Rädda Vimmerby Kulturskola!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rädda Vimmerby Kulturskola!.

Gäst

2015-10-14 17:56

Vimmerby ska föreställa att vara barnens stad. Det har vi inte sett mycket av. Nu har det sparats in mer än tillräckligt på våra barn! Nu är det banne mig nog!

Gäst

2015-10-14 19:52

för att jag är emot besparingar av skolor och kultur, Vi måste vara rädda om detta!!

Gäst

2015-10-14 20:03

Vill att Kulturskolan skall finnas kvar för dans och musik m.m

Gäst

2015-10-14 20:03

Det är skandal att man skall dra in på värdefull ungdomsverksamhet och kultur! Hur kan man som politiker ge sig på en så fin verksamhet och så nödvändig för att ge ungdomar en chans och hålla kulturen vid liv? Vissa politiker skulle valt en annan bana!

Gäst

2015-10-14 20:07

Därför att jag stöder allt som är nyttigt och bra för barns utveckling

Gäst

2015-10-14 20:47

Det behövs kreativa människor i hela Sverige. Vimmerby är inget undantag!

Gäst

2015-10-14 21:14

Jag tycker det blir fel när bara skolorna ska drabbas och sen behövs Kulturskolan

Gäst

2015-10-14 22:22

Jag har vuxit upp under kommunala musikskolans glansdagar på 70- och 80-talet och vet hur fantastiskt berikande det är för hela livet att få lära sig traktera ett instrument och vilken viktig social utveckling som sker i en skolorkester eller annan av kulturskolans verksamheter. Kulturskolan innebär för barn och ungdomar ett livslångt lärande, social fostran och är en nödvändighet för ett levande samhälle värt att leva i och berikar såväl utövare som publik i generationer. Idag spelar mina tre barn och jag önskar att alla fick uppleva lyckan att kunna spela tillsammans. Som chef för Marinens Musikkår påstår jag dessutom att landets kulturskolor och dess resultat är helt avgörande för rekryteringen av våra framtida professionella musiker. / Tomas Hjortenhammar, Örlogskapten och amatörtrumpetare som haft förmånen att få vara elev i Ronneby Kommunala Musikskola.

Gäst

2015-10-15 03:46

Kulturskola viktig, viktig!

Gäst

2015-10-15 08:11

Jag tycker att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet att gå i en musik/kulturskola, oavsett var man bor.

Gäst

2015-10-15 10:33

För kulturskolan är viktig och de har fantastisk verksamhet

Gäst

2015-10-16 08:57

Att lägga ner en kultur/musikskola nu, mitt under en av kulturrådet pågående utredning avslöjar politikens okunskap, bristande ekonomiska framförhållning i ämnet mänsklig hållbarhet. Samt omsorg om våra blivande vuxna medborgares empati-utbildning. Titta på Morgan Allings program om mobbing!!! Klantigt! Ogenomtänkt!

Gäst

2015-10-17 08:16

Viktigt att tillgång till sång, dans och musik finns även på mindre orter. Inte bara i de stora städerna Viktigt för alla individers utveckling att möjligheten finns där man växer upp. Även ur ett samhällsperspektiv att få behålla de unga på den egna orten.

Gäst

2015-10-17 09:54

Vi får inte försämra för ungdomar, dom måste få möjligheter att utveckla sina intressen och talanger. Oerhört viktigt just nu med alla nya människor i vårt land. Ge dom chansen till ett liv rikt på kultur, föreningsliv och idrott.

Gäst

2015-10-17 12:30

Jag har varit lärare i Vimmerby. Men skulle ha skrivit under ändå, eftersom jag vet vilket genomslag det haft att det funnits kommunala musikskolor i Sverige. Om man stänger denna möjlighet är det som att såga av den gren man sitter på-

Gäst

2015-10-17 13:31

kulturskolan är en viktig plats för mig och betyder väldigt mycket...jag har gått på dans här i mints 4 år och jag älskar det.jag är besviken och sårad och förstår inte hur dom kan gör såhär..tänk på alla barn och ungdomar som förlorar kanske sin hobby,barnen som går på kulturskolan kanske bara går där och om ni tar bort deras hobby kanske dom bara kommer sitta vid sina mobiler eller kanske datorn..först tar ni politiker bort några av länets skolor, och nu kulturskolan!det enda ni tänker på är era dumma pengar!om ni bara skulle kunna spara pengar istället för att bygga massa saker för dom skulle vi inte behöva kämpa för att ha kvar kulturskolan,kulturskolan skulle va kvar och alla skulle va glada! jag och mina kompisar pratar ofta om hur det skulle känna att inte ha kvar kulturskolan,och alla va överens om att det skulle va tomt och sorgset..varje gång jag går in i kulturskolan blir jag rädd och tänker att det här kanske är vår sista termin och kanske sista gången jag går in här.när det var marknad i vimmerby så dansade vi på kulturskolan en dans som visar att dom inte kan göra så här,dom kan inte lägga ner kulturskolan...

Från en ledsen och arg tjej

Gäst

2015-10-17 20:47

Kultur bevarar och utvecklar människors intellekt bla. Det är vetenskapligt bevisat.
Skolverket satsar på superlärare för att nå målen när det skulle räcka med att låta alla barn i skolan delta i kontinuerliga kultursatsningar.

Gäst

2015-10-18 12:06

Musik/kulturskolor är oerhört viktiga för att få ett bra samhälle och goda välutbildade medborgare.

Gäst

2015-10-18 20:29

Alla elever skall ha rätt att få musikundervisning, vad hade sverige
varit idag om inte musikskolorna hade funnits. Försvinner de så
är risken stor att de kommer snett för att de inte har något att
göra.

Gäst

2015-10-18 20:49

Kulturskolan är bland det viktigaste vi har i samhället! Otroligt kortsiktigt och dumt att ens minska på verksamheten.

Gäst

2015-10-18 22:49

Kulturskolan viktig för ungdomars utveckling och kreativitet att ha med sig hela livet!

Gäst

2015-10-19 05:42

Jag tycker att det är alla barns rätt att möta kulturen tidigt i livet. Jag tycker att det är ett mått på samhället hur man tar kulturen på allvar och där man inte gör det visar det på en utarmning.

Gäst

2015-10-19 17:33

Rädda kulturskolan! Det går så fort att lägga ner något som kanske aldrig mer kan byggas upp.

Gäst

2015-10-19 18:14

Som musiklärare i Eslöv (tidigare Borås) tycker jag Kulturskolornas arbete är väldigt viktigt. De bör absolut finnas i ett samhälle.
/Lars Axelsson

Gäst

2015-10-19 18:52

Jag bor inte i Vimmerby, och är inte heller i ålder för någon kulturskola. Dock kommer jag väl ihåg mitt eget musicerande i skolåldern. Vad viktigt det var att inte bara lära sig hantera ett instrument. Utan även lära sig att spela ihop med andra, och kanske det viktigaste - disciplin. För det krävs för att kunna spela ihop. Att underordna sig en orkrsterledare mm mm mm. Allt det har en oerhörd betydelse för det fortsatta livet
Med eller utan musik
Mvh Lasse Brohlen