FyrverkeriBegränsningar
Kontakta namninsamlingens skapare
Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition FyrverkeriBegränsningar.
Gäst |
#26262014-12-30 08:48Igår kväll sprängdes en nyårsbomb i en häck intill två parkeringsplatser i mitt område. Häcken fattade eld och det var med nöd och näppe som jag hann flytta min bil som stod närmast eldhärden. Om vi inte hade kunnat släcka elden, så hade troligen bilarna runt omkring också börjat brinna, vilket är lika med katastrof! Denna händelse vill jag absolut inte ska upprepas och har därför bestämt mig för att stödja detta uppropet. Jag tycker dessutom att ni ska försöka skaffa fler sponsorer/stödorganisationer som INTE är företag med djurinriktning! Nog för att många är djurägare, men de som inte är det, tycker ofta att djurägare inte är några man behöver ta på allvar. Om andra organisationer syns mer, så ger det större tyngd. Själv är jag hund- och kattägare och håller min katt inomhus i en vecka kring nyår, vilket inte är kul alls. Men lika viktigt är att uppmärksamma den enorma skadegörelse som sker i sb m "lek" med nyårsraketer. Helt oacceptabelt!! |
Gäst |
#26292014-12-30 09:02Helt rätt att försöka stoppa fyrverkerierna.För både djur och natur. |
Gäst |
#26302014-12-30 09:29Snälla,snälla,skona våra djur.Låt offentliga fyrverkerier vara kvar för då vet man vilka tider dessa pågår och kan då skydda våra djur. |
Nils the merciless |
#26322014-12-30 09:59I väntan på lagstiftning går det alltid att bojkotta de affärer som säljer fyrverkerier. Visserligen finns det så många försäljningställen så det är svårt att undvara de varor en del säljer, men en bojkott under en vecka skulle ställa till större fölust än inkomsten av fyrverkeriförsäljningen. Tillräckligt många vanliga små människor har fått stora företag på knä genom samverkan. Tänker särkilt på hur ett gigantiskt fruktföretag fick ge sig efter att ha tryckt ner en filmfotgraf. Att användandet av pyroteknik inte hör hemma hos allmänheten borde vara solklart - jämför med bestämmelsena kring vapen och sprängämnen. Raketer används ju bevisligen mot polis, ambulans och räddningstjänst i vissa områden. Om en industri skulle göra ett utsläpp som motsvarar vad som kommer ut i luften av fyrverkerier runt nyår skulle den tillverkningen få lägga ner omedelbart. Varför behöver inte de som tillverkar eller importerar fyrverkerier bevisa att de inte är farliga att använda eller skadliga för miljön. Många andra mer harmlösa varor måste ju genomgå tester innan de får säljas och om det ändå händer en olycka är tillverkaren ansvarig. Jag har all försåelse för de djurägare som ömmar för sina djur. Tamdjuren har ju ändå någonstans inomhus att vara. Värre är det för alla vilda djur som lever i våra samhällen. Fåglar blir vettskrämda och flyger blint omkring. Jag har sett koltrastar som legat under buskar och kämpat för att få luft när röken legat tät.
|
Gäst |
#26332014-12-30 10:21Glöm inte heller att plocka upp efter er karlar/män/pojkar och visa ödmjukhet till vilda djur,hundar och katter. Men jag önskar er ett Gott slut och ett Gott Nytt i alla fall. / Helena |
Danne |
#26362014-12-30 14:24fyrverkerierna är skit miljömässig, bättre med laser show och musik vilket även de har sina problem för djuren och endel människor.
men samtigit så förstår jag tjusningen med de riktig fyrverkerierna, och varför föräldrar vill bjuda sina barn på en egen show.
kanske skulle införas ett tillstånd för att få köpa fyrverkerierna och alla köp skulle registreras, och får bara fyras av vid högtider och nyår, kanske även höja skatten rejält på fyrverkerierna.
jag är generellt emot total förbud och att så kallade profs skulle vara de enda som får avfyra raketer.
alla sälskaps djur skulle behöva skott tränas, värre är de med de stackars vilda djuren och tamboskapen.
|
Johan |
#26372014-12-30 14:28
vet inte hur de är i andra städer men här är de minst lika vanligt att tjerena sjuter raketer.
|
Gäst |
#26382014-12-30 14:44Att det ska vara lagligt med miljövidriga fyrverkerier som dessutom skrämmer djur (båda tama och vilda) är vansinne! Förbjud skräpet! |
Johan |
#2639 Re:2014-12-30 14:57håller med dig, men jag tror iaf ett förbud vore bättre iaf ur ren miljösynpunkt. Vi får väll hitta andra sätt att skrämma bort häxorna på kanske med en laser show och rock musik med mycket och tung bas.
för vi måste fortsätta att skrämma bort alla häxor i värden.. Och störa deras tur till Blåkulla. även detta är en religion och i sverige har vi religions frihet, |
Lennart |
#26412014-12-30 15:09detta måste vara de absolut sjukaste på länge
bröloppsfyrvekerier med hjärtan på himmelen.
|
Lennart |
#2642 Re: Re:2014-12-30 15:18vi tänder bål och skjuter fyrverkerier för att skrämma bort häxor och onda andar under valborg, förr sköt vi även med geväret i luften för att skrämma bort den och i hopp om att träffa en häxa eller två. även i de stora bålen stryker vilda djur med som ex igelkottar, så även detta borde förbjudas. eldning och grillning utomhus kanske bara skulle få hanteras av proffs
däremot så håller jag med om att fyrverkerier är rent förkastligt ur miljö och ekonomisk synpunkt.
|
Gäst |
#26442014-12-30 16:00Ni måste sluta sälja i vanliga affärer! Låt kommunen skicka upp fyrverkerier , så kan den som vill gå till ett speciellt ställe just vid 12-slaget på Nyår!så kan vi andra få ro ! Med våra djur och de vilda djuren i skogen! |
Gäst |
#26452014-12-30 16:06För att djuren och människor inte ska ta skada och behöva vara rädda |
Gäst |
#26472014-12-30 16:15"Ska man inte ens få se på fyrverkerier på nyår nu???" Läs innan du klagar. |
Gäst |
#26482014-12-30 16:30Tycker inte att det är ett nöje att skrämma vilda djur,hundar,katter, äldre människor och de som flytt kriget.Förbjud privatpersoner att skjuta. |
Didi |
#26492014-12-30 17:00Jag har en av mina hundar som skakar och som kissar ner sig för att dom inte kan låta bli att smälla raketerna. Jag tycker att det är trist att det inte finns någon lag som säger att det ENDAST får smälla på nyårsafton och EJ innan för då kan du bli straffad med kraftiga böter......något borde dom göra för det är synd om våra djur.
|
Tiina-Aurora Gäst |
#26502014-12-30 17:09Naturligtvis skriver jag på. Dessutom borde hovet oxå sluta med sitt förkastliga saluterande när deras avkommor kommer till världen. |
|
RÄDDA NORRHAVET och dess ovärderliga unika naturvärden!
Rädda Rosa Huset
Rädda Musikgymnasiet!
Lägg ner Public service
Öka stödet till Ukraina NU!
Föräldraupproret för nikotinfria barn
Rädda föräldralösa och sjuka Genti: Låt honom stanna och få vård i Sverige!
Säg NEJ till beslutet att begränsa färdtjänsten i Håbo kommun
Finns det något du skulle vilja förändra?
Är man tyst får man inte till någon förändring. Skaparen av denna namninsamling stod för sin sak och agerade. Kommer du att göra detsamma? Bilda opinion genom att starta en namninsamling.
Starta en egen namninsamlingAndra namninsamlingar som kanske intresserar dig
Håll sporterna vid liv, rädda Västerås skatehall!
1028 Skapad: 2024-11-12
Stoppa utvisningen av Jack
116 Skapad: 2024-11-14
Hugo Boss hotar med stämning – Hjälp oss att försvara vårt namn med din röst!
1248 Skapad: 2024-09-25
Skriv under för alla människors grundläggande fri- och rättigheter - oavsett könsidentitet, ålder eller härstamning!
96 Skapad: 2024-11-13
Centraliseringen av barnen i Borgå till allt större enheter måste upphöra och stadens livskraft bevaras!
2732 Skapad: 2024-10-07
Bevara Fridasroskolan
45 Skapad: 2024-11-14
Stoppa försäljningen av skolfartyget M/S Michael Sars!
1081 Skapad: 2024-11-03
Bevara Förskolan Nyckelpigan i Sylte, Trollhättan
61 Skapad: 2024-11-13
BEVARA PIXNEKLINIKEN SVENSKT!
354 Skapad: 2024-11-06
Hårdrock & Metal i Sverige Radio!
783 Skapad: 2024-11-06
Hjälp till med att rädda Martin från ännu ett övergrepp!
309 Skapad: 2024-11-10
Rädda Förskolan Kometen i Björndalen, Trollhättan!
1050 Skapad: 2024-11-07
Partille kommun lägger minst pengar i Sverige på skolmat - en höjning behövs
48 Skapad: 2024-11-13
Sollentuna kommuns skolor ska vara bra skolor!
525 Skapad: 2024-09-16
Dumpen Kräver lagändring för skydd av våra barn
76756 Skapad: 2022-02-13
Bevara Sollefteå som akutsjukhus
4526 Skapad: 2024-06-14
Stoppa utvisningen av Ibrahim Sankoh-Yillah
2887 Skapad: 2024-11-01
Fler dagbarnvårdare i Hedesunda
13 Skapad: 2024-11-14
Nybyggnation av Gomorronsols Förskola- för barnen och Fridlevstads framtid.
119 Skapad: 2024-11-11
Barnen har har rätt till en bättre lunch!
13 Skapad: 2024-11-13