Rädda Tranviken, Alnö

Från Evenemanget Radio P4 20240724

ST lite Historia från Paradis till Förfall 20240724

Bakgrund:

Under mer än 10 år har en konflikt pågått mellan Alnöbor eller vill också tillägga de som har Tranviken varmt om hjärtat och ägare Solaz AB samt Sundsvalls kommun.

Man har försökt i omgångar att hitta lösningar så vi åter kan få se Tranviken som helhet. Ingen verksamhet har bedrivits under många år och nu kan man se förfallet. Detta har oxå varit en politisk fråga som drivits under en tid. Det är MÅNGA som vill se en förändring.

Syftet med namninsamlingen:

Tranviken på Alnö som är till viss del privatägd står nu och förfaller. Att tillsammans med namninsamlingen som påtryckning att ägare Solaz AB och Sundsvalls kommun agerar och sätter sig ner för att komma fram till en lösning då ni ser enl bilder att det inte sköts.  Att uppmana Solaz AB att ta sitt ansvar som ägare att agera och att Sundsvalls kommun agerar utifrån de anmälningar som finns.

Namninsamlingen har ingen partipolitisk tillhörighet. Det betyder att vi som skriver på gör det utifrån att man vill påverka Sundsvalls kommun och nuvarande ägare att med ett budskap att det är inte OK att det ser ut som det gör idag.

Detta är en digital insamling. När jag ställde frågan om man ville skriva under en namninsamling i Rädda Tranviken på Face Book var det närmare 800 som svarade ja och jag hoppas att fler vill höja sin röst med att skriva under. Man kan skriva under anonymt

Målet är att anläggningen återtas och ägs under kommunen och man kan framåt hitta vägar så Tranviken återfår sitt syfte. Namninsamlingens mål är med påtryckningar mot ägare och Sundsvalls kommun att agera.

Vad gör Sundsvalls kommun?:

Sundsvalls kommun har upprättat ett nytt tillsynsärende med anledning av den senaste anmälan om miljöbrott med medföljande dokumentation. Så, förutom prövningen av miljöbrott (länsstyrelsen/miljönämnden) har de underlag att i ett nytt ärende om byggnaders tekniska egenskaper (ovårdad fastighet) driva krav på åtgärder i nytt tillsynsärende under Stadsbyggnadsnämnden. Detta är bekräftat av Stadsbyggnadsdirektör Andreaz Strömgren.

I  Facebook gruppen Rädda Tranviken har bilder med bevis om att anläggningen verkligen är i illa skick, lett till att en ny tillsyns anmälan har upprättats av Sundsvalls kommuns stadsbyggnads direktör Andreaz Strömgren.

Tillsammans med denna namninsamling vill vi påverka beslutsfattare och ägare Solaz AB att vi vill att anläggningen måste utredas om det är farligt att vistas där, för att göra om och göra rätt att se till att det är säkert att vistas kring byggnader och stranden så krävs det att man agerar.  Att man via tillsynsenheten ser till att prover mm tas för att utesluta om havet och närområdet är påverkad av förfallet och att enl vittnen är stanken och allt därtill oroväckande.  Att Tranviken återfår sitt syfte att vara en pärla att beöka under sommaren för alla boenden, turister osv.

Uppdateringar vad som händer i ärendet sker både här när man skriver under och i Facebook gruppen.

Media

Bevakning av media har skett i många år och senaste tiden kan man även följa i Rädda Tranviken på Facebook

Vem äger vad?

Den del som kommunen äger är under kommunens kontroll och det vi vill påverka via namninsamling är den del som ägs privat företaget Solaz AB som idag äger Tranviken Alnö-Nysäter 5:2 samt 5:3 alltså de byggnader samt poolområdet även marken intill.  Ni ser bilder på hur det ser ut just nu i poolen. Samt ser ni på tomtkartan hur gränserna ser ut. Enl info runt ca 16000 kvm äger Solaz AB idag som står och förfaller och sköts inteSkärmavbild_2024-07-24_kl._21_.58_.22_.png

Jag som skapar denna namninsamling är en orolig Alnö bo där Tranviken ligger varmt om hjärtat. Att få se förfallet har fått många att höja sina röster och det är så här jag kan påverka beslutsfattare och vår kommun utan att tillhöra en partifärg. Men lilla jag behöver er hjälp för att nå fram med budskapet till berörda.

Vill ni lägga till nåt i ovan text så säg till tillsammans så kan korrekturläsning bara vara bra.

Carola Johansson Alnö bo    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva på godkänner jag att Carola Johansson Alnö bo kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: