Ja till Gruva i Jokkmokk

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Ja till Gruva i Jokkmokk.

Gäst

2013-08-31 12:53

Jag har själv bott i Jokkmokk i 15 år.Så jag förstår betydelsen av att det måste finnas arbete för att man skall kunna bo kvar där.
Dennis

#2 Olika näringar är en viktig del i varje kommun.

2013-09-01 09:10

Att öppna gruvor överallt är aldrig att föredra och något som inte heller kommer hända i Sverige idag handlar det om prospekt bolag som letar fram för egna medel resultat de senare säljer till gruvbolag som kan utnyttja resultaten.

Det som är sagt idag är att gruvan kommer vara 14,4år då man har 144Miljoner ton vilket är början på det totala malm tillståndet. Idag har man borrat mer hål och redan är det troligt att man gått över 200Miljoner ton och man har än inte funnit slutet.

Malmens kvalitet har uppmätts som väldigt hög likt Kiruna så det betyder mindre giftiga ämnen i den men det finns alltid men med våran teknik/kunskap/utveckling som är mångt och mycket hundraårig och mer kan vi som land hålla en bra säkerhet/miljö/sanerings tänkande. Vi är inte på samma plan som för 50år sedan vi är ett högt utvecklat gruvsamhälle.

Idag lever vi med ett socialt skyddsnät i ett demokratiskt land som har snart 10miljoner invånare alla räknas lika mycket Gruvans storlek är inte än fastställd utan man har nu kommit upp till 144Miljoner ton.

Sverige är ett land med ett folk varav många kallar sig det ena det andra men vi är ändå ett samer som svensk har samma rättigheter för vi har alltid stöttat systemet som hållit allas bästa så högt man kan.

Sociala skyddsnätet finns, mänskliga rättigheter finns och Koexistera är framtiden inte diktera.

Gruvan är en liten del av området man kan lägga om vägarna och försöka skapa ett sätt att båda näringar kan fungera samtidigt det måste gå. I farten vi går idag kommer vi snart inte ha det vi byggt upp för länge sedan utan en bråkdel där pensionärer, vården, skolan och mycket annat gradvis försämras vi behöver miljoner injektioner i våran ekonomi.

Denna gruvan är en för Jokkmokk det finns andra kommuner som växer med andra olika företag tex Ikea och Ullared. Att rennäringen kommer förändras naturen med en dag dör vi alla ut men så länge som vi lever måste vi ge nästkommande generationer hopp och kommuner som har valmöjligheter där alla är inkluderade.

Om vi kan producera mer kvalitetsmalm kommer det lätta trycket på länder utan kunskapen och minska graden av dåliga gruvor som skapas ge världen en chans att hinna ikapp så alla länder lär sig bruka resurser på ett bättre sätt utan att släppa ut miljoner ton farligt avfall genom sina tekniker som inte alls har samma standard som vi. Vi släpper ut gifter ja men skillnaden är oändligt stor mellan ett utvecklat land som Sverige inom gruvindustrin och ett inte utvecklat land.

Tjernobyl katastrofen kommer alla ihåg även att det än idag påverkar oss. Vad händer när länder som idkar gruvdrift då högt avancerade länder inom tekniken slutar. Man ökar produktionen och med det ökar också dödssiffrorna att det sedan inte händer i Sverige är inte tillräckligt bra argument då gifterna kommer tillbaka till oss så småningom. Vad händer när de förgiftat sitt dricksvatten till den grad att det inte längre går att dricka eller föroreningarna i områdena tvingar folket att flytta tätare ihop.

Vi har ett ansvar, vi har behovet av näringen och vi är en del av denna värld bästa vi kan göra för den är att ge världen mer tid så länder som växer framåt tills det är dags då man kan återvinna utan att det kostar många gånger mer än att bryta.

Många saker knyter potentiellt stora gruvor på bra platser till framtiden men också bör man tänka på att mindre gruvor ej borde få klartecken man måste se det från ett världsligt, miljömässigt och tekniskt sätt.

Tills vi vet om gruvan går över 250Miljoner ton är det inte värt över det är det värt för oss, för andra och för framtiden.

Jag hoppas på att ett Svenskt gruvbolag kommer vara det som driver gruvan om det kommer så långt.

Mvh Dennis
jonte

2013-09-01 11:05

hallå är ni pantade eller? hur mycket turister kommer till Kiruna eller Gällivare för gruvornas skull? och har ni sett i svappavaara deras så kallade uppåtsving? endast etreprenörer som vill köpa hus där macken finns inte coop ser alltid ut som om den är på randen till konkurs. vad för utom tillfälliga arbeten ger en gruva?
Uppfinnar-Jocke

#4 Gruva såklart!!

2013-09-01 11:45

Jokkmokk är Sveriges näst största kommun sett till ytan.

20.000 kvadratkilometer, d v s lika stort som halva Schweiz...

Varför skulle det inte rymmas både en gruva och renbäring i denna kommun?

Gruvan kommer att uppta max en handfull kvadratkilometer.

Vi pratar alltså max 0,025% av kommunens yta.

Till detta tillkommer vägar, vilka kan ses som nyttiga även för andra.

Vi bor i ett land där våra golfbanor täcker 5 gånger större yta än alla gruvor...!!
Dennis

#5 In the eye of the beholder.

2013-09-01 11:52

Pantad hmm fint ordaval.

Turismen försvinner inte pga en gruva och troligen kommer inte en ny typ av turister för att besöka gruvan heller. Nya näringar kommer att växa fram en del riktade mot gruvområdet och andra för att mer folk kommer till orten. Kommunen får chansen att växa valmöjligheter för att kunna arbeta och bo i Jokkmokk ökar.

Genom en gruva i Sverige ökar man likaså den världsliga marknaden på Järnmalm av bra kvalitet framtaget under hög miljöstandard och minskar trycket på nya gruvor utomlands i länder som inte är utvecklade och som förorenar miljoner gånger mer än ett utvecklat land som vi gör.

Framtiden kan man göra mycket med om man arbetar på den. Bostäder byggs, arbetare anställs entreprenader ökar. När gruvan sedan slår igen har kommunen troligen växt till den grad att man har andra näringar som tar över och samhället utvecklas hela tiden så vem vet vad som kan starta upp i eller runtomkring Jokkmokk.

Kommunen får arbeten, staten får intäkter, mineraler tas fram på ett 1000gånger mer miljövänligare sätt än någon annanstans och gör att utsläppsnivåerna inte ökar på andra platser där kompenserande gruvor startar, föroreningar av vatten här och i andra länder är det stor skillnad mellan när vi förorenar något gör de det mycket. Dagen de inte kan dricka sitt vatten kommer vårat att bli deras.

Framtiden är den man bygger för generationerna som kommer som utvecklat land behöver vi tänka på vad vi kan göra för att minska miljöförstöringen på vår planet ett av dem är att bibehålla de näringar vi är bland de bästa på i världen på med ett miljötänkande.

Koexistera med andra näringar är viktigt likaså för att skapa en bättre balans. Så när du säger pantade så menar du egentligen gruva = mycket dåligt som egentligen betyder ingen Gruva = bra för Sverige Väldigt dåligt för miljöpåverkan av världen i stort.

Ha också i åtanke att jag är för en gruva i Jokkmokk om kvaliteten och kvantiteten håller de är två viktiga bitar att bygga gruvor som är av mindre slaget är något som inte borde göras.

Mvh Dennis

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2013-09-01 12:27

MW

#7 Gruva i Jokkmokk Ja eller Nej

2013-09-01 12:46

Behöver vi en gruva i Jokkmokk för att inte mista fler invånare, företag som går i konkurs, ungdomar som flyttar därför att det inte finns jobb för dem i kommunen? Om inte en gruva i Jokkmokk är lösningen, vad finns det då för lösning? Jag är varken för eller emot, jag är neutral i frågan men jag tycker det är synd att det här ämnet har blivit så pass hett att det skapar problem i samhället. Har det inte gått för långt när fyra människor blir mordhotad?

Glöm inte bort att vi har yttrandefrihet i Sverige.
"Var och en är gentemot det allmänna tillförsäkrad yttrandefrihet, dvs. frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor (2 kap. 1 § RF)"

Gäst

2013-09-01 13:31

Utan dom som arbetar så får Jokkmokk dra in på vård skola omsorg

Gäst

#9 Jimmy

2013-09-01 13:44

Frågan jag tycker att ni ska ställa er är: Varför ger vi bort malmen GRATIS? Varför får inte de berörda kommunerna del av vinsterna? Tror ni att gruvnäringen kommer att försvinna om mineralskatten (försäljningspriset av malmen) höjs och en "gruvfond" skapas som ger pengar TILLBAKA till kommunen EFTER gruvan? Sälj er inte så lätt. Lästips: http://cornucopia.cornubot.se/2013/01/v-hoj-mineralavgiften-fran-2-promille.html#more

Ps. Något borde ni ha lärt er efter Vattenfall.

Jimmy
Gäst

#10 Re: In the eye of the beholder.

2013-09-01 13:56

#5: Dennis - In the eye of the beholder.

"Kommunen får arbeten, staten får intäkter, mineraler tas fram på ett 1000gånger mer miljövänligare sätt än någon annanstans och gör att utsläppsnivåerna inte ökar på andra platser där kompenserande gruvor startar, föroreningar av vatten här och i andra länder är det stor skillnad mellan när vi förorenar något gör de det mycket. Dagen de inte kan dricka sitt vatten kommer vårat att bli deras" 

Detta måste vara bland det sämsta argumentet för en gruva. Menar du att investerare skulle backa från att öppna gruvor bara för att det öppnas en i Jokkmokk?! Och att vi skulle ha 1000 gånger mer miljövänligt sätt att driva gruvor än ALLA andra länder betvivlar jag starkt. Och speciellt när ALLA gruvor i Sverige överskrider gränsvärderna för utsläpp..

Felet är att vi ger bort allt gratis. Det är enbart därför företag vill öppna gruvor i Sverige, för att det är det billigaste landet, inte för miljön, så droppa det snacket.

Dennis

#11 Re: Re: In the eye of the beholder.

2013-09-01 14:31

#10: Jimmy - Re: In the eye of the beholder.

Jo det stämmer att många av våra gruvor överskrider gränskraven något som måste arbetas på LKAB tog i bruk sin nya reningsanläggning från vad jag hört har det gått bra ett steg i rätt riktning.

Men det är bra att du ser det på annorlunda sätt än jag. Att jag droppar snacket för att du säger det inte en chans lär dig att världen är rund i den bor mer än du och de du känner. Försök lära dig lite om gruvverksamheten runtomkring i världen se skadorna. Sedan titta tillbaka på Sverige vi har våra problem gruvor men vi har lärt oss mycket under tidens lopp.

Gruvskatt är nog det enda du och jag har gemensamt att man måste börja ta en skälig avgift för gruvdriften i Sverige.

Samt till föroreningarna i Sverige vi har rätt låga gränsvärden som är tolererade och om man jämför övergödning med gruvpåverkan är man inte ens i närheten.

Angående investerare hur många investerar i nyare verksamheter på platser där mer flyttar ut än flyttar in. Gruva ger motsatsen då jobb skapar jobb som skapar jobb finns ju andra sidan med där folk hävdar att folket som får jobb i gruvan är utomstående/folk utomlands vilket skulle kosta mer per sej än lokala arbetare.

Men tack Jimmy för att du visar att du på ett trevligt sätt kunde klanka ner på det jag skrev ^^

(Ps. Vad har gruvan med Vattenfall att göra samt är vi inte än vid punkten gruvstart till dess lär mycket tid gå åt att tänka över vad man kan göra för att förändra läget som blev med Vattenfall.)

Mvh Dennis

jesus

2013-09-01 18:09

fy fan, skäms! hur kan ni vilja sälja ut eran vackra natur till ett sådant vidrigt företag som håvar in de mesta pengarna och dessutom förstör den vackra miljön?! sorglig utveckling.
Anders

#13 Re: Jimmy

2013-09-01 19:56

#9: - Jimmy

Jätteroligt att du engagerar dig i denna fråga.Jag ska försöka besvara dina frågor så sanningsenligt jag bara kan.

Fråga 1: Varför ger vi bort malmen GRATIS? Svar: Därför att våran regering, redan i början av -90 talet ändrade minerallagen till den vi har i dag.

Fråga 2: Varför får inte de berörda kommunerna del av vinsterna? Svar: Därför att våran regering, redan i början av -90 talet ändrade minerallagen till den vi har i dag.

Fråga 3: Tror ni att gruvnäringen kommer att försvinna om mineralskatten (försäljningspriset av malmen) höjs och en "gruvfond" skapas som ger pengar TILLBAKA till kommunen EFTER gruvan? Svar: Nej.

MVH

Anders.

Anders

#14 Re:

2013-09-01 19:59

#12: jesus -

Ja du, tyvärr har vi inget att sälja. Det är staten som säljer.

Linnnea

#15 Re: Olika näringar är en viktig del i varje kommun.

2013-09-02 20:51

#2: Dennis - Olika näringar är en viktig del i varje kommun.

I ja till gruva står det att läsa " än så länge råder svenskt styre i Norrland/Lappland/Jokkmokk".Ursäkta mig men i den svenska grundlagen står det att Sverige består av två folk.Varför stoltsera med att det minsann råder svenskt styre i Lappland, Norrland och Jokkmokk? Var vi inte två?

Dennis

#16 Re: Re: Olika näringar är en viktig del i varje kommun.

2013-09-03 14:48

#15: Linnnea - Re: Olika näringar är en viktig del i varje kommun.

Jag stoltserar inte med något förutom att jag håller hårt i att man koexisterar i landet. Du drar upp att vi är två folk det stämmer enligt FN's urfolks rättsliga syn är vi två folk i Sverige vissa kallar oss andra för kolonisatörer eller ikke svenskar eller att vi rent våldtar samernas land.

Rent historiskt har många krig handlat om sådana ämnen där en grupp attackerar den andra halva min släkt dog ut pga att Hitler tog makten och gjorde judar till de onda och nu gör du mig till den onde. Vi har ett land där två folk ska koexistera eller att ett av dem bryter sig ur och ber alla som bor i Norrland/lappland/Jokkmokk att flytta till sitt eget land. Detta för mig känns väldigt nära den delen av min släkt som dog i andra världskriget.

Detta handlar inte om att jag vill ha gruvor överallt för att jag är en girig ikke svensk ikke något indirekt då min far var tysk min mor svensk. Krigen skapar offer överallt. Jag är för fortsatt undersökning i Kallak området för att de uppmätt väldigt bra material och mängden finns möjligen där.

Jag hoppas att alla parter kan koexistera i framtiden och om det är så pass stort att Sveriges LKAB gör gruvan för Sametinget kan kräva det indirekt så som jag läst deras rättigheter. Jag hoppas inte att man vänder ryggen till gruvan för det är en del av vår kultur samer som svenskar har jobbat i gruvor tillsammans genom generationer. Bara för att det är ett utländskt prospekt bolag som lägger miljoner för att undersöka betyder inte att den inte blir en svensk tillgång.

Om prospekt bolaget inte hittar något mer så är de miljoner som spenderats in i svenska ekonomin som båda folken är inkluderade i.

Det finns slag som är värdiga att slåss för Kallak anser jag inte som ett sådant slag behovet är stort och framtiden behöver det. Nu är jag som sagt bara för Kallak som prospekt om mängden eller kvaliteten av malmen faller faller även min tro på att det är en framtida gruva.

Så där ligger det till indirekt är jag inte utav samiskt blod, jag är inte utav Svenskt blod, inte heller tyskt blod. Jag är en av miljoner andra som egentligen borde skjutas då vi indirekt inte hör till någonstans. Inte Rasren helt enkelt något som jagats så lång tid i denna värld att det är sjukt åt det.

För mig finns det bara ett folk det är det svenska folket oavsett vem man är har man rätt att yttra sig då vi har en demokrati.

Är det de du vill höra Linnea?

Måste finnas mer land man kan bruka och erbjuda samerna undertiden brytning förse går strukturera om. De är trotts allt svenskar hade jag bott närmare hade de kunnat ha renar hos mig för flytta gruvan till under mig kan man bara önska det är inte direkt genomförbart. (Om kvaliteten och mängden av malm finns där vill säga annars bör det inte bli en gruva alls.)

Ps. En lag i Sverige förbjuder mig från att ta mitt eget liv. Är inte det rent hyckleri då man indirekt inte har ett värde, då man  kategorisera upp folket som bor i landet. Invandrare, Svenskar, Samer och här är vi i en dispyt om lite land som kommer gynna vårat sociala skyddsnät ett av de saker vi ALLA kämpat för att bygga upp. Kan vi inte koexistera kommer vi aldrig kunna hålla uppe det system som idag försämras för varje år.

Mvh Dennis

Naturmupp (en hederstitel)

#17 Fakta angående skyddad mark

2013-09-04 12:51

Det står en siffra i anslutning till denna namninsamling
som jag ifrågasätter att 68% av jokkmokks kommuns yta är skyddad?

Man brukar tala om ca 50%. Då ska man veta att den ytan utgörs huvudsakligen
av fjäll. Nedan fjällen i den egentliga skogsmarken i kommunen är nästan all skog
påverkad av hyggen.

Det intressanta i frågan om rennäringen är ju hur mycket produktiv renbetesmark
finns det kvar, t.ex. lavrika gammelskogar? 5%?

sen gällande stora bevarade ytor nedanför fjällen. I det inräknas stora ytor myr och vatten också. Ska turismen bedrivas på kalhyggen? Ska turisterna dricka tungmetallhaltig vatten?

Anders

#18 Re: Fakta angående skyddad mark

2013-09-05 21:05

#17: Naturmupp (en hederstitel) - Fakta angående skyddad mark

Ca 50 % av kommunen utgör Nationalparker, utöver dessa parker finns andra skyddade områden som motsvarar ca 18 %.

Vad menar du med fjäll? Menar du fjäll som ligger ovan barrträdsgränsen? Nationalparker som är barrskogsbeklädda är Muddus, Stubba (bara en liten del av stubba nationalpark ligger i Jokkmokkskommun). Östra delen av Sareks nationalpark har stora barrskogs bestånd.

Det är så att lava rika gammelskogar utanför Nationalparkerna börjar vara sällsynt, och det beror till stor del att markägare inte törs ha skogen stående längre än ca 90 år. Blir skogen äldre så kan den bli skyddsvärd och inte få avverkas.

Med din sista frågeställning vet jag inte vad du vill få fram, men självklart så går det att bedriva turism även på kalhyggen. Och varför ska, över huvud taget någon dricka vatten med tungmetaller i?

Naturmupp (en hederstitel)

#19 Re: Re: Fakta angående skyddad mark

2013-09-05 22:29

#18: Anders - Re: Fakta angående skyddad mark

Anders

Här har du hårda fakta som visar att 50% av jokkmokks kommuns totala areal är skyddad.

Det är alla skydsformer och även nationalparker inkluderat.

http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/hur-mycket-ar-skyddat/Pages/default.aspx

Ja en hel del fjällnära skog är skyddad. Detta är dock en helt annan naturtyp än den som finns nedanför de fjällnära skogarna (samma typ som i muddus, serri) av den finns extremt lite kvar.

Oavsett vad det beror på så finns det allt för lite skyddad skog av ovan nämda typ, vilket även länsstyrelsen kommit fram till.

Här blir åter frågan om hur mycket produktiv yta renbetsmark som finns kvar. Renarna vistas ju som bekant under vinterhalvåret i skogarna nedan fjällnära gränsen.

Nej det går inte att bedriva turism på hyggen och plantager, dels är det extremt fula utarmade och ointressanta miljöer, sedan vill markägaren inte få sina plantor nedtrampade heller.

Tungmetallhaltigt vatten kommer bli vanligare med gruvetableringar. I anslutning till kallak finns kopparfyndigheter som just nu prospekteras. Det ger en ökad sannolikhet att det även finns tungmetaller i kallakfyndigheten. Det ger en väldigt stor sannolikhet att även dessafyndigheter kommer att brytas då logistiken till kallakfyndigheten är på plats.

Dennis

#20 Re: Re: Re: Fakta angående skyddad mark

2013-09-06 07:25

#19: Naturmupp (en hederstitel) - Re: Re: Fakta angående skyddad mark

Du har fel angående logiken att man kommer bryta koppar i samma område. Prospekten som du talar om har inte ens börjat och när den gör det är det först ett antal håll som borras. Sedan får man se vad de säger troligen kommer det inte bli en sådan gruva där.

Allt beror dock på om de finner stora mängder men troligen inte men det är ett annat problem för senare man ska inte lägga ihop två prospekts Kallak är den enda som lyser upp som potential den andra är inte ens första steget på att bli intressant än.

Kvalitet, Kvantitet och livslängd. Dessa tre ord går före bryta för brytandets skull. Samt att kraven på koppargruvor kommer öka mycket iom gränsvärdes överskridna platser.

Så om det kommer till tal om en gruva till får det komma information som stödjer att det är värt annars kommer den aldrig bli något så som större delen av alla prospekts i Sverige annars blir alltså inget.

Mvh Dennis

Gäst

#21 Re: Re: Re: Re: Fakta angående skyddad mark

2013-09-06 12:32

#20: Dennis - Re: Re: Re: Fakta angående skyddad mark

Konstigt att dessa kopparfyndigheter marknadsförs som ett av beowulfs flaggskepp

om de som du säger troligen inte kommer brytas?

Du måste ju medge att en fyndighet i närheten av en redan etablerad gruva

med logistik på plats inte behöver vara lika lönsam som en gruva på en helt ny plats.

Man får ställa vilka krav man vill på gränsvärden. Det kommer att läcka ut i omgivningen ändå.

Och då är det ju särskillt olyckligt mitt i lilla lue älv

Dennis

#22 Re: Re: Re: Re: Re: Fakta angående skyddad mark

2013-09-06 12:41

#21: - Re: Re: Re: Re: Fakta angående skyddad mark

Hade helt för mig att Kallak var järnmalms fyndighet var det som inriktningarna låg på. Lite olika aspeker på den ena och den andra skulle jag säga.

Jag är för en Järn malms gruva sen som viktig inte insatt i den andra kopparfyndigheten "time will tell" hur den ser ut. I dagsläget har det enbart gällt Kallak som jag ser det.

Mvh Dennis

Gäst

2013-09-16 08:17

Varför inte?? Gruvan blir en droppe i havet till den stora ytan som finns där!! Tänk så många jobb som kommer skapas inte bara i gruvan utan allt runt omkring kommer antagligen oxå blomstra!! Måste finnas plats till Gruva och Rennäring samt måste man väl kunna leva ihopa!!
Naturmupp

#25 Landet ni ödelagt...

2013-09-17 14:49

Re. Gäst

Du säger att gruvan är en droppe i havet. Tyvärr har du delvis rätt men det blir inte en droppe utan miljoners kubik skitigt vatten ut i havet och älven. Hur stor yta är inte det?

sen är större delen av Jokkmokks kommun nedan fjällnära gränsen nästan helt exploaterad av skogsbruket. Hur mycket skog ska vi avverka? Är 100% målet? Hur mycket vatten ska vi förorena?