Rädda Göteborg - Stoppa Västlänken!
Kontakta namninsamlingens skapare
Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rädda Göteborg - Stoppa Västlänken!.
Gäst |
#1512015-10-04 22:45För att visa mitt missnöje mot våra politiker som inte bryr sig om göteborgarnas åsikter |
Gäst |
#1532015-10-08 17:42Jag tror inte att nyttan motsvarar kostnaden och befarar att vår stad kommer att bli fördärvad under lång tid. Det saknas demokratisk förankring för beslutet. |
Gäst |
#1542015-10-19 08:03Det är inte västlänken Göteborg behöver. Det är bättre (snabbare) spårvägstrafik |
Gäst |
#1552015-10-26 15:52Jag är uppvuxen i gamla Madhugget som inte finns längre,som vi vet..med storg sorg skall man nu förstöra fina områden igen,göteborgare väljer spårvagn,som förknippas med staden tunnelresande kommer inte att bli accepterat..göteborgare väljer att frakta sig ovan jord,ofta klagar man på hur stockholmare måste gå under jord,väst länken sträckning genom stadskärnan kommer inte ge det resultat som förväntas,Göteborg med dess Goa människor lever inte i den stress som i Sthlm där hemska tunnlar tvingar människor till mer stress.De som besöket Göteborg förväntar sig inte storstads känsla och lämnar staden med dess fina gemytliga känsla och människorna med ett leende.Jag har bott i sthlm kan påpekas.Nej till västlänken |
Gäst |
#1572016-03-03 20:06"Aldrig någonsin har någon velat ta så stora risker och satsa sådana oerhörda belopp på att transportera så få människor så korta sträckor som med Västlänken!" Det var jag som formulerade detta, fritt efter Churchill |
Gäst |
#1582016-04-02 01:17Vill se alternativ till framför allt västlänken och önskar att våra folkvalda politiker hörsammar majoritetens krav på nya beslut. |
Gäst |
#1602016-05-15 22:21Tycker att pengarna för detta projekt gott skall gå till viktigate projekt för stadens växande |
Gäst |
#1622016-05-16 14:06Ingen har frågat mig om jag vill vara med att betala detta projekt. Pga fullständig brist på respekt för oss väljare, så måste projektet läggas ner: om något ska göras för att förbättra kommunikationerna i Göteborg, så finns det andra, mer effektiva och långt billigare alternativ. Jag har inte heller lust att betala trängselskatt till detta, dels för att jag inte röstat för en Västlänk, och dels för att Göteborgarna röstat nej till trängselskatt, och dels för att jag inte är säker på att det finns någon trängsel i Göteborg som ska beskattas. Och OM trängseln nu ska beskattas, så ska den gå till förbättrad kollektivtrafik. |
Gäst |
#1642016-05-17 09:43Västlänken är ett av de mest vansinniga infrastrukturprojekt i Göteborg på decennier, möjligen någonsin! Vi måste stoppa Västlänken till förmån för mycket bättre alternativ! |
Gäst |
#1652016-05-17 10:40Västlänken är ett vansinnigt projekt! Gårdalänken däremot, stöttar jag till fullo. |
Gäst |
#1662016-05-17 14:44Då Västlänken saknar samhällsnytta och finansiering ska den inte byggas. Jag skulle vilja se en utveckling och ett förverkligande av Gårdalänken! |
Gäst |
#1672016-05-17 16:35Därför att Göteborg kommer utsättas för ett gigantiskt övergrepp under många år både ekonomiskt,miljömässigt och estetiskt och vem kommer ta sitt ansvar om det visar sig blir den befarade katastrof i innerstan...ja inte dom som sitter där nu och bestämt det hela!!! |
Gäst |
#1682016-05-17 16:45Hela idén med tågslinga under innerstaden verkar helt befängt, vem vinner på detta...och låt innerstan vara orörd, lägg stationen i Kållered och slussa passagerarna in med små snabba spårvagnar som kan gå längs Mölndalsvägen ovanför markplan med fler hållplatser och hitta en bättre lösning med Hisingens lokaltrafik och hellre snabbspårvagn till Kungälv! |
Gäst |
#1692016-05-17 17:45Västlänken är ett politiskt prestigeprojekt utan verklighetsförankring. Den ger obefintlig nytta och orsakar oerhörd skada på Göteborgs miljö med skövlade träd, sättningsskador, koldioxidutsläpp från hundratusentals lastbilstransporter och tillverkning av ca en miljon kubikmeter betong. Dessutom utarmas innerstadens handel av otillgänglihet orsakad av ett decenniums trafikkaos. Nödvändig utbyggnad av övrig kollektivtrafik hindras i ca 10 år. Det finns snabbare, billigare och smartare sätt att lösa det kapacitetsproblem som Västlänken är felaktigt tänkt att lösa, som dessutom servar Hisingen, vilket inte Värstlänken gör. |
Gäst |
#1702016-05-17 18:12Aldrig förr har man tänkt satsa så mycket tid och pengar på ett så riskfyllt projekt för att frakta så få människor så korta sträckor. Därför borde den här frågan engagera Göteborgarna mycket mer än vad som nu är fallet. Många har nog köpt myten att det är försent att påverka projektet, men Västlänkens funktion skulle kunna uppnås på ett bättre sätt med en annan lösning som fortfarande skulle kunna falla inom ramen för det västsvenska paketet. Än är det inte försent! Västlänken framställs ofta som helt avgörande för regionens framtid, men den som tar reda på fakta och tänker en stund inser strax att den verkliga nyttan med tågtunneln är väldigt liten, och att samma kapacitetsökning skulle kunna uppnås med någon av de alternativa lösningar som finns till en väsentligt lägre kostnad, med kortare byggtid och mindre miljöskador. Västlänken är en 30 år gammal, statisk lösning på ett dynamiskt kapacitetsproblem som dessutom är kraftigt underdimensionerad. De flesta inpendlare som skall till centralen får längre restid än idag på grund av omvägen via Haga. Minskningen av biltrafiken blir försumbar. Den som insett hur lite mervärde tågtunneln kommer att ge tycker sällan att den är värd kostnaderna och konsekvenserna. Några exempel: • Under minst 9 år kan ingen utbyggnad av övrig kollektivtrafik ske. • Handeln i innerstaden kommer att drabbas hårt av trafikkaos och minskad tillgänglighet. • Flera miljoner kubikmeter berg och delvis förorenad lera skall fraktas med lastbilar ut ur stan för att dumpas... var? • Stor risk för sättningsskador orsakade av grundvattensänkning. • Väldigt många träd kommer att försvinna permanent. • Det tar ca 60 år innan tunneln är "klimatneutral". • Stor risk att kostnader och byggtid skenar iväg. För att kunna påvisa någon som helst teoretisk klimatnytta med projektet så utgår Trafikverket i sina kalkyler ifrån att ingen som helst teknikutveckling kommer att ske de närmaste decennierna vad gäller utsläpp från fordonsflottan. Det rimmar illa med regeringens ambitioner att hela vår fordonsflotta skall vara fossilfri år 2030. De som har förstått allt detta blir oftast kraftigt negativt inställda till projektet. Detta har ingenting med grinighet eller bakåtsträvande att göra utan med sunt förnuft. Att inte ännu fler är motståndare tror jag beror på att många fortfarande har väldigt lite kunskap om projektet och inte bryr sig så mycket. Många har inte ens fattat att tunneln bara är till för pendel- och regiontåg. En del tror att det skall gå spårvagnar i tunneln, andra att även fjärrtågen skall passera igenom den. Denna okunskap är förstås önskvärd för majoriteten av våra politiker, som gör sitt bästa för att vårda den med hjälp av sin "information" om Västlänken vilken mest utgörs av skattefinansierad propaganda, späckad med floskler avsedda att lugna de imbecilla undersåtarna. Detta tror jag är en farlig strategi eftersom allt fler känner sig idiotförklarade och lurade efter att själva ha satt sig in i frågan. Propagandan fokuserar dessutom enbart på att motivera varför det förväntade resultatet av Västlänken är viktigt. Här missar den målet, eftersom väldigt få ifrågasätter behovet av bättre in- och utpendling till Göteborg. Den borde istället förklara varför just tunnelförslaget är det bästa alternativet. Jag inser givetvis hur extremt svårt det skulle vara att försöka hitta sådana argument. Bygget av Västlänken kommer att innebära att Göteborgs stagnation biter sig fast i ännu ett decennium. När tunneln väl är klar kanske vi tvingas konstatera att "operationen lyckades, men patienten dog". Kommunstyrelsen låste tidigt fast sig vid att kapaciteten i tågtrafiken måste ökas genom att bygga en tunnel under staden. Nu har de investerat så mycket pengar och prestige i tunnelprojektet att de inte vill höra talas om andra lösningar. De har ”satt ner foten” (eller kört ner huvet i leran). Därför krävs nu en väldigt stark och tydlig opinion för att pausa projekteringen och se till att både nya och gamla alternativ utreds på riktigt med hjälp av extern, gärna internationell expertis. Låt inte samma människor dra samma slutsatser igen! Det alternativ som visar sig ha bäst balans mellan skador och nytta har bäst förutsättningar att få folkligt stöd och kommer troligen att bli klart och generera nytta långt innan Västlänken skulle blivit klar, även om byggstarten fördröjs några år. Dessutom skulle detta vara ett sätt att börja reparera förtroendeklyftan mellan Göteborgarna och politikerna. Om tunneln genom hallands...(förlåt)...under Göteborg tvingas igenom är jag rädd att denna klyfta vidgas till en avgrund när konsekvenserna blir påtagliga även för dem som idag inte bryr sig. |
Gäst |
#1722016-05-18 12:03Onödig slänga ut pengar på, något som förstör Göteborg! Stora risker för ras och skred! Farliga arbetsområden! |
Gäst |
#1752016-05-18 14:54Stoppa vansinnesprojektet Västlänken. Stoppa våra politikers oansvariga slöseri med våra skattepengar. |
|
Rädda Rosa Huset
Lägg ner Public service
Föräldraupproret för nikotinfria barn
Säg NEJ till beslutet att begränsa färdtjänsten i Håbo kommun
Elupproret i Skåne
Varför utvisa Mostafa???
Rädda föräldralösa och sjuka Genti: Låt honom stanna och få vård i Sverige!
Finns det något du skulle vilja förändra?
Är man tyst får man inte till någon förändring. Skaparen av denna namninsamling stod för sin sak och agerade. Kommer du att göra detsamma? Bilda opinion genom att starta en namninsamling.
Starta en egen namninsamlingAndra namninsamlingar som kanske intresserar dig
Stoppa fyrverkerier för privatpersoner
15232 Skapad: 2022-11-30
Varför utvisa Mostafa???
1814 Skapad: 2024-11-28
Dumpen Kräver lagändring för skydd av våra barn
80556 Skapad: 2022-02-13
Behåll Zahra Bayati som lärare (lektor) för lärarutbildningen vid Göteborgs universitet! Skriv under och stöd oss studenter som vill ha kvar vår lärare.
569 Skapad: 2024-12-23
Nu räcker det! Orpos regering måste avgå
15905 Skapad: 2023-07-15
Förbjud fyrverkerier för privatpersoner – skydda djur, människor och miljö
87 Skapad: 2024-12-30
Protest mot besluten som tas i Vansbro kommun
950 Skapad: 2024-12-16
Låt Grekiska Kiosken på Medis få vara kvar!
997 Skapad: 2024-11-24
Stoppa Sveriges deltagande i kriget mot Ryssland
65 Skapad: 2024-12-30
Skjut upp brobygget över Nissan i Halmstad.
102 Skapad: 2024-12-22
Nej till flerbostadshuset på Prästerydsvägen 35
59 Skapad: 2024-12-29
Sänk hastigheten till 30kmh på Bergshamravägen, Norrtälje
59 Skapad: 2024-12-29
Nej till nedläggning av Klossdammens förskola, Söderhamns kommun
300 Skapad: 2024-12-02
Vi kräver att familjerätten fråntas sina uppdrag med omedelbar verkan innan fler barn dör
1847 Skapad: 2023-10-16
Skriv under för alla människors grundläggande fri- och rättigheter - oavsett könsidentitet, ålder eller härstamning!
690 Skapad: 2024-11-13
Gång- och cykelväg längs väg 19 från Brösarp till Tomelilla
267 Skapad: 2024-11-28
Nej till kärnkraft i Valdemarsvik
334 Skapad: 2024-12-06
Stoppa nedläggningen av Flygsfors förskola.
216 Skapad: 2024-12-10
Stoppa nedläggningen av LUM
840 Skapad: 2024-12-17
Låt Aman stanna!
917 Skapad: 2024-12-14