Behåll årskurs 4-5 på Vedevågsskola

NAMNINSAMLING:

Till: Barn- och utbildningsnämnden
Ämne: Behåll årskurs 4-5 på Vedevågsskola
Opponering mot: Nedskärning av årskurs 4-5.
Datum: 2024-10-10

Vi som skrivit under detta dokument motsätter oss utredningen om att lägga ner årskurs 4-5 på Vedevågsskola. Dokumentet innehåller tre (3) sidor. Nedan syns både numrerade argument samt vad skollagen uttrycker i berörda kapitel och paragrafer.

Argument för att behålla årskurs 4-5 på Vedevåg-skolan

1. Kontinuitet och trygghet för eleverna
Enligt skollagen ska utbildningen vara trygg och säker för eleverna. Att flytta barn till en annan skola mitt i deras grundskoleutbildning kan leda till onödig oro och stress, vilket påverkar deras välmående och skolresultat. Forskning visar att barn mår bäst av kontinuitet och stabilitet i sin skolgång. Att byta skola kan störa deras sociala band och relationer med både kamrater och lärare, vilket kan ha negativa konsekvenser för deras emotionella och sociala utveckling.

2. Kvalitet i undervisningen och anpassning till elevernas behov
Skollagen betonar att utbildningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Mindre skolor så som Vedevåg-skolan kan erbjuda en mer individanpassad undervisning och en närmare relation mellan elever och lärare. Att plocka bort årskurser kan minska kvaliteten på undervisningen genom att överbelasta de kvarvarande skolorna, vilket kan innebära större klasser och mindre tid för varje elev. Dessutom har de befintliga lärarna på Vedevåg-skolan en djup förståelse för varje elev och deras unika behov, vilket går förlorat om eleverna tvingas byta miljö.

3. Pedagogisk miljö och stöd för utveckling
En välkänd omgivning där barnet känner sig trygg kan hjälpa till att förbättra inlärningsresultaten. Att flytta barn till en ny skola innebär att de måste anpassa sig till nya regler, rutiner och ofta en helt ny skolkultur, vilket kan skapa onödig stress och påverka lärandet negativt. Barn i årskurs 4 och 5 är i en känslig utvecklingsfas (vilket går att läsa mer om på bl.a. 1177) där de behöver stabilitet och uppmuntran i sitt lärande. En ryckig skolgång kan störa denna viktiga fas.

4. Transport och logistiska problem
Om eleverna tvingas flytta till en annan skola kan detta leda till längre pendlingstider, vilket kan skapa problem för både elever och föräldrar. Längre resväg kan innebära mindre tid för läxor, fritidsaktiviteter och vila, vilket påverkar barnens hälsa och prestation. Det blir ökade kostnaderna för kommunen om de behöver tillhandahålla skolskjuts för eleverna.

5. Skolans roll i lokalsamhället Vedevåg Skolan spelar ofta en central roll i lokalsamhället och bidrar till att skapa en känsla av gemenskap. Att ta bort årskurser kan ha en negativ inverkan på den sociala strukturen och lokalsamhällets sammanhållning. Det är viktigt för kommunen att bevara skolans roll i samhället för att stödja lokal utveckling i Vedevåg och minska risken för att familjer flyttar från området, vilket på sikt kan påverka elevantalet negativt samt riskera en landsbygdsdöd.

6. Elevens samt deras föräldrars rätt till inflytande Enligt skollagen ska eleverna ha möjlighet att uttrycka sina åsikter om beslut som rör deras skolgång. Eleverna samt vi föräldrar bör få mer inflytande över denna förändring och föreslår att kommunen ordnar ett forum för dialog på bredare front.

Lagar som bör beaktas:
1. Skollagen 1 kap. 4 § – Barnets bästa
Denna paragraf betonar att utbildningen ska utformas med hänsyn till varje barns bästa. En omplacering av elever kan vara skadlig för barnens trivsel, trygghet och inlärningsförmåga.

2. Skollagen 1 kap. 10 § – Trygghet och studiero
Här står det att utbildningen ska bedrivas i en trygg och stödjande miljö som främjar elevernas lärande och hälsa. Om årskurser tas bort och elever flyttas kan detta påverka tryggheten och stabiliteten negativt.

3. Skollagen 4 kap. 9 § – Elevers och vårdnadshavares inflytande Skolan ska ge elever och vårdnadshavare möjlighet att påverka skolans verksamhet.

4. Skollagen 10 kap. 25 § – Skolskjuts och resor Om en nedläggning av årskurserna leder till att eleverna behöver flyttas till en annan skola längre bort, så blir skolskjutsfrågan än mer aktuell. Enligt denna paragraf har elever rätt till skolskjuts om det är befogat på grund av avstånd eller om resan annars innebär svårigheter för eleven. Argumentera för att längre resväg kan innebära negativ påverkan på barnens hälsa och fritid.

5. Skollagen 10 kap. 30 § – Lokal tillgång på utbildning Elever har rätt att gå i en skola som ligger nära hemmet. Kommunen är skyldig att erbjuda en grundläggande utbildning i närheten av där eleven bor, och om årskurs 4–5 läggs ned på Vedevåg-skolan så påverkar det den lokala tillgången på utbildning.

6. Skollagen 10 kap. 35 § – Utbildningens kvalitet och trygghet Här framgår att utbildningen ska hålla en hög kvalitet och ge elever en trygg skolmiljö. Utbildningsmiljön som ger eleverna både kontinuitet och kvalitet, vilket riskeras om de tvingas byta skola.

Vi som motsätter oss denna utredning är.

Martin Henriksson    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva på godkänner jag att Martin Henriksson kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: