Bättre villkor för övertider på Volvo Cars!

Att arbetsgivaren kan styra vår fritid är vi medvetna om i TA och på resten av Volvo cars men nu får det räcka. Ena dagen får vi till oss att det är övertid söndag, nästa dag är den flyttad till lördag och med mindre än 24 timmar kvar tills övertiden ska börja. Är det rimligt att få veta på fredag kl13 att man är inbeodrad? Givetvis hade säkert dom flesta tyckt att det är okej om det händer någon gång per år men när det sker flera gånger i månaden så är det medarbetarna som blir drabbade både på lång och kortsikt.

Hur ska arbetstagarna kunna ha en bra balans mellan jobb och fritid?(vilket är en fråga i Glinten, hos oss är resultatet på denna fråga väldigt lågt) Stressen att aldrig våga planera någonting på sin lediga tid för att man kanske ska bli inbeordrad eller att man alltid behöver boka av/om planerade saker. Det är inte bara medarbetaren som blir drabbad utan också dennes familj och närstående. Inte heller veta vilken dag, tid eller om man har oturen att få jobba 7 dagar i rad.

Hämtad information från försökringskassan:
Den allra vanligaste sjukskrivningsorsaken är stressrelaterad psykisk ohälsa och där har också den största ökningen skett i antalet sjukfall. Idag står psykisk ohälsa, främst stressrelaterad psykisk ohälsa för över hälften av alla längre sjukfall.

Detta är inte hållbart, det behöver ske en förändring! Flera länder, även partier i Sverige strävar efter 4 dagars arbetsvecka men if metall accepterar att deras medlemmar arbetar 6 och 7 dagars veckor.
Hoppas att vi medlemmar tillsammans kan få if metall att förstå hur viktigt det här är för oss!
STARKA TILLSAMMANS!!!

Genom att skriva på godkänner jag att Mimmi ribbfors kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: