Emot - Vägdikesklippning kväll & natt / Värna Igelkottarna

För att skydda igelkottarna, som är en rödlistad art och vars antal har minskat kraftigt, behövs en förändring i hur vägdikesklippning utförs.

En av de bidragande orsakerna till att igelkottarnas antal minskar är: klippning av vägdiken under kvällstid och nätter under vår, sommar och höst. Igelkottarna är mest aktiva från cirka 17.00 och fram till gryning, de har inte heller ett flyktbeetende då de blir skrämda utan rullar endast ihop sig - vilket gör dem extra utsatta. Igelkottar går oftast längs vägkanter både själva och med sina små ungar, där de sedan kan bli klippta av klipp-dikesmaskinerna. Detta är en katastrofal utgång för igelkottarna.

Vi behöver en namninsamling för att kräva att klippning av vägkanter sker under dagtid, när igelkottarna sover i sina gömslen och bon. De flesta vägkanter kan klippas dagtid, så långt det är möjligt. Varje region bör se över sina krav och regler för att säkerställa att uppdragstagare följer detta.

Namninsamlingen syftar till att skydda och värna om igelkottarna.

Tips för att hjälpa igelkottarna
• Håll gräset kortklippt utanför din tomt, på rekommenderade tider. Anledning: så att bilister lättare kan se igelkottarna och undvika att köra på dem, när de är på väg att korsa en väg.

Tillsammans kan vi göra en skillnad för igelkottarna och hjälpa till att bevara denna viktiga art.

Genom att skriva på godkänner jag att Karin Andersson kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: