kinnekullebanan


Gäst

/ #269

2016-03-27 13:29

Med tanke på nutidens diskussioner om miljöproblem och behovet av att minska användandet av bilar så är det ett steg i fel riktning att lägga ner kinnekullebanan.
Att påstå att det sker av ekonomiska skäl är en sanning med modifikation. Då många åker kinnekullebanan för att ta sig till skolan så måste tågen ersättas med annan kollektivtrafik, detta är knappast gratis.
Ett annat bra sätt att få de ekonomiska resurser som finns att räcka till är att göra effektivare upphandlingar, idag går mycket av pengar som behövs ute i spåret till möten och diskussioner om vem som ska bära kostnaden trafikverket eller entreprenören som har upphandlat underhållet.
Jurister är de verkligt stora vinnarna i dagens undehållsverksamhet.
Vidare behöver också trafikverket bättre koll på de entreprenörer som gör större ombyggnad /reparationer så att de gör det de ska och lämnar banan i erforderligt skick så att inte undehållspengar rinner iväg på att göra det som skulle gjorts i ombyggnaden alternativt laga de skador som uppstår till följd av bristfälligt arbete.
Här är ett område som skulle behöva de rigorösa kontroller som underhållet står under. Men här missar trafikverket de mest uppenbara
På underhålls sidan är kontroll och kontroll på kontrollen sen är det kontroll på rätt ifyllda dokument redovisningar av utfört arbete i underhållet i all oändlighet. Kort uttryckt i underhållet slösas pengar bort på kontroll och i de stora nybyggnads/reparationssats projekten där rinner miljontals kronor bort på grund av bristande kontroll och dåliga upphandlingar.
Hårddraget an ändå resurserna rätt så finns nog pengar till fortsatt drift på kinnekullebanan.