kinnekullebanan

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition kinnekullebanan.


Gäst

#276

2016-04-03 17:37

Det är av största vikt att kollektivtrafik och framför allt spårbunden kollektivtrafik finns tillgänglig över hela vårt land!

/Maria Stern
Alingsås

Gäst

#277

2016-04-04 10:18

Jag är en stolt Lidköpings bo som känner att vi behöver Kinnekullebanan. För att vi växer och bli bäst

Gäst

#278

2016-04-06 20:08

Jag vill kunna åka tåg till Mariestad samtidigt som jag vet att många är beroende av den snabba och smidiga kollektiva lösningen tågen innebär. Vi behöver minska fossilberoendet så jag röstar för att elektrifiera tågen och satsa på landsbygdsutveckling. Hur dumt som helst att ta bort kollektivtrafik som fungerar! 


Gäst

#279

2016-04-08 09:12

Denna bana har funnits i många år och är ett utmärkt komplement till busstrafiken. Varför ska vi på landsbygden alltid stå tillbaka när det gäller infrastruktur det finns faktiskt befolkning utanför de större städerna...ska de boende i t.e.x Lidköping behöva åka buss till Skövde först och sen ta tåget till t.e.x Laxå när man enkelt kan använda sig av Kinnekullebanan, resenären sparar både tid och pengar enligt min åsikt.

Gäst

#280

2016-04-08 09:15

Åker ofta till Mariestad och då fungerar det bra med Kinnekulletåget.Man slipper byten och det är en upplevelserik resa genom vacker natur.

Gäst

#281

2016-04-08 09:24

Jag skrev i förra jag vill ha kvar Kinnekulle banan! Jag bor i Göteborg, har min familj i Mariestad och vänner i Närke. Kinnekullebanan är ett smidigt och trevligt sätt för mig att resa till dom. Med buss eller vanligt tåg så blir det betydligt krångligare.

Gäst

#282

2016-04-08 09:27

Viktigt att banan och kollektivtrafiken utvecklas!

Gäst

#283

2016-04-08 09:43

Man måste ha rätt till transport

Gäst

#284

2016-04-08 10:05

Viktigt att ha banan kvar! Bättre med järnväg än landsväg

Gäst

#285

2016-04-08 10:21

Då jag kommer att flytta till Mariestad och har större delen av mitt sociala nätverk längs sträckan är det personligen viktigt för mig.

Gäst

#286

2016-04-08 11:15

För att jag blir drabbad om kinnekulletåget försvinner.

Gäst

#287

2016-04-08 11:46

För att jag ich min familj frekvent nyttjar kinnekullebanans tågtrafik! Den måste få vara kvar!!!!!

Gäst

#288

2016-04-08 12:07

!993 när Mariestads kommun inte ville skjuta till de 125000 som krävdes, deltog jag såväl som politiker som privatperson för att rädda kvar banan. I arbetsgruppen "Rädda Kinnkullebanan" arbetade vi dessutom för direkttåg Örebro Göteborg, ökad turtäthet, och inköp av ny fordon. Minst lika viktigt idag.

Gäst

#289

2016-04-08 12:23

Vi bor brevid banan och vet att det är många som pendlar till arbeten. Tycker också att det är en del av kulturhistoria. Trevligt inslag i vardagen.

Gäst

#290

2016-04-08 12:42

Trots att jag inte bor i området så har jag släkt och vänner som skulle bli direkt påverkade om Kinnekullebanan ändrade dragning eller lades ner. De gånger jag åker ner med tåg är även jag beroende av att Kinnekullebanan finns där, annars är det bilen som gäller. Turistnäringen drabbas även den om Kinekullebanan inte längre går via Kinekulle då det är en vacker sträcka och lockar vandringsturister.

Gäst

#291

2016-04-08 16:06

För jag åker själv tåget från Lugnås till Mariestad varje dag för att jobba, den får inte försvinna!

Gäst

#292

2016-04-08 19:18

För jag åker ofta med detta tåg från källby till Gbg!
Utan denna järnväg skulle jag aldrig kunna ta mig så lätt ditt jag vill!

Gäst

#293

2016-04-09 02:53

Jag har en god vän som arrenderar ett litet rött torp på Kinnekulle. Hon är beroende av tåget för att komma dit, och jag för att komma till henne.

Gäst

#294

2016-04-09 08:50

Tycker det är viktigt att behålla landsbygden levande. Min dotter tar tåget från Källby till Göteborg. Tycker även att buss och tåg ska samordnas så det går att ta bussen från Götene till Källby. Som det är nu är bussen framme precis när tåget går, så har man ingen som kan köra till Källby funkar det inte.

Gäst

#295

2016-04-09 20:51

Menar vår regering, riksdag och region allvar med att landsbygden är viktig så får man visa det genom handling.
Att sparka undan fötterna på de som bor på landet är inte rätt väg att gå.
Att sparka undan möjligheterna att komma ut på landet för icke bilburna stadsbor är inte heller rätt väg att gå.

Gäst

#296

2016-04-16 20:49

Det är viktigt att även människor som bor utanför de alla största städerna har möjlighet att resa snabbt och miljövänligt. När man ska bygga Ostlänken kostar det 15 000 kr per invånare i berörda kommuner. För 7500 kr per invånare i berörda kommuner får vi elektrifierade och helsvetsade uppsnabbade järnvägar. Visst är väl alla människor lika mycket värda??

Gäst

#297

2016-04-22 10:04

För läggs kinnekullenan ned så dör skaraborg

Gäst

#298

2016-04-22 10:46

Flyttar i sommar till kullen, delvis pga den fina kommunikationen med banan! Förutom skönheten på platsen, förstås...

Gäst

#299

2016-04-22 12:15

Jag tycker att det är viktigt att tågen blir kvar för det är många som pendlar.

Gäst

#300

2016-04-22 12:58

Banan behöves hela elektrifiering från Gårdsjö till Håkantorp. Kan användas som reserv för stambanan när det är stopp mellan Herrljunga och Gårdsjö. Även avlasta stambanan med godståg via triangelspår i Håkantorp mot Trollhättan o ner mot Göteborg. Mötesstationer kan ju vara Mariestad och Lidköping med sina stora bangårdar. /Göran Mörby Lidköping /ett förslag jag hade redan för 15 år sen till trafikverket