Sluta avliva katter med mina skattepengar!

Quoted post

Gäst

#570 Re: Re: Re: Re: Re:

2013-10-03 07:32

#568: Hittekatter.iFokus.se - Re: Re: Re: Re:

Att avliva friska katter. Alla kan vi ju tycka olika,jag kanske fick jobb som resemontör och är mycket borta hemifrån och ingen vill se efter min katt. Och ja kan tycka att det är fel att ge bort den till människor som jag inte känner. Nå då är det bara avlivning som gäller och jag tycker att det känns rätt.

Svar

Hittekatter.iFokus.se

#571 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-10-03 16:37:01

#570: - Re: Re: Re: Re: Re:

Du skriver så här: "Att avliva friska katter. Alla kan vi ju tycka olika,jag kanske fick jobb som resemontör och är mycket borta hemifrån och ingen vill se efter min katt. Och ja kan tycka att det är fel att ge bort den till människor som jag inte känner. Nå då är det bara avlivning som gäller och jag tycker att det känns rätt".

Du man ska aldrig skänka bort en katt eller annat levande djur till vem som helst. Att ta död på sin katt för att man själv inte kan ha den kvar är riktigt dåligt. Hur kan du leva med det och tycka att du gjort rätt? Det kan jag inte förstå. Med den synen borde man helt enkelt inte skaffa katt.

Katter finner sig lätt tillrätta i ett nytt hem. Det är bara egoistiskt att tro att man själv är den enda som kan ta hand om den. Brukar oftast vara ett försvar folk tar till som i själv verket är för bekväma för att lägga ned det arbete som krävs för att omplacera katten på ett seriöst sätt. Att bara döda sin katt vittnar om en fruktansvärd slit och släng mentalitet - precis det som är grunden till de problem vi har med hemlösa katter. Genom ditt beteende cementerar du kattens låga status och försvårar det arbete vi andra gör. Har du katt nu? Hoppas inte det och inte heller att du skaffar dig någon. Med den syn du ger uttryck bör du helt enkelt inte ha katt. Hoppas dock att det är som jag misstänker - att du bara är ute för att provocera oss.

Lägger in några goda råd till dig och andra vad gäller omplacering.

Om du behöver omplacera din kisse tänk då på följande:

• Ha inte med avlivningshot i annonsen, det ger att oseriöst intryck av dig som kattägare.
  • Ta bra betalt för katten, att skänka bort sin katt ökar risken för att den kommer till fel hem.
  • Kastrera & ID-märk katten om den inte redan är det. (Gör det lättare att hitta ett bra hem).
  • Kattungar ska vara minst 12 veckor innan de lämnar mamman.
  • Var noga när du väljer hem. Träffa gärna de nya ägarna vid ett par tillfällen. Tänk på att det alltid finns ett hem till alla katter men att det kan ta lite tid innen det dyker upp.
  • Ha aldrig för bråttom. Tidsbrist är inte någon bra utgångsläge när det handlar om omplacering.

A

#573 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-10-04 12:47:17

#570: - Re: Re: Re: Re: Re:

Vi kanske ska börja göra det med människor också. Skit i att adoptera bort barn till ett bättre liv, skjut dom istället. Man måste ju för guds skull vara något av en sociopat för att tycka att döda ett oskyldigt djur på det sättet känns bra.

Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...