Protestera mot Motala kommuns planer på att exploatera bördig jordbruksmark och mark av riksintresse i känsliga Djurkälla-området

djurkalla_havre.jpgDen 17 juni 2024 offentliggjorde Motala kommun ett förslag till detaljplan för Djurkälla 10:62 med flera. Planen omfattar 225 nya bostäder i en stor tätortsutbyggnad för cirka 700 nya invånare, i vad som skulle bli en ny stadsdel 6 km utanför Motala centrum. Förslaget är föremål för samråd under perioden 17 juni till 16 september 2024. Syftet med exploateringen sägs vara att möjliggöra för nya attraktiva bostäder i en lantlig miljö i nordvästra delen av staden.

Vi som skriver under denna namninsamling protesterar å det kraftigaste mot kommunens förslag till ny detaljplan i Djurkälla. Vi ifrågasätter dessutom starkt själva behovet och syftet med planen.

Om den skulle gå igenom kommer Riksbyggen att bygga radhus, kedjehus, flerbostadshus och villor på bördig jordbruksmark som är av nationellt intresse. Detta strider helt och hållet mot miljöbalken.

Den tänkta tätortsutbyggnaden i Djurkälla är villkorad av att också ett större exploateringsprogram genomförs för att kommunen ska kunna åstadkomma en sammanhängande tätortsutbyggnad genom områdena Bromma och Kärsby ut till Djurkälla. Den skulle konsumera ännu mer jordbruksmark, då all planerad bebyggelse är på åkermark. På jordbruksmarken som brukats i hundratals år i Djurkälla odlas i år havre. I miljöbalken står det klart och tydligt att brukningsvärd jordbruksmark endast får tas i anspråk för bebyggelse om det behövs för att tillgodose väsentliga samhällsintressen som inte kan tillgodoses genom att annan mark tas i anspråk. Detta är mycket viktigt att stå fast vid, inte minst i dessa tider.

Djurkälla är i dag ett mycket uppskattat frilufts- och naturområde, som många Motalabor kan nå med cykel och till fots. Genom kommunens tänkta bostadsexploatering skulle området helt och hållet byta karaktär, fragmenteras och tappa sina rekreationsvärden. Möjligheten att ströva, cykla och rida på stigar och grusvägar med fria vyer över åkrar, ängar, skogar och vatten skulle begränsas väsentligt. Stigar och grusvägar skulle bytas mot ett utbyggt, asfalterat vägnät omgärdat av stora bebyggelsegrupper. Djur- natur- och växtliv skulle trängas undan genom ökad belastning och slitage. Det obrutna kultur- och odlingslandskapet med småskalig bebyggelse skulle omvandlas till en helt annan landskapsbild, dominerad av en opassande bebyggelse av stadskaraktär.

Alla vi som skriver under här uppmanar tjänstemän och politiker i Motala kommun att ta sitt förnuft till fånga. Gör om och gör rätt! Ta ansvar för en hållbar samhällsutveckling genom att dra tillbaka detta förslag till detaljplan och revidera kommunens planer för tätortsutbyggnad.

En realistisk och hållbar tätortsutbyggnad av Motala bör koncentreras till icke skyddsvärd mark som finns i kommunen. Gör en prioriteringsordning för vilka områden som först ska vara bebyggda innan det blir tal om att eventuellt ta jordbruksmark och mark av riksintresse i anspråk. Bygg inte öar av tätorter långt utanför staden. Det är dessutom i strid med kommunens egna riktlinjer om att en utbyggnad av staden ska ske inifrån och ut. Bevara och utveckla istället den unika miljön, naturen och kulturlandskapet i Djurkälla med sina storslagna öppna vyer ner mot Vättern och upp mot Djurkällaplatån. Värna området som en viktig plats för fortsatt rekreation och rikt friluftsliv.

Till tjänstemän och politiker i Motala kommun:

• Exploatera inte skyddsvärd jordbruksmark!
  • Exploatera inte skyddsvärt riksintresseområde av särskild nationell betydelse för natur, kultur, miljö och friluftsliv!
  • Revidera och kvalitetssäkra era osannolika och orealistiska mål om Motalas befolkningstillväxt för de kommande 15 åren!

Motala kommun: https://www.motala.se/stadsplanering-och-trafik/motala-vaxer/djurkalla/

Naturskyddsföreningen i Motala är mycket kritisk till förslaget att bygga en ny stadsdel 5 km nordväst om centrala Motala. Naturskyddsföreningen i Motala är även mycket besvikna på den undermåliga kvalitet som samrådsunderlaget från kommunen utgör och kallar alltihop för "illa utförd samhällsplanering". Läs MVT Debatt den 2 augusti 2024: https://mvt.se/debatt/artikel/anser-kommunen-att-jordbruket-hindrar-det-rorliga-friluftslivet/rkv863wj

Den 24 juli publicerade LRF en nyhet på sin webbplats med rubriken "Dumt bygga på jordbruksmark". I artikeln uttalar sig Magnus Mateo Edström, beredskapshandläggare vid Länsstyrelsen i Östergötland. Han säger bland annat "Det är dumt att bygga bort jordbruksmarken. Vi behöver öka livsmedelsproduktionen, inte minst ur beredskapssynpunkt." Även Jeanette Blackert, ordförande för LRF Östergötland, uttalar sig i nyheten. Hon delar Magnus Mateo Edströms uppfattning och manar kommunerna att värna jordbruksmark så att den används för odling av livsmedel eller energigrödor.

Den 20 juli publicerade MVT en artikel som handlar om namninsamlingen och varför den startats. Den har rubriken "Stora naturvärden riskerar gå förlorade om planen går igenom":  https://mvt.se/nyheter/motala/artikel/stora-naturvarden-riskerar-ga-forlorade-om-planen-gar-igenom/jv4p82pj

Genom att skriva på godkänner jag att Katarina Nestor kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: