Stoppa utvisningen av Nasrin Shahghasemi och hennes familj!

Bakgrund: Nasrin Shahghasemi, en högt uppskattad sjuksköterska på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, står inför utvisning trots starka skäl för att få stanna i Sverige. Nasrin har bott i Sverige sedan 2019, och hon och hennes familj har byggt upp ett liv här med fasta arbeten, bostad, släkt och vänner. Sedan 2021 har Nasrin en fast anställning på en av sjukhusets obstetrikavdelningar, och hon är på väg mot en legitimation som barnmorska, ett yrke där det råder stor brist. Hennes man arbetar även inom obstetriken som ekonomibiträde, vilket ytterligare stärker deras koppling till sjukvården och bidrar till verksamhetens viktiga arbete.

Varför det är viktigt: Nasrin och hennes man spelar båda en avgörande roll inom den svenska vården, särskilt i en tid då sjukvården har stora behov av kompetent och engagerad personal. Att förlora dem skulle innebära en stor förlust för både sjukhuset och de patienter de tar hand om. Deras utvisning skulle även innebära stora svårigheter för hela familjen, inklusive deras fyra barn, varav den yngsta är född i Sverige och känner detta land som sitt enda hem. Det finns även en risk att deras äldsta son kommer att tvingas till militärtjänst i Iran om familjen tvingas lämna Sverige.

Vårt krav: Vi önskar att Migrationsverket omprövar sitt beslut och beviljar Nasrin och hennes familj uppehållstillstånd. Deras anknytning till Sverige är stark, och Nasrin och hennes man behövs här, både för sin familj och för att fortsätta sina viktiga arbeten inom vården.

Vi ber om ditt stöd: Genom att skriva under denna namninsamling visar du ditt stöd för Nasrin och hennes familj. Låt oss kämpa för att de ska få stanna kvar i Sverige.

Genom att skriva på godkänner jag att Moa Karlström kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: