för att upprätthålla klimatsmart kommunikation

Gäst

#268

2016-03-27 08:49

För oss som bor i Trollhättan är detta genaste, billigaste o bästa förbindelsen till Örebro!!!!

Gäst

#269

2016-03-27 13:29

Med tanke på nutidens diskussioner om miljöproblem och behovet av att minska användandet av bilar så är det ett steg i fel riktning att lägga ner kinnekullebanan.
Att påstå att det sker av ekonomiska skäl är en sanning med modifikation. Då många åker kinnekullebanan för att ta sig till skolan så måste tågen ersättas med annan kollektivtrafik, detta är knappast gratis.
Ett annat bra sätt att få de ekonomiska resurser som finns att räcka till är att göra effektivare upphandlingar, idag går mycket av pengar som behövs ute i spåret till möten och diskussioner om vem som ska bära kostnaden trafikverket eller entreprenören som har upphandlat underhållet.
Jurister är de verkligt stora vinnarna i dagens undehållsverksamhet.
Vidare behöver också trafikverket bättre koll på de entreprenörer som gör större ombyggnad /reparationer så att de gör det de ska och lämnar banan i erforderligt skick så att inte undehållspengar rinner iväg på att göra det som skulle gjorts i ombyggnaden alternativt laga de skador som uppstår till följd av bristfälligt arbete.
Här är ett område som skulle behöva de rigorösa kontroller som underhållet står under. Men här missar trafikverket de mest uppenbara
På underhålls sidan är kontroll och kontroll på kontrollen sen är det kontroll på rätt ifyllda dokument redovisningar av utfört arbete i underhållet i all oändlighet. Kort uttryckt i underhållet slösas pengar bort på kontroll och i de stora nybyggnads/reparationssats projekten där rinner miljontals kronor bort på grund av bristande kontroll och dåliga upphandlingar.
Hårddraget an ändå resurserna rätt så finns nog pengar till fortsatt drift på kinnekullebanan.

Gäst

#270

2016-03-28 09:12

Kommunikationerna utanför städerna får inte försämras om vi vill ha en levande bygd. Försämra inte heller för de icke bilburna turister som vill ta del av denna otroligt vackra trakt

Gäst

#271

2016-03-29 05:34

Varför bygga en massa för att sedan inte använda? Varför tömma landsbygden på liv? Varför gå emot miljöaspekten med att åka tåg?

Gäst

#272

2016-03-29 14:00

Landet behöver snarare bygga ut järnvägar än lägga ner. Allt för miljön är bra! Dessutom känner vi människor att det är för oss på mindre orter, som transporter av olika slag skapas.

Gäst

#273

2016-03-30 04:42

Andelen transporter på räls behöver öka - inte minska! Bl.a. för miljöns skull. Då kan man inte lägga ned befintliga, vältrafikerade spår!!

Gäst

#274

2016-03-31 20:08

Jag har valt att bo både i Göteborg och Hällekis på grund av att jag kan åka direkttåg mellan orterna. Är helt beroende av att tåget finns kvar. Måste lämna Hällekis om tåget läggs ner eftersom bil inte är ett alternativ.


Gäst

#275

2016-04-01 20:55

Göteborgare med ambitionen att flytta till Kinnekulle och starta verksamhet. Försvinner tåget kommer jag inte att lägga verksamheten där. Synd, för Kinnekulle har det så många önskar.