Låt Alieu stanna i Sverige med Lisa

Mitt namn är Lisa Börjegren Ceesay. Jag är 30 år gammal och har hela mitt liv levt med sjukdomen Osteogenesis Imperfecta, i folkmun medfödd benskörhet. Detta innebär bl.a. att jag haft över 100 st frakturer. När jag var ett barn var jag ofta på sjukhus och led av enorm smärta i framförallt mina lårben. När jag kom upp i tonåren minskade benbrotten, men tyvärr har jag under de senaste åren fått mer och mer problem med smärtor och annat relaterat till min hälsa dagligen. Senaste året har varit otroligt kämpigt, men jag har som tur är haft min otroliga man Alieu vid min sida. Han har stöttat mig och hjälpt mig dag som natt. Vi träffades för första gången i april 2022 och blev snabbt kära. Jag har aldrig träffat någon så omtänksam, varm och fin tidigare i mitt liv. Vi gifte oss 4 november 2022, för att vi vill leva tillsammans för resten av våra liv. Så enkelt är det, så enkelt var det beslutet för oss. Det kändes självklart.

Efter att vi gift oss blev Försäkringskassan meddelade detta, då påbörjade dom en utredning gällande min assistans. Deras bedömning blev att min man numera har ett ansvar för mig. Jag har helt mitt liv haft beredskap under nätter, vilket innebär att du har någon som jobbar jour utifall något skulle hända under natten. Detta valde Försäkringskassan att ta bort helt och hållet. Jag överklagade detta med hjälp av mitt assistansbolag, med informationen att min man har fått ett utvisningsbeslut men Försäkringskassan menade att det inte spelade någon roll. För att få tillbaka assistansen behöver min man inte befinna sig i vårt hem och DÅ kan en ansökan göras. Problemet ligger i att en ny ansökan om ökad assistans kan ta uppåt 5 månader eller mer. Vem ska hjälpa mig då? Vem ska finnas tillgänglig under nätter? Detta har INGEN ett svar på, varken Försäkringskassan ELLER Migrationsverket.

Jag och min man Alieu har varit tillsammans i över 2 år samt snart gifta i 2 år. Han har varit vid min sida genom den tuffaste perioden i mitt liv, då jag senaste året har gått igenom en hälsokris. Jag bröt mitt lårben sommaren 2023 och en sena gick av i min vänstra arm (vilket gjorde mig totalt orörlig) hösten 2023, i och med detta har jag gått upp väldigt mycket i vikt vilket gör mitt liv så mycket svårare. Att inte kunna gå och använda rullstol för att ta sig fram, att lägga till faktumet att jag numera väger väldigt mycket gör att så mycket svårare. Alieu är den som känner mig bäst, han vet exakt vad för typ av hjälp jag behöver och han hjälper mig alltid mer än gärna. Jag vet inte vad jag ska göra utan honom. Alieu kom till Sverige på Asylförfrågan då han flydde från Gambia och situationen i Gambia har inte förändrats för honom. Låt Alieu stanna!

Lisa Börjegren Ceesay    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva på godkänner jag att Lisa Börjegren Ceesay kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: