Namninsamling för att rädda sydvästra Höganäs badstrand

Vi, boende i Sydvästra Höganäs, ställer oss starkt kritiska emot kommunens plan att leda allt dagvatten från den nya exploateringen av Tornlyckan, idag motsvarande 22,5 hektar markyta och 950 bostäder, ut i Öresund. Detta planeras att ske via ett avloppsrör som är 140 cm brett. Denna plan innebär stora risker för vår gemensamma havsmiljö, våra stränder och fastigheter. Vårt område, känt för sin känsliga kustlinje och rika marina liv, hotas av föroreningar, erosion och förvärrade problem med övergödning.

Det planerade röret har en diameter på 140 cm, vilket innebär att enorma mängder vatten kan strömma ut i havet varje minut. För att sätta detta i perspektiv: varje minut kan mängden vatten som passerar genom röret vara tillräcklig för att fylla en stor simbassäng på 25 meter, vilket ytterligare understryker hur stora konsekvenser detta kan ha för vår känsliga havsmiljö.

Vad är problemet med dagvattenutsläpp i havet?

Dagvatten är regn- och smältvatten som rinner av från hårdgjorda ytor som tak, vägar och parkeringsplatser. I tätbebyggda områden som Tornlyckan plockar dagvattnet upp föroreningar som tungmetaller, olja, kemikalier och näringsämnen (fosfor och kväve). När detta vatten leds ut i havet kan det orsaka allvarliga miljöproblem. Föroreningarna hotar känsliga arter som ålgräs och havsöring, och näringsämnena bidrar till övergödning, vilket leder till algblomning och syrebrist i vattnet – något som redan är ett problem i Öresund.

Hur påverkas vi boende?

Denna plan hotar inte bara miljön utan också vår livskvalitet. Stranden som många av oss och våra barn och barnbarn älskar att bada och fiska vid, riskerar att bli obrukbar. Vi bor i ett av de vackraste områdena på Kullahalvön, och en försämrad havsmiljö påverkar rekreation, turism och i förlängningen även fastighetspriser. Oavsett om vi bor direkt vid grävområdet för avloppsledningen eller längre in i området, kommer denna plan att påverka oss alla som njuter av vår kust och som är beroende av en sund havsmiljö.

Vidare visar SMHI klimatanalys för Skåne län att havsnivåerna förväntas stiga med över en meter fram till år 2100. Extremvattenstånd kan nå upp till 2,6 meter över nuvarande nivå. Om dagvattenledningen till Öresund inte hanteras korrekt, kommer detta att öka risken för stranderosion och förstöra vår redan känsliga kustlinje. Vi måste agera nu för att skydda vårt område mot dessa hot – för vår egen skull och för kommande generationer. Kommunen måste beakta dessa framtida klimatförändringar och välja lösningar som är hållbara och skyddar vår kust på lång sikt.

Finns det alternativa lösningar?

Det finns mer hållbara lösningar än att bara leda ut vattnet i havet. Kommunen kan till exempel bygga fler regnbäddar, våtmarker och fördröjningsmagasin för att hantera och rena dagvattnet innan det når havet, precis som man gjort i Ängelholms kommun i Vilhemsfält och Spannarp där man anlagt dammar och våtmarker med bidrag från Lokala naturvårdssatsningen, Lona, där man har lyckats minska föroreningar och översvämningar, samtidigt som den biologiska mångfalden har förbättrats. Vi vill att kommunen omprövar projektet och väljer en modern, hållbar lösning som tar hänsyn till vår gemensamma miljö och framtid.

Vi behöver er hjälp

Vi kräver att kommunen omedelbart avbryter den nuvarande planen och genomför en omfattande miljöutredning för att undersöka de långsiktiga konsekvenserna av projektet. Vi vill också att kommunen prövar andra, mer hållbara lösningar som skyddar vår strand, vår havsmiljö och vårt gemensamma intresse som boende i området.

Skriv under denna namninsamling för att skydda vår havsmiljö, våra stränder och vår livskvalitet!

Tillsammans kan vi visa att vi inte accepterar kortsiktiga budgetlösningar som hotar vår gemensamma framtid. Låt oss agera nu och säkerställa att våra barn och barnbarn också får njuta av en ren och trygg strandmiljö.

Boenden i Sydvästra Höganäs

Kontaktperson: Håkan Söderberg

hakan@flyttaberg.se

Håkan Söderberg    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva på godkänner jag att Håkan Söderberg kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: