Nej till skolplikt från tre års ålder!

Kommentarer

#18001

Föräldrar ska få välja och tvärtom uppmuntras att ägna tid på och med sina barn.

(Ockelbo , 2020-10-16)

#18003

Helt galet förslag, kommer inte passa alla barn, lång därifrån.

(Göteborg, 2020-10-16)

#18012

Vansinne!! Barn tillhör sina familjer o inte staten!

(Falun, 2020-10-16)

#18013

Vansinne att barn inte får vara barn! Fruktansvärt!

(Årjäng , 2020-10-16)

#18014

Det är helt absurt, samhället byggs på trygga medborgare vilket kommande generationer inte kommer vara om man slits från sina föräldrar så pass ungt. Människor är inte bara kapital.

(Kungsängen , 2020-10-16)

#18017

Det är inte bra för alla barn att tvingas in på förskola. Låt föräldrarna bestämma.

(Gävle, 2020-10-16)

#18018

Låt barn vara barn och inte små samhälls marionetter.

(Mariestad , 2020-10-16)

#18019

Jag har själv 4 barn och har sett hur olika de är, olika behov och att en del inte ens är redo för förskoleklass vid 6 års ålder. Samt 1 av dem som inte kunde vara i stor grupp, där hon fick tillgång till dagmamma istället. Varför ställa sådana enorma krav på barn. Alla är olika!

(Torshälla , 2020-10-16)

#18022

Jag skriver under därför att jag anser att var familj ska själv få bestämma gällande barnomsorgen för sina barn.

(Göteborg , 2020-10-16)

#18024

Små barn ska inte tvingas ihop i stora grupper!
De behöver få vara hemma i en lugn och trygg miljö ,där de får känna sej bekräftade och sedda och lära allt de behöver av föräldrar ,sen får förskollärarna va hur pedagogiska som helst...föräldrarna och även mor&far-föräldrar har ändå mest betydelse och är viktigast för barnets mående

(Söderhamn, 2020-10-16)

#18028

Jag tror att föräldrar är oerhört betydelsefulla för sina barn, och att det är av yttersta vikt att barnen - särskilt i låga åldrar - får så mycket tid med sina föräldrar det går att knyta an och bygga trygghet i sig själva. Min uppfattning från att vara pedagog på förskola är att vi, med ytterst få undantag, aldrig kan se och bekräfta varje barn lika tryggt som en förälder kan. Vi kan visserligen skapa mycket starka och förtroendefulla band till barnen, men vår relation är mycket begränsad. Inte minst på grund av att vi försvinner ut ur barnens liv så fort de börjar förskoleklass. Föräldrarnas relation till barnen är förhoppningsvis mycket längre än så och väl värd att investera i och bygga stark i tidiga år. I de fall där föräldrarna är oförmögna att ta hand om sina barn bör det vara socialstyrelsens - inte förskolans - jobb att säkra barnens välmående.

(Örkelljunga, 2020-10-16)

#18032

Barnen är fortfarande väldigt små vid 2-3 års ålder.

(Lund, 2020-10-16)

#18035

För familjers rätt att välja

(Gävle, 2020-10-16)

#18036

Nu är det nog! Svensk skola brottas med många svårigheter. Lös dem innan ni rör till det ytterligare.
Som vårdnadshavare tar jag mitt föräldraansvar på mycket stort allvar. Staten ska skydda barn när omsorgen brister INTE kliva in i medborgarnas privatliv med omotiverade tvångsmedel!

(Västerås , 2020-10-16)

#18037

Låt oss föräldrar avgöra vad våra barn behöver och i vilken omfattning! Staten ska inte ta tiden med våra barn ifrån oss!

(Falun, 2020-10-16)

#18038

Det är helt idiotiskt!!

(Ludvika, 2020-10-16)

#18039

Helt sjukt förslag. Är hemmaföräldrar och ger mina barn en trygg uppväxt utan stress iväg till förskola på morgonen. Låt alla föräldrar bestämma över sin egen familjesituation

(Nybro, 2020-10-16)

#18041

Jag skriver på frivilligt på grund av erfarenhet i barnomsorgen under 40 år , och har i mitt arbete med barn erfarit att de är känsliga individer och behöver en tryggare grunduppväxt än vad detta kan ge , redan idag far många barn illa av att dag efter dag vistas i miljöer med större grupper av barn det är egentligen så att de är ganska få de som mår väl av det , utan det blir en påtvingad tillvaro , för att vi som föräldrar ska kunna arbeta och försörja familjen .

(Älgarås, 2020-10-16)

#18043

Detta kan inte vara ett beslut som tas med utgångspunkt i barnets bästa. Föräldrar vet bäst vad som är bäst för deras barn. Barn har unika behov och alla mår inte bra på förskolan. Det gjorde inte min äldste kille som har autism. Sprang mycket ensam, grät när vi hämtade och när vi lämnade. Han började när han var nästan 2 år. Han minns det än som en jobbig period i sitt liv. Önskar att jag hade valt att vara hemma längre med honom, men jag visste inget då. Mvh 4-barnsmamma varav mamma till två barn med autism&ADHD.

(Lund, 2020-10-16)

#18054

Det är är inte rimligt att införa skolplikt vid så ung ålder då man fråntar familjerna sin rätt till deras egna barn.

(Uppsala, 2020-10-16)

#18056

Föräldrar bör och ska ha möjlighet att själva få bestämma om de vill vara hemma med sitt barn eller lämna på förskola.. detta ska ej vara tvång.
Och belastningen på förskolan kommer bli otroligt stor.. Vi kommer ej klara av detta. Det är redan tungt belastat som det är.. Vi är underbemannade.. underbetalda som jobbar över mkt för att få verksamheten att fungera... detta kommer göra att många pedagoger kommer lämna och gå vilket gör det sårbart för en redan tungarbetat arbetsplats.

(Örebro, 2020-10-16)

#18062

Nej, barnen tillhör inte staten. Ni får komma år problematiken på något annat sätt, men arbete underifrån istället.

(Vännäs, 2020-10-16)

#18066

Barnen tillhör familjen, inte staten!

(Vindeln, 2020-10-16)

#18067

Ingen annan har rätt att bestämma om man ska lämna ifrån sig sitt barn! Det är upp till var och en vad man väljer Så detta vad det sjukaste jag hört!

(Strömsnäs, 2020-10-16)

#18068

Känne som om dom kommer köra över oss iaf:/

(Valbo, 2020-10-16)

#18075

Barn o föräldrar ska få ha sin frihet som familj.

(Ystad, 2020-10-16)

#18079

Rikta in er på de grupper som behöver det i stället för att dra alla över en kam.

(Luleå , 2020-10-16)

#18084

Staten ska inte hjärntvätta barn med sin vänsterpropaganda.

(Stockholm , 2020-10-16)

#18099

Politiker ska inte vara förmyndare över vuxna människor!

(Växjö, 2020-10-16)

#18101

För att barn skall få små i lugn och ro...tills dom förstår att dom skall börja i skolan, varför denna stress.

(Stockholm , 2020-10-16)

#18102

Jag vill själv bestämma om mitt barn är redo för förskola vid tre års ålder.

(Järna , 2020-10-16)

#18107

Detta är det dummaste jag har hört, Kanske dags att börja få betalt för tiden när man hämtar och lämnar. Sedan kanske man skall få betalt för all läxläsning man hjälper sitt barn med för skolan har inte resurserna/tiden att lära ut längre. Dags att vi börjar få betalt för att dessa idiotiska påhitt för jag börjar bli trött på att bara ge bort min tid och mina pengar.

(Göteborg, 2020-10-16)

#18112

Det är upp till varje familj att förstå vad som passar deras barn. Nej tack till ännu mer överförmynderi!

(Bergvik, 2020-10-16)

#18113

Jag själv jobbar i förskolan och ser redan att det allt fler barn i lägre åldrar som måste börja redan vid 1års ålder då föräldrar inte har möjlighet att vara hemma längre av olika anledningar. Därför förstår jag inte varför den ska vara obligatorisk från så tidig ålder, helt ofattbart. Förskolan ska vara frivillig och till för de barn som måste och behöver förskoleplats. Annars får nog regeringen sätta fart på förskoleplatser och fler förskollärare. Grupperna är stora nog som dem är idag.

(Stockholm, 2020-10-16)

#18116

Det är helt sinnessjukt att staten ska tvinga föräldrar och barn till så tidig skolplikt. Alla barn är inte redo när dom är tre, dom behöver fortfarande kanske vara hemma 2 dagar i veckan med mamma och pappa.

(Mölndal, 2020-10-16)

#18118

Likt skämtet som är hur man bemannar förskolor så kan sossarna köra upp detta förslaget någonstans. Sluta med att försöka instiftat nya lagar för en förvaltning som går på knäna. Lägg resurser på fler pedagoger istället för utredningar av professionella skojare.

(Malmö , 2020-10-16)

#18120

Jag vill inte att mina barn ska tvingas gå i förskola. Vi är två föräldrar hemma som anpassar våra arbeten så att barnens första alltid gäller. Hur skulle en förskola kunna ersätta det?

(Örsjö, 2020-10-16)

#18123

Behöver det ens motiveras varför man skriver under? Ett nytt bottennapp av sossarna. Men jag är inte förvånad. Det är dessa ni har röstat fram gott folk. Grattis!

(Örnsköldsvik, 2020-10-16)

#18124

Detta är ett vansinnigt förslag!
Jämställdhet får vi inte genom att begränsa familjers livspuzzel ännu mer, eller genom att tvinga in barn till förskolor. Det bör vara frivilligt och behovsanpassat för varje liten individ.
Börja i rätt ände!

(BODEN, 2020-10-16)

#18128

Föräldrar ska självklart ha rätten att bestämma vad som är bäst för deras egna barn! Inte ens diktaturer tvingar småbarn till obligatorisk förskola! Vad Sverige behöver göra är tvärtom att stärka föräldrarnas möjligheter att välja andra alternativ, som dagmamma eller att själva ta hand om sina barn.

(Hörby, 2020-10-16)

#18135

Jag tycker det är helt absurt!! Barnen behöver inte mer förskola och skola...snarare tvärtom, dom behöver mer tid med sina föräldrar! Låt barn vara barn!

(Boden, 2020-10-16)

#18144

Barnen behöver var med familjen (mamma eller pappa)så mycket mer där ligger tryggheten

(Växjö , 2020-10-16)

#18155

Inga barn ska behöva börja skolan så tidigt.

(Töcksfors, 2020-10-16)

#18156

Nej! Det ska inte vara något tvång.
Det är redan så dålig ohälsa kring barn i samhället. Genom att sätta förskoletvång ökar stressen och ohälsa i ännu yngre åldrar.

(Stockholm, 2020-10-16)

#18180

Jag är FÖR förskola tidigt men inte att den ska vara obligatorisk utan det är upp till var familj beroende på möjlighet mm.
Man ska ha rätten att välja själv!

(Lund, 2020-10-16)

#18189

Att detta är rent vansinne utifrån ett anknytningsperspektiv!!

(Stockholm, 2020-10-16)

#18196

För att varje familj måste få bestämma själva hur de vill göra med sina barn.

(Gävle, 2020-10-16)