Protest mot förslag om nedläggning av Gustav Adolfskolan

Gäst

2015-11-02 17:19

Dåliga politiker och tjänstemän i Alingsås

Gäst

2015-11-02 18:44

För min son går på denna skolan och absolut inte vill flytta till någon annan skola! GA är en bra skola för att den är just så liten. Alla barn blir sedda och de känner sig trygga där! Det vansinne att flytta på tonåringar, just när det är så känslig ålder! Och hur de ska klara av betygen på den andra skolan, när de har på sig bara 1 år innan gymnasium? Det tar ju minst ett år för lärare att känna barnen o deras förmågor. Så vem vinner på det i slutändan??? Inte barnen i alla fall ...

Gäst

2015-11-02 19:22

Vill försöka motverka nedläggning

Gäst

2015-11-03 12:12

För att det är ett föreäderi på personligt plan. Det är uppenbart att detta förslag inte är tillräckligt genomtänkt.

Gäst

2015-11-03 12:18

Allt detta har skötts oerhört dåligt utan hänsyn till vare sig barn, anhöriga eller personal som är en del av våran stad. Ett fett underkänt av kommunstyrelsen i denna annars så fina stad. Tänk om, tänk rätt. Att skicka ut barn ut i otryggt vatten på detta vis med tveksam kompass i ett slags experiment i den värsta åldern man kan rycka upp växande individer ur  från rötterna, är inget annat är diktaturisk känslofrånvarande idioti.

Gäst

2015-11-03 15:52

Protesterar mot nedläggning av Gustav Adolfskolan Alingsås. Hoppas ni politiker lyssnar på elever och föräldrar o inte gör fel beslut. 

Ove Andersson
Alingsås

2015-11-03 21:30

Så ser vi väl resultatet av sedvanlig kommunal planering. Hur länge dröjer det tills att behovet återuppstår.

Lägg inte ner en fungerande skola.

Gäst

2015-11-04 11:11

Tycker att detta beslut är helt åt skogen !!! Att lägga ner GA skapar ju inte bara turbulens för de elverna som i dagsläget går på skolan utan även för elverna som går på Nolhagaskola och Östlyckeskolan. Man rubbar tryggheten för alla elverna och de är knappast en bra studiemiljö för någon !!
Jag kan inte se att det gagnar någon elev att ha "storskolor". Oavsett om man har lätt eller svårt för sig i skolan så är en mindre skola att föredra då man lättare blir "synlig" och man kan få hjälp och stöd beroende på vilken nivå man befinner sig på. 

Tänk om !

Gäst

2015-11-05 08:20

Det är mycket märkligt att när dom röda är i topp i våra komuner skall skolor och barn bli drabbade av nedläggningar. Detta är ej första gången dom röda i topp vill lägga ned just gustav adolfs skolan. Som är den skola som når bland dom bästa betygen på eleverna, problemen på skolan är nästan obefintliga jämfört mot några andra i komunen. Lärare och barn känner till varandra och kan samarbeta med varandra på ett unikt sätt som ej går om alla skall slussas till skolor på ca 900 elever. Då är ju min stora undran, hur tänkte dom med klassrum? Som redan innan inte finns på dom tänkta skolorna. Extra klassrum för att ta in alla barn dom vill slussa dit. Lärar rummen kommer att bli överbefolkade och lärare som blir tröttare mindre obsevanta. Allt kommer att gå rätt utför. Varför vill politiker och socialtjänst ej se problemen dom kommer att få när dessa ungdomar skall ut i arbetslivet ut och försöka lyfta sina egna vingar. Låt något som faktiskt är bra vara kvar. Sluta försämra för våra barn och ungdommar. Börja värna om våra barns hälsa vård och omsorg. Till er politiker och tjänstemän på toppen. Hur hade era barn mått att få sådanna här besked och beslut? Hur hade ni själva mått om ni fått sådanna här beslut och besked?. Att tro att detta inte kommer påverka i framtiden då har ni fel. Om vi inte värnar om våra barn som finns i komunen nu hur skall vi då kunna förvänta oss att dom skall värna om oss när vi blir äldre? Låt skolan vara kvar! låt barn och lärare få fortsätta att jobba i samma underbara anda form dom gör! Tänk om och gör rätt!

Gäst

2015-11-05 08:46

Jaha, där kom det. Läser dagens AT. Dyrare lokalkostnader med förskola i Gustav Adolfsskolan. Dessa olika budgetar.  I botten är alla skattepengar från oss Alingsåsare, med bistånd från övriga Sverige. 

Vad tycker föräldrar och elever från Nolhaga och Östlyckan om nedläggning och överflyttning? 

Det kommer att pumpas in massor av fler elever hos dem! Fler klasser och större. Det står i dagens AT att "Större enheter och lärare leder till större elevstöd ". 

Tror inte det! Hur är det idag med stödet? Får alla som behöver det hjälp? Hur många fler elever kommer det gå snett för? Det är för sent att vara efterklok när allt är ändrat! Jag tror inte, att detta är en bra lösning.  

Be istället om hjälp! Banker, kyrkor och Vinden. Går det att samla ihop och öronmärkta pengar så skolans nuvarande verksamhet kan fortsätta?   

Rykten går inom kommunens väggar; att Bert Karlsson vet hur en slipsten ska dras.

Gäst

#86 Re:

2015-11-05 16:20

#85: -  

Är förälder till en elev på Östlyckan och det är ju inte så att jag jublar av glädje precis ;)

Om nedläggningen blir av är eleverna naturligtvis välkomna men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte helst ser att allt är som det är. 

Det är redan stora klasser på Östlyckan. Mellan 28-30 i varje klass och matsalen är liten.... Det kommer att bli trängre...

inflyttad

2015-11-05 16:22

Nu är det dags att tänka till SKÄRPNING  tänkpå att  barnen är vår framtid ge ungdomarna och lärarna lugn o ro.

Bevara denna fina skola till kommande  elever på högstadiet. 

Gäst

2015-11-05 17:32

För jag är emot att det ska bli förskola på GA skolan.

Gäst

2015-11-05 20:39

Helt vansinnigt att lägga ner en fungerande skola.Mitt barnbarn ska förhoppningsvis få gå där om ett par år.

Gäst

#90 Re: Re:

2015-11-05 22:49

#86: - Re:  

Jag, tycker att även ni föräldrar på er skola ska protestera!  Det är nu vi kan göra det. Bättre med fler skolor än att tränga ihop elever.

Gäst

2015-11-06 10:05

Vansinnigt förslag från BUN! Samt ett försök att tysta lärarna! Dags för återremiss!

Gäst

2015-11-06 15:23

Varför lägger man ner den skola som fungerar bäst, där barnen trivs bäst och den skola som har bäst omdömen från inspektioner? Är det på allvar det bästa man kunde tänka fram?

Gäst

2015-11-06 16:45

För jag har barn på östlyckeskolan och tycker redan det är många barn där.
G.A förälder

#94 Re:

2015-11-06 16:54

#93: -  

Jättebra att höra från er på Östlyckan till slut! Samla ihop er och ryt ifrån! Gå med i gruppen på facebook, bjud in, skriv på. Ni kan göra skillnad. Ni behövs!

Gäst

2015-11-06 18:35

För att mina andra barn gått på GA och nu vill jag även att min dotter ska få denna möjligheten

Gäst

2015-11-07 00:05

Mina barn blommade ut under sin tid på Gustav Adolfskolan. Det råder en närhet till eleverna som jag upplever lite unik bland lärarna. En skola som lärandet o motivationen känns hög hos en stor del av barnen.Dessutom upplever jag att de skapar en trygghet hos eleverna genom direkt återkoppling med föräldrar o berörda elever i frågor som rör kränkande behandling, konflikter, mobbing. Det vore oerhört tråkigt för kommande elever att inte få chansen att gå på GA-skolan!!

Gäst

#97 Re:

2015-11-07 00:23

#85: -  

Jag har MYCKET svårt att tro att det blir några hurra-rop på övriga skolor.Där är redan klasserna så stora att lärarna mår dåligt av det och har svårt att hantera dagens situation. Stödet kommer minska,  i större klasser ökar naturligtvis behovet av stöd.Hänvisar till vilket bekräftelsebehov eleverna får genom att inte bli tillräckligt sedda. Därtill de som behöver stöd av andra skäl.Stödet är jättebra på både Nolhaga o Östlyckan men kommer självklart inte räcka till. Vi lever i en tid då föräldrarna är längre bort från sina barn i unga år. Vilket ger sig uttryck på olika sätt i högre ålder som högstadiet. Kommunen vill  kännas vid den anknytningspedagogik som är grubden för barns lärande. Men man satsar inte i yngre åldrar och nu rycker man bort mattan helt o hållet. De är tyvärr inte smartare än så våra politiker. Vilket är oerhört tråkigt, för det är denna generation som ska ta hand om dom på ålderns höst.Förutsättningarna för att de ska ha lärt sig känna empati och bry sig känns väl minimala.

Gäst

2015-11-07 19:11

Jag tycker att det är tragiskt att man sparar pengar på det här sättet när skolan har ett så gott rykte. Att samla ihop alla barn med få lärare och olika kulturer på detta sättet resulterar bara i dåligt utbildade tonåringar. Barnen ska väl ta hand om detta samhälle senare i livet på olika sätt. Tänk lite längre fram. Om det blir mycket bråk i skolorna på grund av att de packas samman på detta sättet så att lärarna inte kan göra sitt utbildningsarbete så får utbildningsättet helt ändras. Spara hellre på andra ställen. Eller sök pengar inom staten. Det finns pengar men prioteringarna är fel.

Gäst

2015-11-10 09:40

Tycker personligen att detta förslag är för jävligt, den skola som har genererat bäst betyg på högstadieeleverna i kommunen i flera år är tydligen den dom funderar på att lägga ner? Tänk om tänk rätt!

Gäst

2015-11-16 00:56

GA-skolan är en väl fungerande skola, och det vet jag av egen erfarenhet! Varför lägga ner en skola som fungerar alldeles utmärk? Den har enligt mitt förmenande rätt storlek, duktig och engagerad personal. Ingen elev är anonym och miljön är den bästa tänkbara för alla. De elever jag har träffat har varit trygga och studiemotiverade. Att stänga en sådan skola och flytta över eleverna till andra skolar tror jag blir ett stort misstag. Dessutom tycker jag att det här är motsatsen till alla fagra tal om " att vi måste satsa på skolan".

Några synpunkter från Vikarien Bengt Lagersson legitimerad
lärare i Idrott och Matematik