Stoppa nedläggningen av Överturingens skola!

Jörgen Hansson

/ #56 Re: Re: Re: Re: Re:

2013-10-25 11:18

#54: Peter Larsson Ljusdal - Re: Re: Re: Re:

Hej igen, Peter!

Ja, skolan har varit i farozonen förut och då började de som bor där (Nej, jag bor inte i Överturingen, men har mina rötter där) att dra i trådar för att få dit riktigt bredband. Tidigare fick man förlita sig på Net1 eller Telia (med hastigheter på upp till 2Gbit om det var riktigt snabbt någon dag) vilket inte är ett riktigt bredband, för att kunna bedriva distansutbildningar. En av de största skälen till detta var för att försöka rädda skolan, genom att testa om man kan ha videokonferensutrustning där. Det absolut sista gällande projektet: Fiber till Överturingen (och Haverö) är på väg att bli klart, om det inte blivit det, i skrivandets stund.

Förutsättningarna för att kunna köra utbildning på distans har i min åsikt inte funnits förrens nu, vilket gör att man inte heller kan ta beslut på hur mycket det kostar eller vilka effekter det har, om man inte ger det ett par månader, ett halvår eller ett år, att få utvärdera och se om det är till fördel för elever som finns långt från större orter.

Att projektera, att man drar ut bredband till en landsbygd, som man sen dödar, genom att lägga ner möjligheten att bo på landsbygd (vilket för mig är det mest grundläggande: Skola, Affär, Bensinstation), är för mig ett mysterium. Naturligtvis måste man åtminstonde ge det en chans, när man investerat på att få bredband till byn! Det är min åsikt.

Själv bor jag i Sundsvall och inser vansinnet i detta. Egentligen kan jag ju också bara säga: Lägg ner! Men det vägrar jag göra. Jag upplever att jag fått minst lika gedigen utbildning (om inte bättre), för att jag fick chansen att gå i en liten skola, där vi elever, blev uppmärksammade av vår lärare, vilket kan vara svårt att hålla efter i klasser med 25-30 elever.

INGEN av de lärare jag har träffat under mina levnadsår, går att jämföra med den lärare jag hade i Överturingen. Om alla hade möjligheten att ha en sådan lärare, skulle detta landet ligga först, när det gäller utbildning.

Jag vill passa på att hylla ALLA Haveröbor som sett till att bredbandet kommer till byn och jag skulle skämmas ögonen ur mig på mänsklighetens vägnar om man i samma skede som man slår på bredbandet, sparkar undan fötterna för er som kämpat i alla dessa år.

Jag beundrar er kampvilja och er uthållighet! Önskar att jag hade 1% av det ni visat upp!

/Jörgen