Vi kräver att platsliggningen med alla risker den medför ändras på Bruksprov

Kommentarer

#402

Min hund ska inte behöva utsättas för onödig risk

Melina Falberg (Sjöbo, 2023-08-15)

#403

Jag håller med

Maria Larsson (Ödeborg , 2023-08-15)

#405

Platsliggningen är ett stort riskmoment.
Medlemsnr: 607702

Hanna Borg (Henån, 2023-08-15)

#409

Platsliggningen är ett i dagsläget osäkert och högst riskfyllt moment med onödigt stora konsekvenser om något skulle hända. Vi jobbar med djur inte maskiner så allt kan hända (även utifrån) som triggar igång felbeteende och onödiga konsekvenser

Linnea Bonnevier (Östersund , 2023-08-15)

#411

Jag har råkat ut för hundar som gått fram till min hund utan att domaren gjort något. Vill inte vänta på att någon hund blir skadad.

Frida Blomberg (Jonsered, 2023-08-15)

#415

Jag vill se en förändring

Elin Pettersson (Mölndal, 2023-08-15)

#416

Platsliggning i den form den finns idag medför endast onödig stress och risker för både hund och förare. Det måste gå att utföra på ett säkrare sätt.

Moa Eriksson Kukkonen (Uppsala, 2023-08-15)

#417

Jag håller med Jessica! Platsliggningen känns osäker och kan förstöra så mycket!

Eva Olausson (Kalmar, 2023-08-15)

#418

Medlemsnr 319891

Sarah Wadman (Vänersborg, 2023-08-15)

#419

Bruksproven behöver moderniseras, finns för stora skaderisker.

Maria Lilja (Degerfors , 2023-08-15)

#423

För att utreda om man kan genomföra platsliggning på ett säkrare sätt. Som Tex VT-delen i BH prov med uppbunden hund?

Sandra Graff (Uppsala, 2023-08-15)

#425

Jag instämmer till ovan påstående.

Jenny Engkvist (Mölndal , 2023-08-15)

#426

Jag tycker platsen borde göras säker så ingen hund kommer till skada. medlemsnr.350088

Helen Lindstedt (Eksjö, 2023-08-15)

#429

Ta bort eller gör om platsliggningen.
Kanske lägga in den i specialmomentet . Hund ska ligga 3 minuter varpå 2 skott avlossas innan den får fortsätta

Brittis Olofsson (Hälleforsnäs, 2023-08-15)

#430

Jag har varit med om att min hund blivit attackerad under gruppmomentet

Tarja Öhgren (Eskilstuna , 2023-08-15)

#432

Det innebär väldigt hög risk för hundarna att få obehag eller bli påflugna 😢

Barbro Larsson (Alafors, 2023-08-15)

#433

Jag anser inte att dagens platsliggning är trygg och fyller inte sin funktion då så många avstår pga riskerna.

Annika Magnusson ( Nässjö , 2023-08-15)

#436

Jag har upplevt ångesten när ens hund blivit påhoppad av annan hund 😱

Anne Högwall (Halmstad , 2023-08-15)

#438

Jag vill inte riskera att min hund blir påhoppad under platsliggningen vilket har varit nära några gånger

Helena Bergman (Skogås, 2023-08-15)

#439

Ett moment som skapar så mycket osäkerhet och kan ge bestående men för de hundar som blir drabbade av att andra hundar går upp och kanske går fram, är förkastligt. Även för förararna är det förknippat med ångest och rädsla och som gör att en del inte vill hålla på bruksset, som redan är på en nedåtgående spiral.
Det går att testa stadgan med/utan skott på andra sätt utan andra hundar inblandade.

Camilla Lundgren (Alingsås , 2023-08-15)

#444

Lägger inte min hund med hundar jag inte känner. Vill inte ha några skador eller ett dåligt beteende om man har kämpat med att få till en bra platsliggning. Vill inte ha det förstört på några få minuter.

Marita Dahlin (Örkelljunga, 2023-08-15)

#446

Skydda min och andras hundar

Mathilda Sjöö (Värnamo , 2023-08-15)

#447

Jag håller helt med Jessica, undviker platsliggning med okända vill inte att min hund skadas. Varit med om platsliggningar på tävling med slagsmål, inte roligt.

Gunilla Westerberg (Stockholm, 2023-08-15)

#448

Jag vill att platsen ska vara säker för hundarna.

Matilda Mohlin (Fristad, 2023-08-15)

#452

Råkat ut för påhopp under platsliggning

Marie-Anne E Kristensson (45597, 2023-08-15)

#455

Medlemsnummer 278649
Jag tycker att man borde ändra platsliggningen så att det utförs på annat sätt utan risk för att det ska hända saker mellan hundarna. T ex som man har i andra grenar där man lägger bara en hund.

Yvonne Johansson (Alnö, 2023-08-15)

#464

Har en fantastisk spårhund av mycket liten modell. Vågar ej starta apellen pga att jag är livrädd för otränade hundar av stor ras som kan skada min hund.

Marie Hagman Adrian (Stockholm, 2023-08-15)

#467

Mina hundar har aldrig rest sig på platsliggning men genom åren har jag varit med om, och bevittnat flera otäcka händelser. Den som drabbat mig direkt var för många år sedan när det fortfarande var platsliggning i Lyd 1. Vi var 8 hundar på planen, flera börjar slåss och övriga hundar reser sig bortsett från min rottistik på 12 månader. Hon ligger kvar paralyserad av skräck. Detta var vår debuttävling. Det tog lång tid innan hon blev trygg i platsliggningen igen. Hade hundarna tex suttit fast hade detta inte varit möjligt.

Marie Hermansson (Mattmar , 2023-08-15)

#471

Det sks vara säkrare för mina hundar att läggas i plats och de ej ska riskeras att bli påhoppad av annan hund

Linn Holmström (Vittinge , 2023-08-15)

#474

Jag instämmer, vill ha säkrare platsliggning!

Malin Edgren (Enköping , 2023-08-15)

#475

Att jag tycker att platsliggningen bör göras om! Är alldeles för stor skaderisk som den ser ut idag.

Ida Andersson (Överkalix, 2023-08-15)

#477

Säkerheten för våra hundar

Jennifer Vindahl (Linderöd, 2023-08-15)

#482

Jag håller med om att reglerna behöver ses över för att göra platsliggningen mer riskfri.

Maria Fors Brandebo (Karlstad, 2023-08-15)

#484

Hundsport, oavsett svårighetsgrad, ska vara roligt och det känns oerhört tråkigt att platsliggningen i dagsläget är så osäker.

Alexandra Larsson (Halmstad, 2023-08-15)

#485

Nuvarande upplägg på platsliggning borde ändras så att det är säkert för alla

Anna Fjällström (Stockholm, 2023-08-15)

#487

Säkerheten

Gabriella Aronsson (Uppsala, 2023-08-15)

#488

Platsliggningen behöver verkligen ändras, men helst tas bort!

Jennifer Bergström (Piteå, 2023-08-15)

#490

HÅLLER HELT MED

Tove Webb (Väckelsång , 2023-08-15)

#492

Det borde ju vara självklart

Eva Tämrin (Örsundsbro, 2023-08-15)

#499

Momentet känns otidsenligt. Tävlande A skall inte vara beroende av hur Tävlande B tränat. Det är en klen tröst att orsakande hund blir avstängt när den andra fått fysiska och/eller psykiska skador

Karin Wejland (Skurup, 2023-08-15)

#504

Man ska inte behöva riskera sin hund beroende på hur andra har tränat...eller inte tränat
Allt för många chansar hej vilt och ser tävling som träning för platsliggningen
Hur tänker man då?!

Kicki B (Kullen , 2023-08-15)

#514

Jag vill kunna tävla men har en hund som inte tycker om att ha andra hundar nära inpå

Evelina Merkert (Landsbro , 2023-08-15)

#515

Jag upplever att varje tävling man är på så är det en eller flera av dom tävlande som nämner detta att dom inte vill utsätta sin hund för detta moment som det ser ut i dag .Jag som tävlande i 30 år h har sett att det inte tränas på samma sätt som för det gjordes förr ,det är det moment som jag personligen lägger den.mesta tränings tiden på ,men upplever att dom flesta inte tränar det så ofta och lägger hundarna på förväntan i stället för att komma till ett krav .....

Annicka Fallkvist (Filipstad , 2023-08-15)

#516

Jag avstår hellre från att tävla än att utsätta min hund för onödiga risker.

Linda Johansson (Sundsvall , 2023-08-15)

#517

Jag vet flera som avstår platsliggning eller avstår att tävla pga den skaderisk som finns ifall någon hund går upp under momentet.
Medlemsnr 723886

Maria Wikstrand (Årsunda , 2023-08-15)

#518

Att det är ett onödigt moment som medför risker och trauma för hunden som kan göra att den dund som utsatts för en attack kanske aldrig mer klarar av moment, så det förstör även för de som blir utsatta,

Sonny Olofsson (Linneryd, 2023-08-15)

#519

Platsliggningen bör ses över. Har själv en hund som får avstå platsliggningen pga av att momentet är otryggt.

Ulrika Broberg (Umeå , 2023-08-15)

#522

Medlemsnr 738071
Jag har blivit uppmanad av flera att inte lägga platsen i appell och lägre för det händer så mycket där - med hundar som går upp, bråkar osv.
Jag vet att folk chansar med risk för en "dålig plats" för att ha tillräckligt med poäng för uppflytt.
Jag vill inte riskera min hunds eller någon annan hunds säkerhet.
Folk tränar inte platsen tillräckligt.
Förstår heller inte vitsen med skott på en platsliggning. Lägg skotten i uppletandet istället - som budföringen i lägre.

Karin Nilsson (Åmål, 2023-08-15)

#523

För hundarnas säkerhet!

Ulrika Franking (Upplands Väsby lo, 2023-08-15)

#526

Jag vill inte riskera skador på min hund när jag är ute på planen, jag vill inte skippa ett helt moment för jag är rädd att en annan hund ska flyga på min. Gör om platsliggningen så att hundarna är tryggare annars kommer man förlora mer personer som vill köra bruks.

Emelie Molén (Umeå, 2023-08-15)

#530

Jag hoppar alltid över platsliggning. Och det är tråkigt för man missar 10 poäng. Vi har blivit påhoppade när vi va Påväg o lägga plats och efter det så vågar han knappt ligga plats.

Felicia Eriksson (Kalmar, 2023-08-15)

#532

Att det är fel att utsätta min hund för hur andra tränat deras hundar.

Maria Olivemark (Stockholm, 2023-08-15)

#533

Jag är rädd att min hund kan bli skadad av en annan hund. Det kan inte vara meningen att man ska känna sådant obehag för ett moment som platsliggning i grupp.

Marie Dehlen (Stockholm , 2023-08-15)

#534

För att inte utsätta min hund för bli påhoppad under platsliggningen. Jag skall kunna hjälpa min hund att känna sig trygg.

Maria Bandenius (Fjärås , 2023-08-15)

#536

Det är dags för en ändring så hundar inte riskerar skada varandra.

Linda Lundqvist (Stockholm, 2023-08-15)

#537

Jag skriver under pga att det är ett riskfyllt moment för otrygga hundar

Helena Eriksson (Bollnäs , 2023-08-15)

#539

Jag tycker att det medför onödiga risker och skapar stress hos både hund och ägare.

Fredrika Perunovic Eriksson (Göteborg, 2023-08-15)

#541

Jag ser många fler risker än fördelar med momentet. Det är ett moment som kräver solidaritet och sympatier som vi inte kan kontrollera hos andra än hos oss själva. Så vi behöver ta bort eller skapa oss ett nytt tänkande kring test av passivitet som är riskfria och där vi inte behöver vara beroende av hur väl andra tränar när vi bara kan kontrollera vår egen träning.

Brukset behöver också hållas vid liv och för att gå framåt och få fler ekipage att få upp ögonen för sporten så behöver platsliggningen försvinna eller göras om för att den ska bli riskfri så fler vågar tävla vår fantastiska sport. Jag tror inte på en IGP-plats för jag vill heller inte riskera att min hund blir attackerad under ett lydnadsprogram.

Linnéa Sjödin (Sundsvall , 2023-08-15)

#543

Platsen måste förändras om brukset ska överleva som sport.

Emma Rezai (Umeå, 2023-08-15)

#545

Något måste göras för alla hundars säkerhet.

Annica Grönlund (Mjölby, 2023-08-15)

#546

Tycker gruppmoment utgör alldeles för stor risk för hundarna

Louise K (Norrköping , 2023-08-15)

#549

Jag skulle inte utsätta någon av mina hundar för platsliggning så som den ser ut i dagsläget. Alltför många hundar har blivit påhoppad av andra hundar under detta moment så jag skulle inte vara trygg att utföra detta moment. Skulle aldrig ta den risken i dagsläget. Av denna anledning så ställer jag tyvärr inte alls upp i tävlingar där platsliggning ingår för det känns onödigt att ställa upp i en tävling där jag inte kan utföra alla moment.

Malin Gustavsson (Vänersborg , 2023-08-15)

#550

Jag vill att platsliggningen försvinner helt i nuvarande form och att SBK lyssnar på sina medlemmar i frågan.

Kristiansson Jessica (Mölnlycke , 2023-08-15)

#551

Pga allt som kan hända under platsen. Min hunds tävlingskarriär avslutades vid ett års ålder pga en incident. Han är idag 9år, och går fortfarande inte att tävla med...

Carolina Karlsson (Nol, 2023-08-15)

#554

Ändra platsliggning

Ina Idzikowski (Stockholm , 2023-08-15)

#556

För att minska risken för att min hund blir skadad av andra hundar under platsliggning.

Caroline Remula (Åmotsbruk , 2023-08-15)

#559

Ta helt enkelt bort platsliggningen, eftersom det verkar så svårt att få till momentet på något säkert sätt.

Åsa Edesten (Göteborg , 2023-08-15)

#560

Jag håller med till fullo. Vill att alla ska ha samma möjlighet att på rättvist sätt tävla individuellt och att inte andra hundar ska ges möjlighet att påverka resultatet.

Carina Kronqvist (Farsta, 2023-08-15)

#562

Platsliggning är føråldrad, och onödig då hunden utsätts, ofrivilligt, för en onaturlig press...

Schander Jannike (Hylte, 2023-08-15)

#563

Avstår ibland platsen då jag inte litar på medtävlandes hundar.

Rigmor Gustafsson (Kungälv, 2023-08-15)

#565

Instämmer.

Bergkvist Anna (Insjön , 2023-08-15)

#566

Vansinnigt att någon annans dåliga träning kan förstöra min hund för livet.

Anna Svensson (Söderhamn , 2023-08-15)

#569

Jag tycker dagens platsliggning är föråldrad och stor risk för hundarna.

Susanne Norèn (Månstad, 2023-08-15)

#572

Vi ska skydda våra hundar. De är djur och man kan aldrig förutse vad som kan hända, oavsett hur mycket de är tränade.

Alicia Storm (Ed, 2023-08-15)

#573

Instämmer!

Olivia C. (Stockholm, 2023-08-15)

#574

Det är en onödig risk för skada/trauma man utsätter hundarna för. Momentet kan testas på ett säkrare sätt.

Helena Leino (Stockholm , 2023-08-15)

#576

Instämmmer!

Caroline Schmidt (BÅLSTA, 2023-08-15)

#577

Jag vill tävla i bruks men kommer aldrig att låta min hund ligga platsliggning i grupp

Ann-Mari Karlsson (Enköping , 2023-08-15)

#582

Har nog aldrig varit på en brukstävling där samtliga hundar legat stabilt och stilla tyvärr. Hör kommentarer som ”hoppas hen ligger kvar denna gång”

Linda Eriksson (Malmköping , 2023-08-15)

#583

Vill våga ställa upp på bruksprov utan att riskera att något händer min hund

Denice Brink (Höganäs, 2023-08-15)

#591

Jag har hört förare säga: "Hoppas att han inte ska ligga tillsammans med pudeln, han hatar småhundar".
Den som hatade var en rottweiler och pudeln var en liten toy. Nu hamnade de i olika grupper som tur var, annars hade jag gått till tävlingsledningen.

Kia Dahlström (Gästrike-Hammarby , 2023-08-15)

#593

Jag är orolig att det ska hända något på platsen och att det ska förstöra för framtiden.

Therese Bäckman (Kopparberg , 2023-08-15)

#594

Vill säkra upp momentet då det kan få stora konsekvenser för hund som blir påhoppad och för hund som angriper.

Eva Grabmüller (Västerås , 2023-08-15)

#596

Jag håller med.

Maria Glamsare (Nyköping , 2023-08-15)

#597

Jag har en mindre hund som ligger stadigt, men är orolig att han inte skulle överleva en attack av en brukshund.

Karin Wikander (Ulricehamn , 2023-08-15)

#599

För att det sker olyckliga situationer där negativa konsekvenser inte är vad tävlingseipage önskar. Varken hos hund eller förare.

Lilian Roesch (Norrtälje, 2023-08-15)

#600

För att öka säkerheten för alla hundar

Cassandra Emanuelsdotter (Älekulla , 2023-08-15)



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...