RIV UPP skattefinansieringen av Public Service

Kommentarer

#16004

Jag anser det diktatoriskt att staten bestämmer att jag ska skatta för något jag inte nyttjar. Jag vill heller inte betala för den vänsterpropaganda som Public Service står för med sin starka dominans av miljöpartister och vänsterpartister. Varför ska vi betala för mer eller mindre tramsiga underhållningsprogram? Vad har det med Public Service att göra?

Ett skattefinansierat Public Service förutsätter krav på reformer, t ex:
Regeringen klargör att Public Service förlorar sitt sändningstillstånd om inte situationen radikalt förändrats innan det är dags att förnya sändningstillståndet.
Det innebär att skriftliga direktiv tas fram för alla som jobbar inom Public Service, övergripande t ex;
• Allt mångfaldstänk förbjuds när det gäller anställda. Kompetens och språkkunskaper ska vara av samma betydelse vid anställningar som inom den privata sektorn.
• Tydligt uttalat krav att spegla mångfald i medborgarnas åsikter. Målet måste vara att de som kommer till tals ska motsvara andelen hur svenska folket röstar på höger-vänsterskalan.
• Ett absolut förbud mot inslag där Public Service går ut på stan för att höra vad ”vanligt folk” tycker (eftersom de som får komma till tals ”råkar” bli de med åsikter som stämmer överens med journalisternas åsikter).
• Problem inom brottslighet, vård, skola, omsorg och boende har högsta prioritet.
• Nyhetsrapportering ska koncentreras på samhällsproblem och tänkbara realistiska lösningar.
• Nyhetsrapportering ska endast i undantagsfall, och endast när så särskilt är befogat, innehålla redovisning av känslor.
• Avsevärt mer fokus ska ligga på ekonomi i politiska frågor.
• När statistik presenteras ska bakgrund ges till hur statistiken tagits fram, alldeles särskilt om det kan finnas någon politisk styrning, och hur statistiken finansierats.
• Under tre månader innan val får Public Service inte ta fram opinionsundersökningar över hur svenska folket tänker rösta.
• Vid rapportering om brott ska huvudregeln vara att ursprung uppges på gärningsmän.
• Vid beskrivningar av gärningsmän och misstänkta på flykt får inga uppgifter mörkas om utseende.
• Förenkling för medborgare av anmälan om opartiskhet.
• Ett ovillkorligt förbud måste finnas för att ge epitet och kategorisering av politiker och politiska partier. T ex att SD är ”populistiskt”, ”främlingsfientligt” eller ”främlingskritiskt”!!! Det är journalister som med extrem tydlighet för fram sina egna personliga och subjektiva åsikter och på detta sätt stödjer extrema grupper i Sverige, vilket enbart förstärker polariseringen i landet.
• I de fall som ord i stil med ”rasist”, ”fascist”, ”nazist” slinker igenom i Public Service ska den som anklagelsen riktas mot ges möjlighet att bemöta detta, och i andra hand av någon som inte håller med om detta.
• Under vissa perioder är Jonas Sjöstedt mer eller mindre permanent gäst i Public Service för att uttala sig om allt mellan himmel och jord. Han är partiledare för ett av landets minsta partier, och kan orimligen framhävas av Public Service på detta sätt framför alla andra partiledare. Även de minsta partierna som Fi får uttrycka sina extrema åsikter orimligt mycket i Public Service. Det måste ändras.
• Vissa extremister – som alltid enbart tar fokus från sakfrågorna – måste svartlistas helt från att tillåtas yttra något om politik i Public Service. Kanske främst Henrik Arnstad, Christina Höj Larsen, Anders Lindberg och Alexandra Pascalidou. De kan förpassas till alla skvallerblaskor som inte är intresserade av att rapportera om vad folket vill veta.
• Brott mot direktiven leder till avsked av ansvariga medarbetare.

(Malmö, 2018-11-17)

#16008

avskaffa public service.

(Borlänge, 2018-11-17)

#16009

Vi rör oss emot en värld där fri vilja inte existerar.

(Grängesberg, 2018-11-17)

#16012

jag äger ingen tv. jag tittar inte på tv.

(alingsås, 2018-11-17)

#16015

Detta är en helt sjukt löjlig skatt. Idioti är vad det är!!!

(Malmö, 2018-11-17)

#16017

Jag anser att SVT och SR alltför ofta brister i objektivitet!

Jag vill, med den teknik som finns idag, ha ett system med pay-per-view för alla kanaler, då detta skulle tvinga medieföretag att rätta mun efter matsäck!

(Kungsör, 2018-11-17)

#16019

jag använder mig aldrig av public service och det är inget jag tänker betala för någonsin!

(Linköping, 2018-11-17)

#16022

Har man inte lärt sig något av historien?Det är så uppenbart att Sveriges relation med det forna Öst-Tyskland givit dessa beundrare av järnridån nytt hopp.
Har man t.ex sett nyhetsprogram från Nord-Korea så kommer man att se vartåt det lutar, om än i lite modernare populistisk tappning.

(Copthorne , 2018-11-17)

#16031

Jag gillar konkurrens, kvalité och frihetlighet.

(Stockholm, 2018-11-17)

#16033

Jag tycker det är en skam att lägga en skatt, som drabbar alla, vare sig om man har en tv eller ej! Många ungdomar arbetar men bor hemma pga bostadsbristen. Att lägga kostnaden på varje person är skamligt. Var går nuvarande licenspengar till, för det kan ju inte vara på de dåliga program o repriser, repriser,repriser!

(Halmstad, 2018-11-17)

#16034

Inte vill ha en media som jag inte har något som helst förtroende för eller för den delen tittar/lyssnar på

(Vårgårda, 2018-11-17)

#16038

SVT och SR är vinklade. Jag vill inte stödja en propaganda-kanal.

(Motala, 2018-11-17)

#16039

Orättvis skatt då den höjer avgiften med flera 100 % för oss som har bra inkomster.

(Skövde, 2018-11-17)

#16040

Jag ogillar viklad public service

(Västerås, 2018-11-17)

#16045

Detta ör helt åt h-e....

(Göteborg , 2018-11-17)

#16051

Jag vill inte betla för en "produkt" som marknadsförs som en sak - i detta fall "opartisk och oberoende"-, men egentligen är något annat - i detta fall prpagandistisk och vinklad.

(Uppsala, 2018-11-17)

#16055

Jag tycker detta är demokratiskt vidrigt och orättvist!

(Gotland, 2018-11-17)

#16059

Har varken TV eller Radio.

(Uppsala, 2018-11-17)

#16068

det är idioti

(Borlänge, 2018-11-17)

#16069

Jag tittar inte på Svt och lyssnar inte på SR så jag förstår inte varför jag ska tvingas att betala.

(Reftele, 2018-11-17)

#16073

Det är fel, vill man inte ha det så ska man inte behöva betala för det.SLUT.

(Linköping, 2018-11-17)

#16074

Aldrig gillat vampyrer

(Örnsköldsvik, 2018-11-17)

#16084

Alla blir straffade. Även dom som bor i RadioSkugga, å inte kan nyttja någon av tjänsterna.

(Örnsköldsvik , 2018-11-17)

#16088

Har ingen tv, kommer inte att skaffa. Uselt förslag, borde vara betal-tv för de som önskar se på propaganda

(Gäddede, 2018-11-17)

#16089

Jag har ingen makt över utbudet eller vart pengarna går

(Lagan, 2018-11-17)

#16091

Tycker att det är fel...

(Bjursås, 2018-11-17)

#16096

Ni behövde inte göra såhär...

(Stockholm, 2018-11-17)

#16097

Jag vill inte betala för något jag inte vill ha.

(Nyköping, 2018-11-17)

#16102

Vi ska inte betala för tjänster vi inte frivilligt väljer att ha.

(Trelleborg, 2018-11-17)

#16108

Jag vill inte betala skatt för något jag inte använder!!

(Örebro, 2018-11-17)

#16116

Vill inte betala för mestadels vänsterpropaganda.

(Strömstad, 2018-11-17)

#16132

Jag tycker inte man ska bli på tvingad att betala deras skit! Det ska vara för de som vill ha det!

(Jönköping, 2018-11-17)

#16136

fuck ps

(vålberg, 2018-11-17)

#16141

Håller med Henrik Jönsson

(Stockholm, 2018-11-17)

#16144

För att dessa dumheter måste bestridas

(Stenungsund, 2018-11-17)

#16148

Staten behöver inte mer skattepengar den behöver förminskas i storlek.

(ockelbo, 2018-11-17)

#16151

Odemokratiskt beslut!!

(Skokloster, 2018-11-17)

#16153

Det är inte rätt att jag obligatorisk ska få betala för något som jag inte konsumerar!
Och dessutom inte är opraktisk som dom förespråkar !!!


(Stockholm, 2018-11-17)

#16154

Jag svär att de kommer börja skatta andningen snart...

(Sala, 2018-11-17)

#16155

Systemmedia i Sverige går globalistiska intressen till mötes och destabiliserar Sverige genom indoktrinering av dess medborgare. Det finns inget viktigare än att denna propaganda upphör. Först därefter kan den stora massan börja tänka fritt igen.

(Vendelsö, 2018-11-17)

#16158

Tvingande finansiering av media inte är ok.

(Malmö, 2018-11-17)

#16159

... pga att SVT och SR är kraftigt politiskt snedvridna organisationer. Det är inte rimligt att man skall betala skatt för att få sina åsikter förvanskade.

SVT och SR är INTE opartiska i sitt utövande oaktat vad som står i deras policy. Där står naturligtvis det som måste stå där för att de skall kunna fortsätta.

Jag vill inte att skattemedel skall finansiera propaganda. Det finns viktigare saker att finansiera gemensamt.

(lund, 2018-11-17)

#16160

Jag vill inte betala för att höra kommunist propaganda och vinklade reportage

(Arboga, 2018-11-17)

#16162

Frihet i fria Sverige

(Tygelsjö, 2018-11-17)

#16163

Public service upprätthåller inte en adekvat nivå av objektivitet och opartiskt rapporterande

(Malmö, 2018-11-17)

#16171

Helt vansinnigt att jag skall finansiera något som jag aldrig använder, och något som inte bidrar till välfärden.

Skamligt och extremt lågt med tanke på att det finns privata aktörer där ute som kämpar för att överleva, och sen kommer public service och får allas pengar, trots sjunkande siffror

(Örebro, 2018-11-17)

#16176

Jag skriver under för att jag VÄGRAR att betala ännu en skatt som jag inte ser är nödvändig, liksom genusforskning

(Ystad, 2018-11-17)

#16184

Mer propaganda till folket! ....

Alla gynnas även om man inte tar del av materialet enligt deras åsikt. Sunt argument.

Vilket trams det här är, detta tillsammans med eu:s nya antifreespeech lagar artikel 11 och 13 är bara ytterligare ett sätt för mainstreammedia att sätta sina klor i den vanliga medborgaren för att ha kontroll över vad denne ska få ta del av för information att grunda sina åsikter på.

Vi ska vara hjärntvättade slavar likt den pöbel vi är så att de enklare kan få igenom sina agendor som gäller för stunden samtidigt som de enklare kan tysta ner oliktänkande åsikter. Allt handlar om kontroll.

(Stockholm, 2018-11-17)

#16189

Mina skattepengar skall inte gå till att befästa statlig makt över mediamarknaden, och jag är oroad hur långt SVT och SR potentiellt är villiga att gå för att försvara sin statliga finansiering! Vågar dom kritiskt granska eller rapportera om statsmakten, med risk för att bita den hand som föder dem? Oroväckande!

(Lund, 2018-11-17)

#16190

Fel att jag ska betala för något jag aldrig nyttjar + att jag redan har utbudet på Viasat som jag betalar mycket för

(Eskilstuna, 2018-11-17)

#16191

Jag vill inte tvingas med i något. Jag hyllar den fria viljan.

(Järpen, 2018-11-17)

#16197

Befolkningen skall inte tvingas att betala för en tjänst/produkt som man inte använder. Ja själv betalar för public service då jag använder det lite då och då, men detta är en skam i en demokrati 2018.

(Västerås, 2018-11-17)