Fyrverkeriuppror

Quoted post

Gäst

2012-01-06 11:47

Kan bara hålla med talaren #2128. Citerar det personen skrivit:

"Skriver då jag läste om denna hund som i Bosnien fått en pjäs i munnen.

Det här är fruktansvärt tragiskt, folk som missbrukar saker och ting för andras skada. I detta fall en oskyldig hund. Men det borde vara personerna i sig som borde få en rejäl omgång av etik och moral inte genom att bestraffa alla som gillar pyroteknik.
För det första hände detta i Bosnien, för det andra med inblandning av alkohol. Bara här ser vi likheter med sverige. Detta är verkligen ingen bra kombination oavsett farlighetsgraden i pjäsen. Tittar vi närmare på vilka pjäser som finns i Bosnien så hittar vi artiklar som aldrig någonsin skulle vara lagliga i Sverige. Förmodligen är pjäsen som sattes i denna stackars hunds mun en av dessa.

"Detta är en av alla anledningarna till att man borde förbjuda fyrverkerier!"
Tja.. En begränsning kanske vore på sin plats, någon form av certifikat för att se vilka som klarar av att skjuta och inte. Pyroteknik är nämligen ingen leksak.. Framförallt inte flashbasserade smällare som finns i Bosnien!

När man sedan klickar sig vidare på länken ser man att det dras upp paralleller till nerskräpning och att man hittade blyrester i luften vid millenieskiftet. Bly är numera utbytt och ska alltså numera inte förekomma i pjäser. Däremot finnes andra farliga ämnen i pjäserna. Men fyrverkerier kom till Europa på 1400-talet och så stor skada verkar det ju inte göra.

Alla pyrotekniska pjäser ska behandlas med respekt. Det finns jättemånga föräldrar som släpper ut sina barn med fyrverkeripjäser, tro fan att det händer olyckor..
Min far var alltid med mig när jag var minderårig, lärde mig att tända pjäserna, hålla avstånd osv och jag har alla fingrar och tår kvar, men även inte skadat varken materiella ting, personer eller djur.

Nej, ett förbud av fyrverkerier kommer leda till olaglig import av pjäser som är bra mycket kraftigare än den redan minimerade åtkomsten.

Vidare.. Ja, hundar kan bli rädda av fyrverkerier.
Hundar är intelligenta djur och kan skottränas. Detta borde alla som skaffar hund göra. Det är för fan taskigt mot hunden att inte göra det..

Och vadå stoppa försäljning av SMÄLLARE?! Det är för helvete förbjudet sedan 2002... Använd rätt begrepp om ni ska yttra er.

Jag tror förbud kommer förvärra det hela, det brukar det göra.
Hoppas det finns fler som tänker rationellt. Men man kanske skulle göra så man behöver någon form av tillstånd redan vid inköpet som sedan kan dras in om det missbrukas.

Sen kanske man borde förbjuda alkohol istället. Merparten av vuxna dricker detta i samband med fyrverkeriskjutning vilket kan resultera i otrevliga konsekvenser. Detta hände i Bosnien med den här hunden exempelvis.

Fyrverkeripjäser är i princip ofarliga om man följer anvisningarna. Därför kommer jag verkligen inte skriva på det här, då detta är ett av mina största intressen."

Svar

Gäst

#2181 Re:

2012-01-06 12:22:34

#2170: -  

Jag har svarat 2128, så samma svar gäller förstås det här identiska inlägget.

häpen

#2202 2170 Re:

2012-01-06 13:40:58

#2170: - skaffa ett nytt intresse.... hur dum får man bli... ett sånt jävla resonomang.....